במרכז בריינן לסוכרת נעורים ואנדוקרינולוגיה לילדים במרכז הרפואי זיו בצפת מזהירים, כי צריכת אלכוהול במסיבות פורים מסוכנת במיוחד לסוכרתיים ועלולה לגרום להם להיפוגליקמיה.

 

מדי שנה במהלך חגיגות פורים נזקקים חולי סוכרת רבים לסיוע רפואי, לאחר צריכה לא מבוקרת של אלכוהול, המעכב את התהליך בו מיוצר הגלוקוז בכבד (גלוקונאוגנזה). אלכוהול שנצרך ללא מזון, עלול לגרום להיפוגליקמיה (רמה נמוכה של סוכר בדם) באופן מיידי ועד 15 שעות לאחר השתייה. זהו מצב מסכן חיים עבור סוכרתיים. אלכוהול חוסם שחרור גלוקוז מהכבד ומפריע לפעילות ההורמונים המתנגדים לאינסולין (הורמוני דחק) בזמן היפוגליקמיה ובכך, בעצם מגביר אותה וגורם לגוף לאבד חלק מיכולותיו הטבעיות להתגונן מפניה. בנוסף, כיוון שנהוג לשתות בעיקר בשעות הערב, עלול להיווצר מצב מסכן חיים עבור סוכרתיים כאשר הם הולכים לישון “מבושמים”, עד שאינם ערניים לתחושות גופם ואינם מסוגלים לטפל בעצמם.

 

 

ד”ר אורנה דלי-גוטפריד, מנהלת המרכז לסוכרת נעורים, במרכז הרפואי זיו קוראת לכל הסוכרתיים לצאת וליהנות במסיבות חג פורים, אך ממליצה להימנע מצריכת אלכוהול במהלך החגיגות. “פורים הוא חג נהדר עם מסיבות ונשפים נפלאים ואפשר ליהנות גם בלי לצרוך אלכוהול. לאלכוהול השפעות הרות אסון, בעיקר בקרב צעירים שאינם מורגלים בצריכתו. במקרה של סוכרתיים מדובר בסכנת חיים של ממש. אני אוסרת על המטופלים שלי לצרוך אלכוהול וממליצה לכל הסוכרתיים באשר הם לא לשתות אלכוהול במסיבות פורים או בכלל. צאו ותיהנו מהמסיבות והתחפושות, אך שמרו על עצמכם”, אומרת ד”ר דלי-גוטפריד.

 

 

ד”ר דלי-גוטפריד מציינת, כי למרות האזהרות, סוכרתיים רבים, במיוחד צעירים, נוהגים לשתות אלכוהול בפורים. “כמובן שעדיף לסוכרתיים להימנע מצריכת אלכוהול, אך המציאות מוכיחה שלחלקם קשה לעמוד בפיתוי. במקרים אלו חשוב שיעדכנו את חבריהם על היותם סוכרתיים וכיצד להתמודד עם מצבים מסכני חיים אפשריים, כגון היפוגליקמיה. מומלץ לא לצרוך אלכוהול על קיבה ריקה, ולדאוג לאכול ארוחה טובה לפני צריכת האלכוהול, הכוללת פחמימות, חלבון ושומן, כמו כן חשוב לאכול גם בזמן השתייה. מומלץ להימנע ממשקאות המכילים כמויות גדולות של סוכר כמו קוקטיילים מתוקים, ליקרים ויינות קינוח וחשוב מאד להקפיד לשתות מים במקביל לשתיית האלכוהול. גם אם צורכים משקאות קלים במסיבה, מומלץ להעדיף משקאות דיאט שאינם מכילים סוכר”.

 

 

עוד מוסיפה ד”ר דלי-גוטפריד, כי גם לאחר שתיית האלכוהול, חשוב להיות ערניים ולהקפיד למדוד את רמת הסוכר, שכן השפעת האלכוהול יכולה להימשך אפילו 15 שעות לאחר השתייה. “גם אם רמת הסוכר בדם גבוהה לפני שהולכים לישון, עדיין קיימת סכנה להתקף היפוגליקמיה. לכן, יש להקפיד על ארוחה המכילה פחמימות לפני השינה ועל שתייה מרובה של מים”.

 

 

“במידה ושתיתם ואתם חשים שלא בטוב יש לטפל בכך בדרך המקובלת, שתיית משקה ממותק ואכילת פחמימה מורכבת. במידה ומופיעים סימנים להיפוגליקמיה, לא לתת למצב להתדרדר! במצב זה יש לפנות בדחיפות לסיוע רפואי, זריקת גלוקגון לא יעילה במצב זה. שיהיה לכולם חג פורים שמח ובטוח,” אומרת ד”ר דלי גוטפריד.

 

ד”ר אורנה דלי גוטפריד

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn