ק’ בת השמונה נטלה ריטלין ללא מרשם, שהיה נגיש לה בכיתתה, בבית הספר היסודי בו היא לומדת בקרית שמונה. לאחר כמה ימים היא הובהלה לבית החולים כשהיא סובלת מרעידות, הזיות, בלבול וסערת רגשות. לטענת ק’, מורתה סיפרה לתלמידים על נפלאות הריטלין: “רק רציתי להיות חכמה יותר, שיאהבו אותי המורים”, אך תחת אפם של מוריה, היא נטלה כדורים בכיתתה מתוך ארון, שלדבריה, היה פתוח לרווחה. משרד החינוך טוען כי הארון היה נעול וכי יש על המקרה חיסיון ולכן לא ניתן להרחיב עליו. אביה של ק’ אומר שזה לא נכון ושיש לתלמידים גישה מלאה לארון, המשטרה אומרת שלא מדובר בעבירה פלילית. אז מי צודק? זה ממש לא משנה. מה שחשוב זה שזה היה יכול לקרות לכל אחד מהילדים שלנו.

 

שירי פריאנט

 

ק’ בת השמונה לומדת בכיתת חינוך מיוחד בבית ספר בקרית שמונה בשל לקות למידה. יחד איתה לומדים גם תלמידים בעלי הפרעות קשב וריכוז, שנוטלים כדורי ריטלין במרשם פסיכיאטר. מבית הספר כבר הציעו בעבר להוריה של ק’ לתת לבתם ריטלין. מ’, אביה של ק’, סרב בתוקף כי על פיו, בסך הכל ק’ מתקדמת בקצב איטי יותר בלימודים, אבל אין לה שום בעיה שמצריכה כדורים בגיל כה צעיר. “ק’ נמצאת בכיתת חינוך מיוחד כי יש צורך לחזק אותה. דבר זה מתאפשר בכיתה קטנה יותר, שם היא מצליחה להתקדם”, מספר אביה. “אנחנו לא מעוניינים שהיא תיקח ריטלין בגיל כזה. היא ילדה מאוד עצמאית, עוזרת לאמא שלה ולאחיותיה. היא ילדה. היא רוצה לשחק וליהנות”.

 

עד לפני כשנה, למדה ק’ בבית ספר אזורי. בשל המצב הכלכלי, החליטו הוריה של ק’ להעביר אותה לבית ספר בקרית שמונה, שם הם גרים. ק’ התקדמה יפה בלימודים, אך היא מספרת שהמורה שלה סיפרה לתלמידים בכיתה על נפלאות הריטלין. “היא אמרה לי שהמורה הסבירה להם שהכדור הזה יעשה אותם יותר חכמים, יותר מקובלים, יותר אהובים”, אומר מ’. “הבת שלי רצתה להתקדם בלימודים אז היא החליטה לקחת ריטלין על דעת עצמה”.

 

בשבוע שלפני פורים, לקחה ק’ ריטלין מארון שנמצא בכיתה ואמור להיות נעול או תחת השגחה של אחד המורים או הסייעות. על פי גורמים במערכת החינוך, ישנם תלמידים שנוטלים ריטלין והוריהם מרשים למורים לתת לילדיהם כדור בבית הספר, ולכן ישנו ארון של כדורים בכיתה. “הארון הזה לא נעול. וגם אם כן, הילדים יודעים בדיוק איפה נמצא המפתח”, אומר מ’. “ובנוסף לכל, המורה ממש מעודדת את התלמידים לקחת את הכדורים, מספרת להם כמה יאהבו אותם אם הם יקחו ריטלין. ילד שומע דבר כזה ומיד רוצה לקחת כדור”.

 

מ’ מספר שסביבות חג פורים, במשך כמה ימים הוא שם לב שבתו לא מתנהגת כתמול שלשום. “היא חזרה הביתה, התחילה לריב עם האחיות שלה, רצתה להיות לבד בחדר. משהו בה היה שונה, אבל חשבנו שזה סתם מצב רוח שיחלוף”. אך המצב לא חלף, אלא החמיר. יום אחד הגיע ק’ לביתה מבולבלת. “היא לא ידעה איך קוראים לנו, התחילה לקלל את אמא שלה, צרחה, בכתה, הכל ביחד. ניסיתי לשאול אותה מה קרה והיא רק אמרה שהיא גם רוצה להיות חכמה ושהיא רוצה שיאהבו אותה ובגלל זה היא לקחה את הכדורים”. באותו רגע לקח מ’ את ק’ לחדר המיון. ק’ הגיעה ל”זיו” עם לחץ דם גבוה, דיברה מילים ללא משמעות, מבולבלת, רועדת, שרוייה בסערת רגשות, בוכיה. במיון אמרו להם שמדובר בתופעות לוואי והשפעות הריטלין. “זה היה פשוט סיוט, הילדה איבדה כיוון. בבית החולים השאירו אותה 24 שעות למעקב והפנו אותנו להשגחה פסיכיאטרית. הפסיכיאטרית אמרה שהחומר עדיין נמצא בגופה אבל שהיא מתחילה להתאושש. היא ביקשה שנשים לב לכל מעשיה ונהיה עירניים”.

 

לאחר שק’ חזרה לביתה, פנה מ’ לבית הספר. לדבריו, מנהלת בית הספר לא הייתה מודעת למקרה ושמעה עליו לראשונה ממנו. לאחר כמה ימים, חזרה אליו מנהלת בית הספר ואמרה לו שלאחר בדיקה שעשתה, מתברר כי אחת התלמידות בכיתה קיבלה חפיסת כדורים חדשה למסור למורה בבית הספר, וק’, שראתה את הכדורים, לקחה אותם על דעת עצמה מאותה תלמידה.

 

“מדובר פה במעשה פלילי ואני לא מתכוון להעביר את זה הלאה”, אומר מ’. “הבת שלי לא חזרה לבית הספר לאחר חופשת פסח מתוך פחד, בעקבות מה שחוותה. מישהו צריך לקחת אחריות. זה היה יכול לקרות לכל אחד מהתלמידים בכיתה”. ומ’ לא וויתר. הוא פנה לתחנת המשטרה במטרה להגיש תלונה נגד בית הספר. קצין החקירות בתחנה אמר לו שלא מדובר באירוע פלילי ולכן אין המשטרה מתכוונת לחקור את הנושא.

 

מיכאל יעקובי, פסיכולוג קליני-חינוכי מומחה ומנהל השירות הפסיכולוגי של קרית שמונה, מנסה להסביר: “באופן כללי, אם אחד התלמידים הגיע עם חפיסת כדורים לבית הספר ונתן לילדה אחרת או שאותה ילדה לקחה ממנו את הכדורים, לא מדובר בעבירה פלילית, אין פה אשמים, שניהם קטינים. עם זאת, מדובר במקרה חמור ולא תקין בהחלט, גם מצד הורי התלמיד. אין להשאיר כדורים, במיוחד ריטלין שיכול להיות מאוד מסוכן למי שאינו זקוק לו, בהישג ידם של ילדים. ידוע לי שיש הורים שמאפשרים למורים לתת לילדיהם ריטלין, אך הכדורים צריכים להיות במקום נעול, עדיף בחדר המנהלת, בו אין גישה לתלמידים להגיע אליהם. חייבים לרענן את הנהלים ולבצע הסברה בכיתות, גם לתלמידים וגם להורים, וכמובן להזכיר לצוות החינוכי בבית הספר להקפיד על הנהלים כדי שלא יקרו עוד מקרים כאלה בעתיד”.

 

אז מי ייקח אחריות על המעשה? בית הספר חושש למוניטין שלו, המשטרה מתנערת מהמקרה, משרד החינוך מנסה להרגיע את הרוחות ורק ילדה אחת נטלה כדורים מסוכנים ללא מרשם והגיעה לחדר המיון. הילדים שלנו מבלים את רוב זמנם בבית הספר, ואנחנו, כהורים, מפקידים בידי הצוות החינוכי את ביטחון ילדינו. כשהביטחון הזה נפגע, מישהו צריך לשאת באשמה ולוודא שמקרים כמו אלו לא יקרו שוב לילד של מישהו אחר, כי אולי בפעם הבאה הסוף לא יהיה כזה טוב.

 

ממשרד החינוך מסרו בתגובה: “הטענות המועלות לוקות באי דיוקים לא מעטים. ביום האירוע נערכה שיחה עם האם ולמחרת היום עם מנהלת בית הספר. בית הספר בדק, טיפל ודיווח על המקרה למתי”א. מדובר במקרה רגיש ומורכב, שחל עליו חיסיון ועל כן לא ניתן לפרט ולהרחיב בו. הריטלין, שנועד לתלמידה אחרת בכתה, מוחזק בארון הכיתתי כשהוא נעול. לנוכח הטענות שהועלו, הוגברה ההקפדה והוחמרו הנהלים עוד יותר. מחנכת הכתה ערכה ביקור בבית הילדה. מנהלת בית הספר פגשה את הילדה ואת אמה לפני החג. לדברי האם, הילדה בטיפול ובמעקב רפואי ומקצועי”.

 

ממשטרת ישראל לא נמסרה תגובה עד סגירת הגליון.

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn