מזה עשרות שנים מקיים משרד החינוך תהליך חינוכי-ערכי להנחלת זיכרון השואה, כששיאו של התהליך הוא “מסע משלחות הנוער לפולין” המתקיים בסימן “את אחי אנכי מבקש”.  מדי שנה, כ-30 אלף בני נוער משתתפים במשלחות לפולין, אשר נועדו לחזק את שייכותם של התלמידים לעם ישראל ואת זיקתם למורשתו ולדורותיו. באמצעות המסע התלמידים מחזקים את הקשר עם עברם הקיבוצי-יהודי, מכירים את עושרם הרוחני-תרבותי של החיים היהודיים באירופה שלפני המלחמה, ואת אתרי מחנות ההשמדה שהקימו הנאצים.

 

משרד החינוך רואה חשיבות רבה בהשתתפות בני הנוער במסעות לפולין, וזאת עבור אלו המגלים עניין ורצון להשתתף, תוך שימת דגש על השתתפותם של תלמידים המתאימים מבחינה ערכית ורגשית, ובתנאי שישתתפו בתהליך הכנה חינוכי שמקדים למסע. בתום המסע, מתקיים תהליך עיבוד חינוכי של החוויות הרגשיות והלימודיות.

 

בשנת 2010 יצאו 26,739 תלמידים לעומת שנת 2016 בה יצאו 32,544 תלמידים. ממחוז הצפון יצאו בשנה הנסקרת 5 משלחות עם סך הכל של 525 נוסעים ועוד 864 תלמידים ב-30 מסגרות חינוכיות. גידול במספר היוצאים נובע בין היתר מסיוע מתמשך ומהלך שיזם משרד החינוך כדי להוזיל את מחיר המשלחות.

 

לאורך השנים התעוררה ביקורת ציבורית על התעריפים הגבוהים שהורים נאלצים לשלם כדי שילדיהם ישתתפו במסע. הנושא לא היה מוסדר באופן מלא, וכך אירע שלעתים נותני השירות גבו אלפי שקלים ללא פיקוח מיטבי. המחיר הממוצע למסע בן שמונה ימים הוערך בכ-6,000 שקלים, ואף היו חברות שגבו תעריפים גבוהים מכך.

 

בנובמבר 2015 פרסם משרד החינוך מכרז חדש (למסע בן שבעה ימים), שנועד להסדיר את הנושא וכדי להגביר את הפיקוח על התעריפים וזאת מבלי לפגוע בהיבטים הפדגוגיים והביטחוניים של המסע. במסגרת המכרז החדש, הוחלט שכל תלמיד ישלם רק עבור עצמו במסע, ואילו בהוצאות המלווים יישא המשרד. המלווים כוללים ארבעה אנשי צוות: שני מורים, מדריך ומאבטח לכל אוטובוס, וכן איש עדות ואיש רפואה המתלווים לכל המשלחת בהתאם לצורך והזמינות.

 

מכאן, שכל תלמיד ותלמידה שיוצאים לפולין מסובסדים על ידי משרד החינוך בסכום של כ-500 שקל (טרם מתן מלגה אישית). כמו כן, משרד החינוך מממן את כל עלות התפעול בארץ והאבטחה הכללית על אדמת פולין. משרד החינוך אומר כי ימשיך להעמיד לטובת תלמידים שמתקשים כלכלית מלגות אישיות לצורך סיוע במימון עלויות המסע לפולין.

 

 

 

 

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn