על פי התקנות החדשות: חיטה מלאה וקטניות – מותרים, שניצל תירס וקטשופ – אסורים.

 

שירי פריאנט

 

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה השבוע את תקנון המזון הבריא בצהרונים על פי הצעת החוק של ח”כ רחל עזריה ממפלגת כולנו. רוב ילדינו אוכלים את הארוחה המרכזית שלהם במסגרות החינוך השונות, ולכן יצאה ח”כ עזריה בהצעת חוק אשר תגרום למדינה לקחת אחריות ולדאוג שהמזון המוגש בארוחת הצהריים יהיה בריא.

 

במסגרת התקנות החדשות, יקים משרד הבריאות מנגנון חדש אשר יהיה מופקד על ההרכב התזונתי בארוחות הצהריים, המוגשות לכ-400,000 ילדים בישראל שאוכלים בצהרונים ובמסגרות החינוך הארוכות.

 

על פי החוק החדש, העסקת חברות הקייטרינג השונות תותנה בקבלת רישיון משרד הבריאות על איכות התזונה על פי פרמטרים שיקבע משרד הבריאות. יש לציין כי עד כה, המלצות משרד הבריאות לא היו מחייבות, אך משנת הלימודים הקרובה, הן ייחייבו את חברות הקייטרינג לעמוד בתקנים. כמו כן, משרד הבריאות ימנה מפקחים מטעמו ובאחריותו המלאה, אשר יפקחו על איכות התזונה בצהרונים. על פי החוק החדש, על האוכל המוגש להיות מאוזן מבחינה תזונתית, כלומר: הפחתת ערכי השמן, המלח והסוכר, בניית תפריט עשיר בירקות ואיזון בין אבות המזון.

 

בישראל כיום ישנם למעלה מ-400,000 ילדים אשר אוכלים את הארוחה המבושלת שלהם במסגרות החינוך, אשר מהווים כ-50% מכלל אוכלוסיית ילדי ישראל. כמו כן, ישנם כ-6000 צהרונים אשר מוכרים על ידי משרד הכלכלה והחינוך, ולמעלה מ-100 ספקי קייטרינג אשר עובדים עם מסגרות החינוך השונות. מן הראוי כי לילדים השוהים בצהרון או במסגרות החינוך הארוכות תובטח תזונה בריאה וראויה, שתספק להם מזון מגוון ומאוזן שיתרום לאיכות חייהם.

 

תזונה היא נושא בעל חשיבות רבה, במיוחד אם מקנים הרגלים בריאים כבר מהגיל הרך. המזון תופס חלק מרכזי בחיי היומיום בגיל זה, ולפיכך החינוך לתזונה נכונה צריך להתחיל בילדות. תקופת הילדות היא תקופה הרגישה לשינוי התנהגות, והשפעה על ילדים בשלב הזה תשפיע על כל דור העתיד. עצם העיסוק באיכות המזון מאפשר הכוונה ומתן מידע לאורח חיים בריא, ומונע מחלות עתידיות.

 

בעקבות התקנות שאושרו השבוע, החל משנת הלימודים הקרובה, בכל הצהרונים במדינה יוטמעו סטנדרטים גבוהים של מזון ותזונה, הכוללים שמירה ופיקוח על איכות וכמות המזון, וקידום חינוך תזונתי מלווה למסגרת ההזנה.

 

במסגרת התקנות החדשות, פירסם המשרד את רשימת המזונות האסורים לשימוש כחלק מהארוחה המוגשת לילדים, ובהם כלולים: מאפים עשירים בשומן ובסוכר (בורקס, מלאווח, ג’חנון, פיצה, עוגות, קוראסונים, וופלים), תערובות להכנת מנה מוכנה (אבקה להכנת מחית, תערובת להכנת מרקים), מזונות עשירים במלח (אבקות מרק, אבקות תיבול, מיונז, קטשופ, רוטב סויה, חמאה, מרגרינה, תערובת תבלינים), ממרחים עתירי שומן וסוכר (ממרח שוקולד, חלבה, דבש, סילאן, ריבה), מזונות שעברו טיגון, מוצרי בשר מעובדים ומוצרים מעובדים מהצומח (שניצל תירס), ומוצרי חלב עתירי שומן (גבינות רכות מעל 5%, גבינות קשות מעל 9%, חלב/לבן/יוגורט מעל 3%).

 

הרשימה נראית כמעט בלתי אפשרית, אז מה כן ניתן לאכול?

 

מאפים מקמח מלא, שמן קנולה או שמן זית, עשבי תיבול מיובשים או טריים, פירות וירקות, דגנים מלאים בלבד וללא תוספת סוכר, מזונות עשירים בשומן צמחי בלתי רווי (טחינה עשויה מטחינה גולמית בלבד, אבוקדו, ממרח בוטנים ללא תוספת סוכר), חומוס עד 9% שומן, מזונות שעברו אפיה/צלייה/בישול/הקפצה/אידוי, עוף ללא עור, חלקי בשר בקר רזה ותבשיל קטניות.

 

יוזמת החוק ח”כ רחל עזריה (כולנו): “בשנת הלימודים הקרובה ההורים יוכלו להיות רגועים בנוגע למה שהילדים אוכלים בצהרון. הילדים נמצאים בצהרונים ואוכלים שם את הארוחה המרכזית ביום ואין לנו ההורים דרך לוודא שמה שהילדים אוכלים הוא אכן בריא וטוב. מה שילדינו אוכלים בצהרונים משפיע באופן ישיר על בריאותם. קיבלתי פניות על ילדים בני 5 עם כולסטרול גבוה, עלה חשד של ההורים על האוכל בצהרון. לכן ההורים שלחו את הילד עם אוכל מהבית וככה הכולסטרול ירד, כאלו מקרים אנחנו נעצור עם החוק הזה. מהיום משרד הבריאות יוודא שהארוחות המוגשות לילדינו בצהרונים יהיה בריא ומזין בצהרונים”.

 

מהמועצה האזורית הגליל העליון נמסר בתגובה: “משרד החינוך הוציא הודעה לתקשורת בנושא, לנו עדיין אין פרטים. נלמד את הפרטים ועל פיהם נפעל. בריאותם של הילדים היא מעל הכול- כך היה וכך יהיה”.

 

מהמועצה האזורית מבואות החרמון נמסר בתגובה:  “אני מפעילים יום חינוך ארוך בגני הילדים כבר 20 שנה. כל ההזנה שלנו כבר נמצאת תחת פיקוח משרד הבריאות, כולל הרכבת התפריט, ואנו עומדים בכל התקנים. קבלני המזון שעובדים עם המועצה הם אך ורק קבלנים אשר זכו במכרז הארצי. במידה ויהיו שינויים נוספים, אנו הראשונים שנבצע אותם”.

 

מעיריית קריית שמונה נמסר בתגובה: “מערכת החינוך בקריית שמונה תמשיך במתכונת של שנה קודמת. בתי הספר וגני חובה יהיו במסגרת החינוך יוח”א וגני טרום חובה יהיו במיל”ת. ההזנה תהיה בפיקוח משרד החינוך, משרד הבריאות וחברת מלגם (המנהלת עבור משרד החינוך את פרויקט ההזנה והיא אשר בוחרת ספק הזנה באמצעות מכרז). עיריית קריית שמונה רואה את התלמידים במרכז ותעשה הכל כדי שיקבלו את מיטב המזון, באיכות טובה ועל פי התקנים הבריאותיים המחמירים”.

 

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn