מקרה נדיר של תאומים זהים שחלקו שק הריון משותף, נולדו בניתוח קיסרי בתחילת השבוע ה- 33 להריון, בחדרי הלידה במרכז הרפואי זיו בצפת. הילודים הועברו לטיפול קצר ביחידת ביניים בפגיה ושוחררו תוך שבועיים לביתם עם הוריהם המאושרים.

 

אסאלה אבו סאלחה, יולדת בת 28, תושבת רמת הגולן מספרת, כי בשליש הראשון של ההיריון הייתה משוכנעת שמדובר בהיריון רגיל, כמו הלידות הקודמות של שני ילדיהם בני 8 ו-3, אך בבדיקה הראשונה במרכז הרפואי זיו התברר, כי מדובר בתאומים זהים החולקים שק הריון אחד. אבו סלחה אומרת, כי הצוות הרפואי הסביר לה ולבעלה על הסכנות הטמונות בהיריון כזה “בהריון בו העוברים התאומים הזהים חולקים שק הריון אחד, קיימת תלות מוחלטת בין העוברים, במידה ואחד חולה או אינו שורד, מאבדים גם את השני. מעקב ההיריון היה מאוד הדוק ואינטנסיבי וכלל אף אשפוז ושמירת היריון, כך שנזקקנו לסיוע ההורים עם שני הילדים שנותרו בבית. אין ספק שזו היתה תקופה לא פשוטה, של התארגנות יום יומית המלווה גם בחרדות לשלום העוברים” אומרת אבו סאלחה.

 

 

סיבוך ייחודי להריון מסוג זה הינו הסתבכות חבלי הטבור של העוברים זה בזה, העלול לגרום למצוקה עוברית ולסכנת חיים ממשית. לפיכך נדרש ניהול מאוד ייחודי וקפדני של ההיריון, במהלכו הופנתה האם לבדיקת שקיפות עורפית וסקירות כמקובל ולעוברים בוצעה בדיקה מדוקדקת של הלב (אקו לב עובר) בכדי לגלות מומים משותפים לשניהם או פרטיים. בנוסף, נדרש מעקב לשלול התפתחות סיבוכים עובריים או אימהיים, בוצעו בדיקות דופלר מיוחדות וכן מעקב אחר חבלי הטבור לשלילת הסתבכות שלהם זה בזה, זאת במקביל למעקב חיוניות העוברים.

 

 

בהריון זה, התבצע המעקב מידי יום, החל מהשבוע ה- 28 להריון ובמסגרת אשפוז. יילוד העוברים נעשה בשלב יחסית מוקדם במהלך השבוע ה- 33 לאחר שהוכח במספר מחקרים, כי שיעור כלל הסיבוכים הינו הנמוך ביותר במועד זה, הן מבחינת סיבוכי פגות והן מבחינת סיבוך של מצוקת עובר. כמובן שבמקרים אלו היילוד נעשה בניתוח קיסרי, בכדי למנוע מצוקת עובר במהלך לידה, זאת עקב סיבוך חבלי הטבור.

 

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn