מאת דנה אלימלך.
לפני מספר ימים (10/8) רשות שדות התעופה ומנהל שדה התעופה במחניים הגישו בקשה לביטול צו מנהלי שהוגש על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובניה הגליל העליון. ביטול צו המורה על הפסקת שימוש במבנה הטרמינל ובמסלול ההמראה והנחיתה במחניים לבית ספר לטייס מסחרי CAA, ובקשה דחופה ביותר במעמד צד אחד לעיכוב ביצוע הצו עד למתן החלטה בבקשה לביטול הצו המנהלי.
הבקשה לביטול הצו המנהלי הוגשה לאחר שהוועדה לתכנון ולבנייה במועצה אזורית הגליל העליון הגישה בקשה בבית משפט השלום בקריית שמונה להפסקת שימוש במבנה הטרמינל ובמסלול ההמראה והנחיתה במחניים לבית ספר לטייס מסחרי CAA. לטענתם, בשל שימוש אשר אינו תואם תכנית וללא היתר, וכי הצו הוצא על בסיס תלונות ופניות של יישובי הסביבה, כאשר התלונה הראשית הוגשה על ידי ארז מירב, בשמם של הישובים כפר הנשיא, מחניים, טובא-זנגריה, ומשמר הירדן.
ראש מועצה אזורית הגליל העליון גיורא זלץ אמר כי התושבים ביישובים מחניים, וכפר הנשיא סובלים ממפגע רעש, אשר פוגע קשות באיכות חייהם בעקבות בית ספר אזרחי לטיסה אשר התמקם בשדה התעופה מחניים. לכן, לטענתו הוצאת הצו המנהלי מוצדקת ומתבקשת. בנוסף, הוחלט על הקמת צוות פעולה משותף למועצה ולשני הקיבוצים: מחניים וכפר הנשיא. והוסיף, כי תרומתו של בית הספר לטיסה לאזור היא אפסית, ומצד שני נזקו גדול.
מהבקשה לביטול הצו המנהלי עולה, כי לאחרונה החלה פעילות של בית ספר לטייס מסחרי CAA. בעקבות הפעילות האווירית של בית הספר לטיסה יישובי הסביבה התלוננו על רעש כבד הנגרם כתוצאה מהפעילות של המראות ונחיתות בשדה התעופה במחניים, אשר לטענתם התלונות זכו למענה מידי והוצע לתושבים לפרוש ביישובים הרלוונטיים תחנות ניטור רעש על מנת למדוד את עוצמת הרעש ולבחון אם אכן הוא חורג ממדדי הרעש הרלוונטיים לתעופה אזרחית, וזאת כדי לנקוט בצעדים המתאימים להביא לפתרון הבעיה, במידה וימצאו חריגות. לטענתם, הצעה זו לא זכתה למענה מיישובי הסביבה.
בתוך כך ועדה המקומית לתכנון ובנייה באמצעות האדריכלית נועה בר תקווה המשמשת כמהנדסת הוועדה המקומית, הוציאה צו ועל פיו הפעילות התעופתית מותרת בשדה מלבד הפעילות של בית הספר לטיסה.
לטענת שדה התעופה מחניים השימוש בשדה התעופה לצורך בית ספר לטיסה הינו שימוש מותר כאשר מאז נוסד שדה התעופה לפני 80 שנה, התקיימה פעילות תעופתית מגוונת לרבות לימודי טיסה שמהווה חלק בלתי נפרד ממגוון פעילות הטיסה המתקיימות בשדה התעופה מחניים, כאשר פעילות לימודי טייס מתקיימת בשדה התעופה מעל עשרות שנים.
שדה התעופה מחניים הקרוי גם שדה תעופה ראש פינה הוקם בשנת 1943 על ידי הצבא הבריטי ושימש את שדה התעופה של חיל האוויר הבריטי ומקום מושבם של טייסת חיל האוויר המלכותי האוסטרלי. בחודש מאי שנת 1948 עם הקמת מדינת ישראל נמסר שדה התעופה לחיל האוויר הישראלי. משנת 1953 החלה לפעול בשדה תעופה אזרחית. בשנת 1968 נבנה טרמניל אזרחי ושמו הוסב ל”שדה תעופה יצחק בן יעקב”. בשנת 1971 הוקמו מגדל הפיקוח ותחנת כיבוי אש. בשנת 1994 הורחב טרמניל הנוסעים. בשדה התעופה פועל מסלול המראה ונחיתה באורך 1,100 מטר, ומנחת למסוקים. בשנת 2015 שופץ המסלול. שדה התעופה ממקום בין קיבוץ מחניים לראש פינה כאשר חלק מהמקרקעין שייך לרשות שדות התעופה וחלק במרחב התכנון של הועדה המקומית לתכנון ובניה הגליל העליון. הפעילות האזרחית בשדה התעופה כוללת נחיתות והמראות של מטוסים קלים, טיסות אימונים של חניכי טייס מבית ספר לטיסה, פעילות ספורט אווירי, טיסות חקלאיות, טיסות מסוקים. עד לסגירתו של שדה התעופה “שדה דב” בוצעו בשדה טיסות יומיות קו ראש פינה – שדה דב.