עירייה-2

העירייה מסרבת להשיב לאן הלכו 150,000 ₪?

הוגשה פנייה למבקר המדינה בבקשה לפתוח בבדיקה אודות 30,000 ₪ שהועברו מידי שנה ככרטיסי כניסה לבריכה העירונית מצד הנהלת המקום לידי הנהלת העירייה # בנוסף עולה חשש שהעירייה חרגה מסמכותה כשאישרה לזכיין לפתוח חדר כושר במקום

שי רבין

כזכור, בשבוע שעבר חשפנו תלונה שהוגשה למשרד מבקר המדינה נגד עיריית קריית שמונה והחברה הכלכלית (החכ”ל) באמצעות עורכי הדין רונן יאיר ויראת בנדלק . הפנייה למבקר נעשתה על בסיס חשד לשימוש פסול במשאבי הקרקע והנדל”ן במתחם הבריכה העירונית. הפרשייה נחשפה לאחר שמנהלי חדר הכושר ‘בי-אקטיב’, פנו לעירייה כדי לבקר במסגרת חוק חופש המידע פרטים אודות הפעלת חדר הכושר שהוקם בבריכה העירונית. למרות הבקשה העירייה התעכבה במתן התשובה ודחתה את מסירת הנתונים. לאחר הודעה על דחייה וחריגה של מספר ימים מהמועד הרשמי למתן מענה קיבל מכתב בו נמסר לו כי: העירייה והחכ”ל מצויות “בהליך פינוי מושכר מול החברה ובשל כך לא ניתן למסור מידע נוסף”.  לדבריו, “מדובר בהתחמקות ממתן תושבה. אין אישור משרד הפנים ובוודאי אין קשר בין קיומו של אישור משרד הפנים להליך משפטי מול השוכר”.

לטענת מנהלי חדר הכושר בי-אקטיב הנהלת iFIT פעלה במטרה לשבור את השוק תוך ניצול הטבות שקיבלה מהנהלת העירייה: “לאורך שנות הפעילות החברה מכרה מינויים לחדר הכושר במחירים נמוכים מאוד בהשוואה לשוק, דבר שגרר אחריו עזיבה המונית של מתאמנים בחדר הכושר בי-אקטיב”. המחירים הנמוכים בהם נמכרו המינויים לבריכה העירונית העלו חשד בקרב השותפים בהנהלת בי-אקטיב שמכירים את עלויות התפעול, תמחור המינויים ומבצעים סקרי שוק על בסיס קבוע. מכיוון שעל פי כל הפרמטרים המקצועיים לא היה ניתן לקשר בין השירות שמקבלים המינויים לבין עלויות התפעול – ואלו הובילו את הנהלת חדר הכושר לחשוד שמא הנהלת הבריכה זוכה להטבות מהנהלת העירייה. לאחר קבלת החוזים לידיהם נדהמו בהנהלת הי אקטיב לגלות את ההטבות המפליגות שניתנים לזכיין על פי חוזה שנחתם במאי 2017 במסגרתו מפעיל הבריכה קיבל פטור גורף מתשלומי מיסים והיטלים והיא אינה נושאת בתשלומי שכירות, ארנונה, ביוב ומים עד 10,000 קוב וזאת ללא דיון מוסדר במועצת העיר או קבלת אישור ממשרד הפנים”. יתר על כן נדהמו לגלות כי העירייה אפשרה לזכיין להקים במקום חדר כושר וזאת ללא שינוי המכרז, דיון במועצת העיר או קבלת אישור ממשרד הפנים.

חשוב לציין שעל פי החוזה הנ”ל נכתב במפורש כי הזכיין רשאי להקים במקום “מזנון/ מסעדה/חדר כושר וכן להפעיל את פעילויות תרבות ספורט ופנאי”, כך שאין טענה כלל על החברה המפעילה את הבריכה האולימפית (החברה שזכתה במכרז כחוק), אלא קובלנה על מקור הסמכות ממנה שאבה העירייה את האישור לנושא. 

ציטוט מקור:

לטענת הנהלת בי-אקטיב: “העירייה והחכ”ל פועלות בצורה פסולה ובלתי הוגנת ופוגעת בתחרות החופשית בשוק”. בנוסף, טוענים בהנהלת חדר הכושר שלאחר שנתיים בהם המקום נדרש להיות תחת מגבלות במהלך תקופת הקורונה ספגו מנהליו נזק כלכלי עצום ולא ייתכן שהנהלת העיר פוגעת בעסקים עירוניים שמשלמים מיסים ומתעדפת עסקים אחרים: “האם יכול להיות שעסק בקריית שמונה יקבל הטבות בסדר גודל מעין זה, כאשר עסקים דומים לו נושאים בעול המיסים על מנת לאפשר “טובות הנאה” למי שחפצים בעלי התפקידים.

מביעים העותרים לבדוק ממבקר המדינה כיצד ייתכן שמצד אחד גורמים בעירייה ובחכ”ל טוענים שקיימת התנהלות משפטית בינם לבין השוכר ומנגד לבצע שיפוץ נרחב במקום ולקיים שם אירועים.

סה”כ 150,000 ₪ בכרטיסי כניסה לבריכה שהועברו לעירייה

עוד עולה מההסכם שהחברה הזוכה  התחייבה להעביר לעירייה או לחכ”ל 30,000 ₪ כל שנה לטובת כניסות ואירועים בבריכה, הטבה בשווי כסף שאין זה ברור כיצד, למי ולאיזו מטרה מועברים  כרטיסים אלו . לטענתם: “היעלה על הדעת כי מיסים והיטלים המוטלים על הציבור כולו וצריכים לשמש לטובתו, ישמשו את עובדי עיריית קריית שמונה ו/או עובדי החברה הכלכלית ו/או כל אדם אחר לטובת כניסות לבריכה ו/או לחדר הכושר?” המתלוננים הוסיפו כי הכרטיסים הועברו לידי עובד עירייה  עם זאת צריך לציין כי אין טענות אישיות כלפי אותו עובד עירייה היות ופעל מכוח חוזה שחתמה העירייה.

ציטוט מקור:

ציטוט נוסף:


בעקבות החשיפה ביקשה עו”ד בנדלק לקבל לידה פרוטוקולים מהדיונים בהם הוחלט על הקרטריונים לחלוקת הכרטיסים אך הנהלת העירייה סירבה למסור את הפרטים. 

ציטוט מקור הבקשה:

בדיון שהתפתח ברשתות החברתיות ניסה בתחילה מנכ”ל העירייה להכחיש את עצם הפנייה וכתב: “זה לא נכון. גם המתלוננים בבקשתם לקבלת מידע לא ביקשו לדעת את אופן חלוקת הכרטיסים לנתמכי רווחה וילדים בסיכון”. לאחר שצורפה הבקשה הנ”ל השיב:  “אין לי כאן את מסמכי הבקשה והתשובה, ואת התשובה שנמסרה למבקש. אבדוק במשרד ואשיב לך” – את תשובתו לא קיבלנו עד כה.

חשוב להדגיש שהצענו לעירייה למסור את החומרים תוך שמירת חיסיון האנשים שקיבלו את הכרטיסים אך גם לכך הנהלת העירייה סירבה. למרות הסירוב למסור את המסמכים לטענת המנכ”ל העירייה פעלה להסדיר את נושא חלוקת הכרטיסים “בנושא הכרטיסים אני עסקתי יחד עם מבקר העירייה”. עם זאת בשיחה שקיימתי עם מבקר העירייה, אורן ירמיהו, טען כי “אינו יכול להתייחס לעניין”. עם זאת המבקר הפנה אותי לדו”ח הביקורת של שנת 2021 בו הוא עסק בהתנהלות הבריכה העירונית שם נכתב: “הביקורת מצאה ליקויים רבים בדרך ניהול הנכסים על ידי החברה הכלכלית לאורך השנים. ממצאי הביקורת מצביעים על חוסר בקרה מוחלט מצד העירייה ודירקטוריון החברה על החכ”ל”. בנושא הבריכה העירונית ציין המבקר וכתב:  “קיימים ליקויים רבים בחוזה הפעלת הבריכה שערכה החכ”ל עם מפעיל הבריכה. לפיכך, המלצתנו היא לבטל לאלתר את חוזה הפעלת הבריכה העירונית ויציאה למכרז חדש או לחילופין לבחון את הפעלת הבריכה באופן עצמאי”. למרות דו”ח המבקר החברה בחרה שלא לשנות את תנאי החוזה ולחייב את השוכרים בתשלומים. יתרה מזאת, החוזה בין העירייה והחכ”ל לחברת זיגי הסתיים בחודש ספטמבר 22 ומאז הבריכה מופעלת ללא חוזה חתום.

ברשתות החברתיות האשים המנכ”ל את התקשורת בכך שאינה מקיימת את הבדיקות הנדרשות לפרסום הכתבה. וזאת למרות שבמהלך הכנת הכתבה התבקש דובר העירייה להגיב לטענות המתלוננים אך תגובתו לא נמסרה.

חבר מועצת העיר והמועמד לראשות העיר, אופיר יחזקאלי ששימש כחבר דירקטוריון החכ”ל במהלך ישיבתו בקואליציה תקף את הנהלת החכ”ל ואמר כי הנהלת החכ”ל עסקה יותר בפוליטיקה ופחות בטובת האזרח. כשהייתי בקואליציה הבעתי ביקורת על התהליכים שמתקיימים בחכ”ל. קיימנו דיונים שכל תכליתם היו חיסול חשבונות פוליטיים כמו לתבוע את ראש העיר לשעבר, ניסים מלכה או את דני קדוש. זאת במקום לנהל דיונים אסטרטגיים מהותיים על עתיד החברה, לאן היא הולכת, מה מנועי הצמיחה, ניהול הנכסים ויצור הכנסות לעיר. יש המון נכסים נטושים בעיר שלא מושכרים אם זה הבריכה הישנה, האיגלו, שוק הדוכנים ולא מעט מבני מתנ”סים שכל אלו יכולים לייצר הכנסות. לצערי שום דבר מזה לא קרה והאנרגיות היו מושקעות בתביעות נגד אחרים. בפברואר השנה התרעתי על החלטות מועצה שלא התממשו וביקשתי נתונים והתקשיתי מאוד להשיג את המידע”. יחזקאלי מוסיף ואומר כי “ההתנהלות הנוכחית של הנהלת החכ”ל גרמה למספר יזמים להימנע מלגשת למכרזים”.

עו”ד יראת בנדלק ועו”ד רונן יאיר הגיבו בשם בי אקטיב: נבקש להבהיר כי הפנייה למבקר המדינה נולדה לאחר קושי של בעל העסק, בי אקטיב, אשר השקיע, ממיטב כספו ומרצו להקים עסק ברמה גבוהה על מנת לספק שירות מיטבי לתושבי ק”ש והסביבה של מועדון כושר וחוגים, בסטנדרט גבוה, עם צוות מדריכים מקצועיים, לפתע מוצא עצמו נאבק בטחנות רוח מאחר ועם הזמן מתגלה, נדבך אחר נדבך, כי עיריית ק”ש, מפלה בין עסקים דומים בעיר, ביניהם עניינה של הבריכה האולימפית ק”ש, אשר ממשיכה לפעול, ככל הנראה, ללא הסכם בתוקף  וללא אישור משרד הפנים, אינה משלמת כלל ארנונה, שכ”ד, מים וביוב ואף חוסה תחת פוליסת ביטוח של העירייה ובכך מתאפשר לה להציע ללקוחותיה מחירים נמוכים, לגדול, לבנות במקום גם חדר כושר עם אותן הטבות מרחיקות לכת, בעוד עסקים אחרים, נאבקים לשאת בהוצאות ולהציע ללקוחותיהם מנויים אטרקטיביים, במצב בלתי אפשרי זה. חשוב להדגיש כי הממצאים, כפי שעלו כאן, נובעים בעיקר מהעובדה כי הרשות סירבה לשתף פעולה, סירבה להעביר החומרים, באופן מלא ואף מסרה פרטים שנמצאו כשגויים. בהתייחס לפגיעה הציבורית, הרי שיש להדגיש גם את העובדה כי חולקו לרשות כרטיסים בשווי 30,000 ₪ של הבריכה האולימפית, מידי שנה, עובדה שעיריית ק”ש מסרבת למסור עליה פרטים. כאמור, עיקר האמור כאן, ביחד עם פירוט מלא וממצה של הממצאים הונחו על שולחנו של מבקר המדינה

מעיריית קריית שמונה נמסר בתגובה: “עמדת העירייה בנושא, תתברר בבית המשפט לאחר שתוגש תביעה על הכתבה השיקרית שפורסמה בזדון תוך השמטת תגובת העירייה, העירייה סבורה שבמקרה חמור זה הפורום הנאות לגילוי האמת הוא בית המשפט”.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn