פרובוקציה של חיזבאללה: הצית שדה מוקשים סמוך למטולה

 

תקרית חריגה בגבול לבנון: לרגל ציון יום השנה לנסיגת צה”ל מלבנון, הפגינו כמה עשרות תומכי חיזבאללה מול בתי התושבים במטולה וקראו קריאות גנאי. המפגינים, חלקם נושאי דגלי חיזבאללה, הציתו אש בשדה מוקשים שממזרח למושבה, מעל שמורת נחל עיון. כמה מוקשים התפוצצו והתושבים נקראו שלא להגיע לאיזור. כוחות צה”ל נפרסו מול המפגינים ולא נדרשו להתערב. יש לציין כי כוחות צבא לבנון ואנשי יוניפי”ל, לא נראו באיזור במהלך התקרית שהסתיימה לאחר כשעה.

 

התכנית לפיתוח הצפון – תמונת מצב

 

יושבי ראש שדולת הגליל, הח”כים מוטי יוגב, איל בן ראובן ובצלאל סמוטריץ’, סיירו בצפון במטרה לעקוב אחר יישום התכנית לפיתוח הצפון.

הדבר נועד לקבלת תמונת מצב לגבי יישום החלטת הממשלה ובדגש על הפן הכלכלי-תעסוקתי, וקיום מפגשים אופרטיביים במטרה לפתוח חסמים ביישום התכנית – חלוקת ‘שיעורי בית’ למשתתפים. במסגרת הסיור, ביקרו חברי הכנסת באשכולות הגליל המזרחי, הגליל המערבי ואשכול בית הכרם.

יושבי ראש השדולה מסרו: “תכנית הצפון נמצאת כרגע בשלב ניירות ומספרים ועדיין רחוקה מתכנית מעשה. ישנה ציפייה מצד הרשויות לראות מעשים בשטח. מערכת הבריאות נראית כרגע כנקודת החולשה המרכזית, החינוך נראה כמתקדם יפה ומשרד הכלכלה עובד על תכניות שנראות מבטיחות, אבל כרגע הן על הנייר בלבד. תפקידי השדולה לבקר ולוודא שהתכנית מתקדמת ולחזק נקודות חולשה באמצעות לחץ על השרים והמנכ”לים האחראים למימוש התכנית. נעשה הכל ולא נוותר עד שהתכנית תהפוך למעשית ומשמעותית לתושבי הצפון”.

 

אופיר שיק, מנכ”ל לב בגליל: “ביום שבו התקבלה החלטת הממשלה הבנו כי זו רק נקודת ההתחלה. שלב היישום הוא השלב הקשה והסבוך אך לא נרפה ממאמצינו התומכים כדי לתרגם את סעיפי התכנית למציאות בשטח.”

 

מרום גולן: מתחם סוויטות חדש בהשקעה של 25 מיליון שקלים

כי החל שלב ב’ בעבודות התשתית להקמת מתחם סוויטות חדש ומרהיב שידמה כפר וולקני, בו יוקמו 38 סוויטות חדשות ומפנקות, כחלק מהרחבת כפר הנופש בקיבוץ מרום גולן. בהקמת המתחם יושקעו 25 מיליון שקלים.

 

שפי מור, מנכ”ל תיירות מרום גולן אומר כי הפרויקט עתיד להסתיים עד סוף שנת 2017 וכי עם סיומו, יכלול כפר הנופש במרום גולן 116 חדרים. “הגדלת מספר החדרים, הינו שלב נוסף בשדרוג כפר הנופש, הנובע מצפי ביקושים גבוה, ההשקעות שהתבצעו כולל הקמת מתחם הסוויטות החדש, הינן חלק מביצוע תכנית אסטרטגית ארוכת טווח, שחלקה תתבצע בהמשך השנים הבאות. התכנית מעלה את רמת האירוח בכפר הנופש והופכות אותו לאטרקטיבי וייחודי באזור. הקמת המתחם החדש תהווה תרומה כלכלית לאזור, עם תוספת מקומות עבודה חדשים. אנו מאוד מתרגשים מהפרויקט”. ההשקעה בוצעה בסיוע משרד התיירות, באמצעות קבלת מענק בגובה של 20% מההשקעה. המתחם החדש תוכנן על ידי קבוצת האדריכלים א.ב מתכננים.

 

69 שנים אחרי-חוזרים לתחנה הנטושה בנהריים

זה סיפור על מסע אסור לאתר שכבר עשרות שנים לא דרכה בו רגל אדם, בטח לא ישראלי.

א’, תושב הצפון מספר כי לא פחד. הריגוש והסקרנות  ניצחו את הפחד. במשך שנים הוא השקיף משטח ישראל על מה שהיה פעם מפעל החשמל בנהריים. התחנה שפעלה משנות ה-30, נכבשה בידי הירדנים במאי 1948. מאז אסורה הכניסה אליה. צבא ירדן הכריז על המתחם שטח צבאי סגור. אלא שבעת האחרונה סקרנותו של א’ גברה עליו.

“פה התחילה חברת חשמל. זה פיסת היסטוריה וזה ממש חבל שאי אפשר להגיע לשם” הוא מסביר. “זה היה ממש מרגש”. הוא נכנס למתחם האסור בדרך לא דרך יחד עם צלם ותיעד את ההיסטוריה.

המיזם נהגה לפני כמאה שנה על ידי ‘הזקן מנהריים’. פנחס רוטנברג שנחשב לאבי חברת החשמל. הרעיון היה פשוט: לאחד את המים של 2 נהרות-הירדן והירמוך, ולהפיל אותם מגובה כך שבעזרת הגרביטציה יפעילו טורבינות שייצרו חשמל. בפנים נותרה עדות אילמת למיזם שפעל 16 שנה בלבד. על הקירות כתובות בעברית מלפני כ-80 שנה: מכאן יצאו קווי חשמל לחדרה, טבריה וישובים אחרים.

“זה מרגש מאוד. סבא שלי בנה את זה ונפל בשבי הירדני ואבא שלי התגורר שם כנער” מספר אלון לב כשהוא צופה בתמונות שמתעדות את המקום המוזנח.

לא מכבר החלו לשקם את מה שנותר בשטח ישראל. אפילו זרימת המים חודשה בניסיון לשים את נהריים על מפת הטיולים.

 

“אני מזמין את כל עם ישראל לבוא ולראות את פיסת ההיסטוריה שבשטחו” אומר רונן סולפיין, מנהל אתר נהריים באשדות יעקב.

69 שנים עומד הבניין המרשים הזה בשיממונו. כעת מקווים כאן שהשכנים בממלכת ירדן יפגינו רצון טוב, יסייעו לשקם את המקום כדי שכולנו נוכל לבקר שם בלי חשש.

 

התחנה הנטושה-בשטח ממלכת ירדן. צילום: רובי המרשלג
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn