פקחי השירות הווטרינרי של אשכול גליל מזרחי אוספים עופות מתים משפעת עופות במרחב הציבורי.
צילום: אשכול גליל מזרחי

בשבועות האחרונים עם התרחבות שפעת העופות גם ליישובים, פקחי השירות הווטרינרי של אשכול גליל מזרחי אוספים עופות חשודים כחולים או מתים משפעת עופות במרחב הציבורי, בשטחים ציבורים ובחצרות פרטיות של בתים. ד”ר רועי דוידסון, מנהל השירות הווטרינרי האזורי באשכול גליל מזרחי: “האזור מתמודד עם אתגר חדש, שפעת עופות אשר לא מתוחמת רק בלולים ובאזורים המשקיים. מה ההנחיות לציבור? מה לעשות אם מבחינים בעגור או עוף חולה?

ד”ר רועי דוידסון, מנהל השירות הווטרינרי האזורי באשכול גליל מזרחי.
צילום: אשכול גליל מזרחי

ד”ר רועי דוידסון, מנהל השירות הווטרינרי האזורי באשכול גליל מזרחי אומר כי, “חשוב לתת הנחיות לתושבים בשל הסכנה בהידבקות במחלה, חל איסור להתקרב או לגעת בעגורים או בבעלי כנף שנראים חולים/מותשים/פצועים/מתים. במידה ויש דיווח על עגור או עוף חולה בשטח מיושב, פתחו פניה במוקד הטלפוני 8451* של השירות הוטרינרי וצוות החירום שהוסמך לכך יגיע לטפל באירוע.”

ד”ר דוידסון, מסביר כי, המחלה פרצה בעגורים שמתרכזים באגמון החולה ומשם כנראה מופצת באמצעות עופות הבר ומדבקת עופות אחרים. בשבועות האחרונים השירות הווטרינרי באשכול גליל מזרחי מקבלים עשרות פניות מהיישובים עצמם ומהרשויות ודואגים לפנות עגורים ועופות חולים ומתים מתוך היישובים דוגמת קריית שמונה, עמיר, איילת השחר, שדה נחמיה, כפר סאלד, גבעת יואב ועוד”.

צילום: אשכול גליל מזרחי

שפעת העופות שמתפשטת באזור הגליל העליון החלה להשפיע גם על המרחב הציבורי. בימים האחרונים מדווחים מקרים של עגורים ועופות נוספים חולים אשר התגלו באזורים מיושבים, בשטחים ציבוריים ואף בחצרות בתים ועלולים להדביק בעלי חיים אחרים ואף בני אדם. בשירות הווטרינרי של אשכול גליל מזרחי מסבירים כי, אתגר זה נמצא בעיצומו ויתכן כי נפח האירועים יגדל וישפיע בצורה יותר משמעותית על המרחב הציבורי.

לצורך התמודדות עם המשבר, גיבש השירות הווטרינרי האזורי באשכול גליל מזרחי צוות חירום, אשר מקבל טיפול תרופתי מונע למחלת שפעת העופות, ופועל באמצעי מיגון ייעודיים למחלה, לאחר שהוסמך לכך על ידי משרד הבריאות, בהתאם לפניות של הרשויות ודיווח של אזרחים למוקד הווטרינרי. על פי הנחיית משרד החקלאות, במידה ויש בבעלות התושב עופות חצר יש לסגור את העופות בכלובים באופן שלא יוכלו לבוא במגע עם ציפורים ועופות בר. אין לאפשר לעופות להסתובב בשטח פתוח. על פי הנחיית משרד הבריאות, על הציבור להקפיד על צריכת מוצרי עוף וביצים רק לאחר בישול, מכיוון שטיפול בחום גבוה משמיד את כלל החיידקים והנגיפים בביצים ובעופות.

ד”ר דוידסון מציין כי הטיפול יתבצע על פי סדרי עדיפות ושיקולים מקצועיים ולכן יתכנו אירועים שיטופלו רק לאחר קבלת ההחלטה ואישור של הצוות המקצועי ונדרשת סבלנות והבנה מצד התושבים. עוד מסביר ד”ר דוידסון, במידה ונחשפתם לציפור/עוף/עגור חולה יש לפנות ללשכת הבריאות בצפת ולדווח על החשיפה  04-6994200 ולקבל הנחיות לטיפול. גם בעלי החיים חשופים להדבקה אם הם באים במגע עם פגר של עוף חולה ולכן במידה ובעל החיים שלכם נחשף, פנו לווטרינר המטפל. חשוב שהציבור יהיה ערני, שהורים יסבירו לילדים לא לגעת בעופות על הקרקע ונקווה שאתגר זה יסתיים במהרה”.


 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn