שוב הודעה על סגירתו של בית הספר יצחק הנשיא. בהנהלת העיר החליטו כי בית הספר ייסגר סופית לאחר שכבר חזרו בהם מהחלטתם. נשלחה הודעה בכתב להורים כי בית הספר נסגר. בהנהלת העיר אומרים כי בשל רישום מועט לכיתות א’ החליטו לסגור את בית הספר. חברי האופוזיציה טוענים כי השיקולים והמניעים בהנהלת העיר הם לא רישום מועט, אלא שיקולים כלכליים.

כתבה מאת דנה אלימלך.

צילום: דוברות עיריית קריית שמונה

השבוע (שלישי) ראש העיר אביחי שטרן, מחזיקים בתיק החינוך סגן ראש העיר אופיר יחזקאלי, חברת המועצה חן לגיסמו- אדלר, ומנהלת אגף החינוך סיגל כהן, החליטו לסגור את בית הספר “יצחק הנשיא”  בשל רישום מועט לכיתות א’ לטענתם, כאשר בשנת תשפ”א נרשמו 8 תלמידים. בית הספר “יצחק הנשיא” הוא בית ספר לתלמידי היסודי מכיתות א’ עד ו’ ופועלות בו שתי כיתות לעיצוב התנהגות, ומלבד התייחסות כי כיתות עיצוב התנהגות יעברו לבית הספר מצודות, לא הייתה התייחסות נוספת ובכיתות הנוספות נמסרה הודעה להורים כי הם רשאים לרשום את ילדיהם לבתי הספר בעיר.

צילום: מידע 8

בהודעה שנמסרה להורים נאמר כי הרשמה מועטה לכיתות א’ וקושי בהפעלת שאר הכיתות אינו מאפשר המשך פעילות של בית הספר הן מבחינה פדגוגית – חינוכית, והן מבחינה תקציבית. עוד נאמר כי נעשו בשנה האחרונה ניסיונות למנף את בית הספר, “על אף העננה שריחפה כל הזמן באוויר לסגירתו” נכתב בהודעה, ובאמצעות תכניות פנימיות וחיצוניות כמו תכנית הקמפוס בליווי אוניברסיטת תל אביב. הרישום לשנת הלימודים תשפ”א נותר נמוך והיה גורם מכריע במערך השיקולים וקבלת ההחלטות נמסר בהודעה.

צילום: מידע 8

התגובות לא איחרו לבוא, אם מצד חברי האופוזיציה, כאשר חברי מועצת העיר, ד”ר אביבה זריהן ויצמן ואלי זפרני מתנגדים נחרצות למהלך עם ביקורת קשה על הנהלת העיר, ומתריעים כי סמל מוסד של בית ספר שיילקח לא יוחזר. עוד אומרים כי לא ניתנה התייחסות להעסקה של הצוות החינוכי בבית הספר. הביקורת היא גם על השקיפות שאליה התיימרו בהנהלת העיר אומרים חברי המועצה, שקיפות שמחייבת עדכון של חברי מועצת העיר, וישיבת מועצת עיר, בה כל חברי המועצה יידרשו בהצבעה. “זאת החלטה שמצריכה שיתוף פעולה בתכנית סדורה, ולא קבלת החלטות במחשכים”.

צילום: מידע 8

ברשת החברתית נראתה ביקורת עם עשרות תגובות שמביעות תדהמה וכעס על ההחלטה לסגור בית ספר בעיר. תושבים אומרים כי הם מודאגים מעתיד העיר כאשר החלטה לסגור בית ספר היא בלתי הפיכה, עם השלכות לא רק על סגירה של מוסד חינוך בעיר, אלא על כלל האוכלוסייה בעיר בעתיד. תלמידים והורים הביעו כעס על ההחלטה שנעשית בימי הקורונה כאשר הילדים עברו טלטלה רגשית ממילא, ועכשיו הם נדרשים להתמודד עם הבשורה של סגירת בית הספר.

תגובות הגיעו גם מהורים לתלמידים בבית הספר “יצחק הנשיא” שאומרים כי לא הוצגה בפניהם תכנית לימודים חדשה. ההורים והתלמידים שנמצאים בימים אלה בחזרה לשגרת הלימודים לאחר משבר הקורונה כועסים בעקבות ההודעה על סגירה, ומרגישים כי רימו אותם, כאשר בהנהלת העיר לטענם ידעו כל הזמן כי בית הספר ייסגר. הדברים נאמרים לטענתם בעקבות צמצום המשאבים לבית הספר בשנה הנוכחית שניכר היטב ברמה הלימודית והחינוכית לטענתם.

החלטה לסגור את בית הספר “יצחק הנשיא” התקבלה בהנהלת העיר בתחילת חודש יולי בשנה הקודמת, שנת 2019. בעקבות כך התחוללה סערה ציבורית וביקורת רבה הופנתה כלפי הנהלת העיר שטענו, כי ההחלטה התקבלה כדי לאפשר לבית הספר “תל חי” לעבור למבנה בית הספר “יצחק הנשיא”. בית הספר “תל חי” היה צריך לעבור תהליך של חיזוק מבנה לרעידות אדמה, והיה נדרש למצוא לבית הספר מקום חלופי. אמרו אז בהנהלת העיר, ודחו מכל וכל את הביקורת שהופנתה כלפיהם, ואף הגדילו לעשות והביאו תכנית לימודים של אוניברסיטת תל אביב למדעים שנכשלה עם ההודעה על סגירה. שבועיים לאחר מכן, אמצע חודש יולי, התקיימה ישיבת מועצת עיר בה כל חברי המועצה הצביעו פה אחד נגד סגירה של בית ספר “יצחק הנשיא”, ההחלטה נפסלה ובית הספר לא נסגר.

חברת מועצת העיר ד”ר אביבה זריהן ויצמן התנגדה לסגירה של בית הספר אז וגם היום ואומרת, כי סגירת בית ספר היא מעשה טראומתי לקהילה. קהילות מתפתחות מפתחות שירותים ולא סוגרות אותם. אם הבטיחו בהנהלת העיר שהקהילה תהיה מתפתחת, מתבקש שלא יעשו פעולה דרמטית וקשה כזאת, ויתרה מזאת זאת פעולה שמלמדת על אי עשייה. ואומרת, כי מיום שנכנסה לתפקיד מנכ”ל העירייה יורם ביטון החליט על סמך יועצים חיצוניים שהוא סוגר את בית הספר כי הוא לא רווחי לעירייה בעלות של 600,000 ש”ח בשנה. זריהן – ויצמן אומרת כי סירבה בתוקף לסגירת בית הספר והציעה לבנות תכנית סדורה שמפתחת את בית הספר.  

חברת המועצה זריהן – ויצמן מפנה ביקורת קשה על סגירת בית הספר כלפי מנכ”ל העירייה יורם ביטון ואומרת שהוא פעל שלא לתקצב את בית הספר, צמצם עלויות, צמצם עובדים בבית הספר שהם עובדי עירייה, ולימים עם הפרסום והביקורת הציבורית החליט שהוא מביא את אוניברסיטת תל אביב שיהפכו את בית הספר, לבית ספר למדעים, בלי להתייחס לצרכים של בית הספר ולהבין את מורכבות הנושא, מה שהביא בסופו של דבר לסגירותו, אומרת חברת המועצה.

זריהן – ויצמן בביקורת גם על הנהלת העיר, ואומרת כי בזמן שהנהלת העיר נמצאת בשלטון ובית ספר נסגר, הדבר מלמד על אי עשייה, ולא רק בתחום הזה. ומסבירה, כי סגירה של בית הספר הוא סממן לחוסר התפתחות כלכלית, וחוסר התפתחות בשכונות, ובכלל בעיר. לעירייה יש רווח כלכלי מסגירת בית הספר, ואומרת כי אם סוגרים את בית הספר בגלל הפסד של בין חצי מיליון למיליון שקלים, הדבר מעיד על “משהו רקוב בממלכת דנמרק”.

חברת המועצה מתייחסת גם לאנשי החינוך ואומרת כי בית ספר הוא מפעל שמעסיק אנשי חינוך ובקריית שמונה יש מספר רב של אנשי חינוך שממילא אין להם עבודה. בית הספר הוא רשת חברתית, מערכת תמיכה, מאגד סביבו שכונות. ואומרת “אני שואלת, האם המשמעות היא כי בהנהלת העיר חושבים שתושבי דרום העיר לא זכאים לשירותים כמו כל שכונה אחרת בקריית שמונה כי הן לא כלכליות?”.

חברת המועצה זריהן – ויצמן מתייחסת גם לתכנית סדורה לחינוך שהתוותה עם מדיניות לבית הספר “יצחק הנשיא” שהיה צריך להפוך לבית הספר הרשמי של שכונת יובלים ולבית ספר דו לשוני עברית – אנגלית. “התחלנו לייצר את המיזם ולבחון אותו. בהנהלת העיר היו צריכים להכין תכנית עבודה ולהוציאה אל הפועל, לא לבוא בחודש מאי, שנה לאחר מכן, ולהגיד יש רישום של שמונה ילדים וסוגרים את בית הספר”. עוד אומרת זריהן- ויצמן כי סגירה של בית הספר תביא לאיבוד של סמל המוסד ועיר אחרת תיקח את סמל המוסד ותפתח בית ספר, והמשמעות כי בקריית שמונה יהיה פחות בית ספר.

ואומרת כי היא משערת שיפנו את בית הספר “יצחק הנשיא”, שיהיה בית ספר “צף”, ויעבירו אליו את בית הספר “תל חי” שיעבור שיפוץ מבנה לרעידות אדמה. “לימים בעתיד אנחנו עוד נראה את ההשלכות של בית הספר “יצחק הנשיא” ונבין מה היה פה” ואומרת, כי היא חוששת שבית הספר בתוך העיר יעבור לשכונת יובלים, וכתוצאה מכך יפגעו עוד שכונות בתוך העיר, שלא יהיה להם בית ספר שכונתי קרוב לבית, ויהיה מאוחר מדי. “ככה יוצרים “הפרד ומשול”. אני מאחלת לנו שנצליח להפריח שממה, ולא לסגור מסגרות. אני עצובה על ההחלטה”.

צילום: אלבום פרטי

נראה שבהנהגת ההורים העירונית לא היו מודעים לסגירה של בית הספר “יצחק הנשיא” שכן אמירותיו של יו”ר הנהגת ההורים גולן בוכריס לא משאירות מקום לספק באומרו כי, נעשתה פנייה לעירייה לקבלת הבהרות לגבי סגירותו של בית הספר “יצחק הנשיא”. ביום ראשון הקרוב (10/5) תערך ישיבה עם יו”ר הנהגת ההורים בוכריס והנהגת ההורים העירונית, להנהלת העיר להבהרות בנושא.

תגובת יו”ר הנהגת ההורים העירונית גולן בוכריס: “ככלל, הנהגת ההורים הינה נגד סגירת מוסדות חינוך בעיר. עיר חפצת חיים צריכה לשאוף ולהעניק חינוך איכותי שימשוך לעיר זוגות צעירים. פנינו לעירייה לצורך קבלת הבהרות, נקבעה ישיבה של הנהגת ההורים עם בכירי מחלקת החינוך בעירייה. לאחר שנשמע את ההסברים נחליט כיצד לפעול. ברור לכולם כי בי”ס לא יכול להתקיים עם 60 תלמידים כולל כיתה מעורבת של ג+ ד. עם זאת, הישיבה הקרובה תעסוק בחיפוש מתווה אשר יוביל להשארת ביה”ס פתוח. אני מבין כי בעיית היעדר הרישום לביה”ס קיימת מעל עשור”.

צילום: מידע 8

חבר מועצת העיר אלי זפרני: “צר לי מאוד שהנהלת העיר אביחי שטרן ואופיר יחזקאלי בגיבוי שאר חברי המועצה השתקנים חתומים סופית על סגירת מוסד חינוכי כמו בית הספר היסודי “יצחק הנשיא” שמעניק ערכים ומצוינות לילדי קריית שמונה בשכונה הוותיקה רחוב אילת. תמוה בעיני מדוע לא התקיימה ישיבת מועצה כמתבקש בנושא סגירת בית הספר?, היכן השקיפות והיכן השיח הציבורי?, איפה וועדת חינוך?, מדוע לא התכנסה?. בנוסף, לא ברור לנו כיצד נערכו לסגירת בית הספר בספטמבר הקרוב עם עשרות תלמידים ותלמידות בתחום מערך ההסעות, מערך הפדגוגיה ובעיות שונות שעולות דרך ההורים וצוות המורים שהופתעו מאוד מההחלטה השרירותית והבלתי הגיונית שהתקבלה במחשכים. סגירת יצחק הנשיא מצטרפת לסגירתה של הרשות מקדמת תעסוקה במתנ”ס ולעוד גזירות כלכליות על תושבי העיר. אני שואל כבר במשך שנה ויותר, האם זה השינוי שהובטח לתושבי קריית שמונה?”.

מאגף החינוך בעיריית קריית שמונה נמסר בתגובה: “בית הספר יצחק הנשיא סובל כבר שנים רבות ממחסור ברישום של תלמידים. השנה נרשמו 3 תלמידים בלבד לכיתה א’ ולאחר שנציגים מאגף החינוך פנו להורים נרשמו 5 ילדים נוספים ובסה”כ 8. המשמעות המידית היא כי לא ניתן לפתוח כיתה א’ בשנה הבאה. מצב זה ישאיר את בית הספר עם 64 ילדים בלבד. מציאות זו אינה מאפשרת לבית הספר לספק מענה חינוכי פדגוגי וחברתי נכון לתלמידים. התקיימה התייעצות עם משרד החינוך ועם מנהלת בית הספר, אשר הבהירה את עמדתה המקצועית כי על אף הקורונה, במצב דברים זה עדיף להפסיק כעת את פעילות בית הספר מאשר למשוך שנה נוספת ללא כיתה א’. אנו מעריכים מאוד את צוות בית הספר שעשו ימים כלילות למען התלמידים ונלווה אותם בשיבוץ בבתי ספר אחרים בעיר. בנוסף, נלווה באופן אישי כל ילד וילדה בבית הספר בשילובו בבתי ספר אחרים בעיר. זהו מצב לא קל ולא פשוט, במיוחד בעת הזו, אך לאור המציאות הטופחת על פנינו בדגש על היעדר רישום לכיתה א’, זהו מהלך הכרחי. אנו משוכנעים שביחד ובדגש על עבודה משותפת ופרטנית לכל ילד וילדה נוכל לצאת מחוזקים. חשוב לומר כי בניגוד למי שטוען שמה שנסגר לא יפתח, הרי שכבר אושר לנו פתיחת בית ספר בשכונת יובלים ויש לנו אפילו סמל מוסד, כך שכל התקנים ישמרו ואף יתוגברו במידת הצורך. בית הספר החדש שיבנה בשכונת יובלים יצמח יחד עם הגדילה הדמוגרפית של השכונה שעתידה להתחיל את איכלוס במשפחות הראשונות ממש בקרוב”.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn