צילום: המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל

המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל מקים לראשונה באשכול גליל מזרחי שוק איכרים עם מחירים מפוקחים וללא עלות לחקלאים

אשכול הגליל המזרחי זכו בקול הקורא שפרסם המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל ושווקי האיכרים יתחילו לפעול בשיתוף המועצות הגליל העליון, מבואות החרמון, הגולן, יסוד המעלה, ראש פינה ועין קניה ויאפשרו לקונים להכיר את חקלאי האזורים השונים ולרכוש את מוצריהם.

השוק יפעל בימי שישי החל מיום שישי הקרוב 16.12.2022 בין השעות 8:00-15:00. השוק הנודד הראשון יוקם במנפטה-אגמון החולה שבגליל העליון. השוק יתפרש על שטח של לא פחות מכ-1,000 מ”ר ויכלול דוכני חקלאים לצד דוכנים לממכר מזון ומשקאות.

במסגרת המהלך יוקמו על ידי המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל כ- 11 שוקי איכרים מפוקחים בנגב ובגליל בהיקף של 10 מיליון ש”ח תחת המותג “תוצרת הארץ”. השוק מוקם במטרה לעודד צריכה של מגוון תוצרת חקלאית מקומית טרייה וליצור מפגש בלתי אמצעי עם החקלאים המקומיים שימכרו את תוצרתם ללא עלויות להקמת הדוכן.

בשוק הנודד, ימכרו חקלאי האזור תוצרת מקומית טרייה ומעובדת, במחירים הוגנים ירקות ופירות, ריבות, דבש, יין, גבינות ותבלינים ועוד, בהתאם לתוצרת המקומית והאזורית. כאשר החקלאים לא יצטרכו לשלם עבור הקמת הדוכן ויוכלו להצטרף ללא עלות למאגר חקלאים. מעבר למכירת תוצרת חקלאית, ימי פתיחת השוק יהוו הפנינג לכל המשפחה וילוו באירועים שונים הכוללים מופעי אמנים, פעילות לילדים, דוכני שתיה ומזון.

בשוק ישתתפו חקלאים מקומיים כמו האחים שוורץ: אופיר (47) המתגורר בקדמת צבי, ואחיו רועי (45) המתגורר במעיין ברוך, גדלו בבית הלל ויחד הקימו שם בשנת 2000 את “אור גידול ושיווק”. האחים, שמגדלים פירות ימכרו בשוק במנפטה את תוצרתם החורפית: פרי הדר ואבוקדו. “אנחנו מגדלים את התוצרת ומשווקים עצמאית. אנו כמעט לא עובדים עם בתי אריזה ומשתדלים לעבוד ישירות. זו לנו הפעם ה -1 בשוק איכרים בכלל ובחרנו לעשות זאת באזור שלנו כדי לחזק את המכירה הישירה לצרכן ולחשוף את עצמו לציבור” אומר רועי.

גם מירי ברינגל (47) אשר עברה עם משפחתה לפני כ -5 שנים מחדרה לקיבוץ מלכיה והיא “דבוראית חובבת” תגיע למכור את התוצרת שלה בצחוק מתגלגל היא אומרת שההגעה לתחום הוא “משבר גיל ה -40” האישי שלה. יש לה מכוורת קטנה של דבורים. היא גילתה את התחום כתחביב והתאהבה. מירי מוכרת את הדבש, תחת המותג, “דבש מיריס” בקיבוץ מגוריה וגם מפה לאוזן ובאזורים נוספים בשיווק ישיר. מירי מוכרת צנצנות ויערות דבש. “זו לי פעם ראשונה בשוק כזה. ראיתי את הפרסום ואמרתי לעצמי יאללה אני קופצת למים. אני רוצה להגדיל את החשיפה שלי לקהל הקונים ולהגיע ליותר אנשים”

עודד פורר, השר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל: ״ארצנו התברכה בשפע פירות וירקות לצד חדשנות חקלאית מהמובילות בעולם. כל משפחת חקלאים ומשק הם עולם ומלואו, של מורשת וגאווה מקומית ושל תוצרת חקלאית מובחרת שנעשתה בעמל רב. שוקי האיכרים מהווים נקודת מפגש והיכרות עם החקלאי ותוצרתו ואני מזמין את התושבים והמטיילים לבוא להכיר את החקלאים ולרכוש, במחירים הוגנים, ממגוון פירות וירקות, דבש וריבות, תבלינים ויינות מקומיים”.

אילן שוחט מנכ”ל המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל: ״החקלאות היא אבן-יסוד בהתיישבות, בשמירה על הגבולות ובחוסן הכלכלי והחברתי. השווקים החדשים יוקמו ב- 11 רשויות ויעודדו צריכה מקומית שתסייע לפיתוח כלכלי ואיזורי ולחשיפת ההזדמנויות התיירותיות עבור מבקרים בנגב ובגליל”.

אשכול רשויות גליל מזרחי בראשותו של יו”ר בני בן-מובחר, נותן חשיבות עליונה לענף החקלאות שהינו חלק בלתי נפרד מאזור הגליל המזרחי והגולן. “חקלאות אינה רק מקור פרנסה אלא אידיאולוגיה ודרך חיים. אנו אזור חקלאי מובהק, שמייצר תוצרת חקלאית בהיקפים גדולים ורבים מתושבי האזור מתפרנסים מחקלאות. יש לנו חקלאים מנוסים ומצוינים, שפע יקבים, יזמים בתחום המזון וגם מוסדות אקדמיים תומכים לפיתוח חקלאות, פודטק ואגרי-טק. אנו פועלים לקידום התחום והפיתוח הכלכלי האזורי ושמחים להשיק את המיזם באזורנו שיתף בן-מובחר, על היוזמה ה”טרייה” הזו.

גיורא זלץ, ראש מועצה אזורית הגליל העליון: “ברצוני לברך על היוזמה הנהדרת הזאת, אשר בזכותה יוכלו חקלאים מהאזור להציג את התוצרת המובחרת שלהם ולספר באמצעותה את סיפורו של חבל הארץ המופלא שלנו. כזכור, כל 29 קיבוצי המועצה נשענים גם על חקלאות. אנחנו שמחים לארח את המפגש הראשון בסדרת המפגשים המתוכננת וגאים במיוחד לעשות זאת במתחם המנפטה החדש, אשר צפוי להפוך לאחד ממתחמי התרבות המובילים באזור”.

דימי אפרצב, ראש מועצה מקומית קצרין הרואה בחקלאות כמנוע צמיחה של תיירות אזורית ומוביל את תחום תיירות-תרבות באשכול משתף: “השוק שנודד ועובר מרשות לרשות הינו יוזמה משותפת, ראשונה מסוגה בתחום התיירות והתרבות – תחום בו אין משמעות לגבולות המונציפאליים: “אנחנו אמנם 18 רשויות באשכול ולכל רשות יש את הייחודיות שלה אך אנו אזור אחד ויש לנו סיפור אחד – הסיפור החקלאי האזורי שהוא גם סיפור תרבותי ותיירותי משותף. לכן, שתוף פעולה בין הרשויות הוא גם חיוני וגם הכרחי. ובינינו, אין גבולות מלבד הדמיון. בזכות הטופוגרפיה הייחודית לאזור, יש לנו פה חקלאות מגוונת, עושר של סוגי גידולים ומשקי חקלאות רבים. אנו מזמינים את החקלאים ואת הציבור הרחב לבוא ולקחת חלק.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn