בשנה האחרונה, הוקם מרכז שילובים למשפחה, הפועל במסגרת המחלקה לשירותים חברתיים במועצה האזורית מבואות החרמון, כשירות משלים לשירותי המחלקה הניתנים על ידי העובדות הסוציאליות בישובים * ראש המועצה, בני בן מובחר: “אני רואה בפיתוח שירותים למשפחה במרחב המועצה חלק מתוך המאמץ להרחיב ולקדם שירותים נגישים ואיכותיים קרוב לבית”

 

בשנה האחרונה הוקם מרכז “שילובים למשפחה” בבניין החדש של המחלקה לשירותי חברה וקהילה במבואות החרמון, כסוג של שדרוג לתוכנית “שילובים ילדים ונוער”, הפועלת גם כיום בבתי ספר וגני ילדים. ילדי המועצה, שהוריהם ביקשו להשתייך לתוכנית, נהנו ממגוון טיפולים שהתקיימו על ידי מטפלים מוסמכים בתוך המסגרת החינוכית. אבל אז עלה הצורך לטפל גם בבעיות אחרות מסביב, שקשורות באופן ישיר או עקיף לקושי של הילד המטופל.

 

בני בן מובחר, ראש המועצה: “היוזמה להקמת מרכז ‘שילובים למשפחה’ הגיעה מתוך העבודה של אנשי הצוות בשטח. עו”ס לילי שוחט חטיאל, שהיא כיום רכזת שילובים, יצאה להכשרה מקצועית בתחום. במהלך השנים, עובדים רבים של המחלקה יצאו ללמוד ולהתמקצע, ולבסוף עזבו למקומות אחרים. זה לא היה המקרה. היה כאן תהליך של רכישת ידע. המקצועיות כבר קיימת במחלקה הזו שנים רבות. כשראינו את התוצאות של המחלקה לשירותים חברתיים, על כל קשת הטיפולים שמונגשים לטובת התושבים, היה ברור שבמקום שבו היינו, אנחנו לא יכולים להישאר ולא להתפתח. המחלקה ישבה בבניין המועצה בכמה משרדים שונים, כאשר יש שני עובדים בכל משרד, לפעמים שלושה. כל מי שהגיע למועצה, גם אם לא עבר דרך המודיעין בכניסה, ישר התחילו לשאול שאלות כמו: מה הוא עושה שם? למה הילד הגיע איתו? התלחששויות שקיימות בכל מקום. הבנו שזה חייב להשתנות. כמי שכבר בוגר תואר שלישי בנושא של שירותים חברתיים ותואר שני באינטליגנציה רגשית, הגעתי למסקנה, יחד עם הצוות, שהדבר הנכון ביותר הוא לבנות בית חדש שמותאם לאגף של השירותים החברתיים. אם אתה רוצה להיות במגרש של הגדולים, אתה צריך שיהיו לך את כל הנתונים. גם לרכוש את ההשכלה הנכונה וגם שתהיה לך סביבה שמכבדת את האנשים שאתה רוצה לטפל בהם, וזה הדבר החשוב ביותר במחלקה מתקדמת. אנחנו לא מחפשים לשבת על כורסא. אנחנו רוצים שהלקוח שלנו יישב על כורסא. שכאשר הוא מגיע לטיפול, הוא ירגיש נוח וייפתח. אם המטופל ישמור לעצמו דברים בבטן, אז יהיה קשה יותר לטפל בכל הפאזל”, אומר בן מובחר.

 

“שילובים למשפחה” הינו מרכז מקצועי המספק מגוון טיפולים רב תחומיים לא רק לילדים, אלא לכל המשפחה: ילדים ונוער, הורים, משפחות ואזרחים ותיקים. המרכז פועל בשעות גמישות ונוחות, בדגש על יחס אישי ואנושי, מכבד ומעצים, לרווחת תושבי מבואות החרמון והסביבה.

 

עו”ס נחמה מרדכי, מנהלת המחלקה, מציינת כי השירות הוקם מתוך תפיסה הרואה במשפחה כסביבה החשובה והמשמעותית ביותר לאדם. מצד אחד, מערכות זוגיות ומשפחתיות יכולות להוות מקור לקושי וקונפליקטים, אך מצד שני, גם להוות מקור תומך ומשמעותי בהתמודדות של הפרט עם קשיים שונים.

 

עו”ס לילי שוחט חטיאל: “מרכז שילובים הינו תחנת טיפול משפחתית שנותנת מענה לטיפולים משפחתיים, זוגיים או פרטניים. יש לנו שירות גם לזוגות צעירים לפני חתונה, שרוצים להתחיל את חיי הנישואין ברגל ימין, ומגיעים אלינו לייעוץ. בנוסף, אנחנו תחנה אזורית בכל הקשור באובדן ושכול, עבור כל אדם שאיבד קרוב משפחה מדרגה ראשונה עקב מחלה, תאונת דרכים, התאבדות וכו’. יש רק 3 תחנות כאלו בצפון, ואנחנו אחת מהן”.

 

בני בן מובחר מציין כי מרכז שילובים אף פונה לאוכלוסיה המבוגרת, תושבים בעלי נחלות חקלאיות, על מנת למנוע סכסוכים בתוך המשפחה. “תושבים בעלי קרקעות יכולים לפנות למחלקה להתייעצות בכל הנושא של ‘בן ממשיך’- מי יהיה הבן היורש, איך לא לקפח את שאר הילדים לאחר לכתם, איך למנוע מצב של השתלטות של אחד מבני המשפחה על הנחלה וכו’. אלו נושאים חשובים שצריך לדון בהם לפני שמצב מתפוצץ. אנחנו מעוניינים להסביר להם מהם ההליכים הנכונים”.

 

עו”ס נחמה מרדכי: “היו כבר מקרים שחלק מהילדים מנתקים קשר עם ההורים בגלל ירושה. קו המחשבה שלנו הוא לא לחכות עד הרגע האחרון. לטפל במצב לפני, לעשות חשיבה מקדימה. אנחנו לא מייעצים משפטית אבל יש לנו קו מחשבה בסיסי איך צריך לפעול, ואנחנו כאן בשביל לעזור”.

 

‘בן ממשיך’ היא בעיה שמאפיינת את האזור, אבל לטיפול זוגי אפשר לפנות באופן פרטי. למה לבוא אליכם?

עו”ס נחמה מרדכי: “מרכז שילובים התחיל בכלל מתוכנית ‘שילובים ילדים ונוער’ בבתי ספר, ובשנה האחרונה הרחבנו את השירות לכל המשפחה. אנשים יכולים לפנות לטיפול פרטי, אך לא כולם יכולים להרשות לעצמם את הטיפול. עם זאת, רוב הטיפולים הציבוריים ניתנים במרכז לבריאות הנפש וזמן ההמתנה לתורים ארוך מאוד. בפתיחת מרכז ‘שילובים’ הנגשנו את השירות לתושבים וגם פתרנו את בעיית זמני ההמתנה. אצלנו לא מחכים. אם ילד צריך טיפול, אנחנו נמצא את המענה בתוך המערכת, אך לפעמים לא רק הילד זקוק לטיפול, אלא גם ההורים זקוקים להדרכה הורית, לפעמים ההורים במשבר זוגי ואז זה משפיע על הילד. הטיפול הזוגי במקרה הזה יכול לעזור למשפחה כולה ולשפר את חייהם. טיפול באופן פרטי תמיד אפשר לעשות, אך כאן אנחנו מציעים מענה לכלל תושבי המועצה במחירים מסובסדים, בין 50 ל-150 ש”ח למפגש, בהתאם לבדיקת הזכאות”.

 

במרכז “שילובים” עובד צוות של עובדים סוציאליים, מטפלים זוגיים ומשפחתיים, כולם בעלי תארים מתקדמים, המנוסים במתן מענה מקצועי. המרכז המספק מגוון טיפולים רב תחומיים לכל המשפחה, מעניק שירות איכותי ומקצועי, המותאם אישית ללקוחות בתחומים שונים: הדרכת הורים, טיפול זוגי טיפול משפחתי, טיפול פרטני, טיפול התנהגותי קוגניטיבי C.B.T, גישור לזוגות, אובדן ושכול ותיאום הורי. את המשפחות והצוות מלווה אמיתי מגד (MFT), מטפל ומדריך מוסמך בטיפול זוגי ומשפחתי ומרצה בחוג לעבודה סוציאלית בתל חי.

 

בנוסף, במרכז “שילובים” טיפולים קצרי מועד וממוקדים, המיועדים בעיקר לבני הגיל השלישי: יציאה לפנסיה, זוגיות שניה, התמודדות עם בדידות, שכול ועוד.

 

אחת מתושבות המועצה שהגיעה לטיפול אומרת: “כל אדם באשר הוא, גם אם לא עבר משבר בחייו, יעשה טוב לנפשו להגיע לקבל כלים, חיבוק ענק ואהבה מהמקום הזה. אני אומרת תודה”.

 

עו”ס לילי שוחט חטיאל מוסיפה: “מרכז שילובים נותן שירות איכותי ואנושי בתפירה אישית בהתאם לצרכים, לרצונות ולמאווים של הלקוח, לפיתוח, צמיחה ומימוש עצמי. אין צורך להישאר לבד עם הבעיות, ניתן לפנות אלינו ולקבל עזרה יעילה ומהירה”.

 

לתאום טיפול ולהצטרפות לשילובים:

לילי שוחט חטיאל עו”ס מרכזת שילובים

04-6818020

lilis@mvhr.org.il

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn