הודעת משרד החקלאות על הכרה בגידול קנאביס רפואי כגידול חקלאי, מעניקה רוח גבית לתחום שגם ככה מעורר עניין רב בקרב החקלאים. יחד עם המלצות משרד הבריאות ומשרד האוצר לפתוח את שוק הקנאביס הרפואי לייצוא, קיים צפי להקמת חוות גידול בגולן העשויות להכניס למדינה עד ארבעה מיליארד שקלים בשנה! האם מדינת ישראל בדרך להפוך למעצמת גידול קנאביס רפואי?

 

בישראל קיימים כ- 23,000 רישיונות לשימוש בקנאביס לצרכים רפואיים. בחוות הגידול הפעילות מייצרים  כ- 13 טון קנאביס בשנה. לשם המחשת הפוטנציאל הטמון בשוק זה, במדינת קולורדו מגלגל שוק הקנאביס 288 מיליון דולר בשנה. אישור הייצוא והודעת משרד החקלאות על ההכרה בגידול כחקלאי, מעוררים  עניין רב בקרב חקלאים בכל חלקי הארץ. במרום גולן עשרות חקלאים הביעו עניין בגידול קנאביס רפואי ושישה מהם כבר קיבלו אישור לגידול קנאביס רפואי במסגרת כ- 100 אישורים שחולקו ע”י משרד הבריאות. גבי קוניאל מרכז משק במרום גולן, המרכז את פניות התושבים בנושא אומר: “גידול קנאביס רפואי מעורר עניין בגולן, לכולם כאן ברור שלגידול זה פוטנציאל כלכלי עצום. ישראל נחשבת למרכז ידע חקלאי עולמי וזה יכול להעניק לחקלאות הישראלית דחיפה גדולה קדימה”.

 

לבשורה על הכרה בגידול זה כגידול חקלאי, משמעות כלכלית גדולה, החקלאים ייהנו מסבסוד בהקמת החממות, הוצאה של לפחות מיליון שקלים לדונם. מאידך, מה שעשוי להקשות על פריצת הענף באופן מידי, הינו אישור ייצוא רק למוצר מוגמר ולא בתפרחת ומותנה בנוכחות מפעל לייצור מוצר מוגמר, כך שחממות לא יספיקו ונדרשים מחקרים למציאת הדרך היעילה ביותר להפיק מוצר מוגמר.

 

מי שזיהו את הפוטנציאל בגידול הם חברת טוף מרום גולן, שם פיתחו לאחרונה מצע מיוחד המותאם לצרכים של גידול הקנאביס הרפואי האיכותי. לאחר חודשים ארוכים של מחקר וניסויים, הצליחו במחלקת המו”פ (מחקר ופיתוח) של החברה, לפתח הרכב ייחודי של מצע קרקע המותאם לצרכי גידול הקנאביס, המצע מרסן צימוח ומגביר פריחה. הראשונה לבחון את איכות המצע, הינה חברת ‘תיקון עולם’, שהקימה את החווה הראשונה והגדולה בישראל לגידול, מחקר ופיתוח של קנאביס רפואי ומוצריו וכיום מובילה בארץ ובעולם. ההרכב המדויק של המצע, מותאם לצרכי הקנאביס, תוך התחשבות והתאמה לאקלים בארץ, עמידות לאורך זמן של הצמח והתאמת רמת הלחות בשורשים לצרכיו. אגרונום חברת טוף מרום גולן יוני אוסרוביץ שאמון על הפיתוח פורץ הדרך אומר: “לאחר חקר מעמיק על צרכי צמח הקנאביס האיכותי והאפשרות למקסם גידול זה, ביצענו מספר ניסויים, תוך שיתוף פעולה מלא עם חברת ‘תיקון עולם’ המובילה בתחום גידול הקנאביס הרפואי, הצלחנו לפתח מצע ראשון מסוגו ופורץ דרך לגידול קנאביס. המצע מווסת את רמת הלחות בשורשים ומאפשר לקנאביס פריחה איכותית וגדולה במיוחד”.  רועי רשף מנהל החממות של חוות תיקון עולם ציין: “אחת מאבני היסוד של החברה, הינה בקרת איכות ומצוינות. במסגרת הפעילות בחנו יחד עם חברת טוף מרום גולן את האפשרות להתאים את מצע הקרקע לגידול ספציפי של קנאביס ואת השפעת המצע החדש רואים בשטח”.

 

גיל פארמוקן המגדל קנאביס מאז 2008 על שטח של 8.5 דונם בציפורי שבצפון אינו שש מתהליכי הקמת החממות החדשות. לדבריו, עד שהשוק לא ייפתח ליצוא באופן רשמי, אין צורך בכך וכי גם אז, נדרשים הסכמי מכירות: “אני מייצר כ-40 אחוז מהיכולת שלנו ומספקים קנאביס רפואי ל- 3,500 חולים. במצב הנוכחי, ללא יצוא אין טעם להקמת חוות נוספות, כי אין למי לספק את הקנאביס. אם באמת השוק ייפתח לייצוא ויסגרו הסכמים מול מדינות, זה יכול לשנות את הכל, להכניס כסף רב למדינה ולייצר ביקוש לעוד עשרות חוות”.

 

גבי קוניאל מרכז המשק במרום גולן טוען, כי למרות הידע והיכולת הישראלית, קיימת עקומת למידה והתחשלות, מאחר ומדובר במוצר רפואי המחייב דיוק מקסימלי: “זה לא תפוח שמעט מתוק יותר או פחות, כאן אנחנו מדברים על תרופה, זה חייב להיות מדויק. על מנת להרוויח מגידול קנאביס צריך להערכתי לפחות חמישה דונם. לכולם ברור, יש פוטנציאל גדול, מאמין שתוך חמש שנים יהיו בגולן 2-3 חוות לגידול קנאביס רפואי”.

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn