אנדרה הורביץ, מנהלת קידום בריאות במחוז הצפון של מכבי ואירנה אולונובסקי, מתאמת בדיקות ממוגרפיה במכבי.
צילום: מכבי

לרגל חודש המודעות לסרטן השד, במכבי קוראים לחברות הקופה לבצע את בדיקת BRCA, הנמצאת בסל הבריאות ומבוצעת ללא תשלום, על מנת לאתר או לשלול מוטציה בגנים ולהציל חיים.

מדי שנה בחודש אוקטובר מציינים ברחבי העולם את חודש המודעות לסרטן השד, שהינו המחלה הממארת הנפוצה ביותר בקרב נשים, עם כ- 4000 מקרים חדשים המתגלים מדי שנה רק בישראל. במכבי שירותי בריאות פועלים להעלאת המודעות ולגילוי מוקדם ומזכירים לחברות הקופה לבצע את בדיקת BRCA, הנמצאת בסל הבריאות ומבוצעת ללא תשלום וללא הפניה.

מדובר בבדיקת דם פשוטה, שמטרתה לאתר נשאות אפשרית של מוטציות בגנים BRCA 1 או BRCA 2 , ששכיחותן בישראל גבוהה, בייחוד בקרב נשים וגברים ממוצא אשכנזי . נשים אשר נמצא כי הן נשאיות של מוטציות אלו, נמצאות בסיכון מוגבר  של 50%-80% לחלות בסרטן השד עד גיל 70, ובסיכון של כ 50% לחלות בסרטן השחלות, לעומת סיכון של 1.5% באוכלוסייה שאינה נשאית. מוטציה בגנים BRCA 1 או BCRA 2 הינה תורשתית וגילוי מוקדם יכול להשפיע ולהציל גם חייהם של ילדי הנבדקת. 

לפי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, אחת מכל שמונה נשים בישראל תחלה בסרטן השד במהלך חייה. גילוי מוקדם הוא האמצעי היעיל ביותר לריפוי סרטן השד ומעלה את סיכויי ההחלמה לכ-90%. נוסף לבדיקות הנשאות, בישראל ניתנת בדיקת ממוגרפיה חינם לכל אישה מעל גיל 50, אחת לשנתיים.

אנדרה הורביץ, מנהלת קידום בריאות במחוז הצפון של מכבי: “גילוי מוקדם נמצא כאמצעי היעיל ביותר לריפוי סרטן השד ולכן במכבי נעשים מאמצים רבים ליישוג ותיאום בדיקות לחברות הקופה. אנו פועלים במהלך כל השנה באמצעים השונים על מנת לסייע בתיאום הבדיקות, מרחיבים ככל הניתן את שירותי מכוני הממוגרפיה ופורסים ניידות ייעודיות, כך שנוכל להגיע לכולן. זה הזמן לקחת אחריות על הבריאות ולצאת להיבדק”.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn