צילום: מידע 8

מאת דנה אלימלך.

היום (שלישי) התכנסה בשנית וועדת הכספים של הכנסת לדון בנושא סכנת סגירת המאפייה המרחבית בקריית שמונה, לאחר שהתכנסה לפני כשבוע (8/12) ולא הגיעו אז לפתרונות. בוועדת הכספים היום, יו”ר ועדת הכספים ח”כ משה גפני דרש לקבל דחייה של חודש להפעלת המכרז על מנת למצוא פתרון שימנע את סגירת המאפייה. אבי דדון ממנה”ר משרד הביטחון מאשר לדחות בחודש את הפעלת המכרז והתחייב להגיע לפתרון עם המאפייה. דודו שטייניץ ממשרד הכלכלה אמר כי, ינסו לסייע למאפייה במסגרת הקרנות לעסקים קטנים והשקעות בסך 2-3 מיליון שקלים לצמצום הפערים כתוצאה מהפסד המכרז.

יו”ר ועדת הכספים, ח”כ משה גפני מבקש שידחו את המכרז בחודש ואמר כי, “וועדת הכספים לא יכולה להתערב במכרז אשר נעשה כחוק, אך אנחנו יכולים כרגע לתת מענה באמצעות דחיית המכרז בחודש. יש בעיה משפטית לבטל את המרכז, אך משרד הביטחון לא יכול לעמוד מהצד. אתם הולכים לעשות מעשה שהוא יהיה חוקי אבל יהיה איום כאשר 120 עובדים יצאו לרחוב. דחייה בחודש של המכרז תאפשר לנו לעבוד מול משרד הכלכלה ומשרד הביטחון, והמאפיות, ולנסות להשיג תקציב לסגור את הפער”.

מנכ”ל המאפייה המרחבית בקריית שמונה גלעד אהרונסון: “המאפייה בהפסד של 3 מיליון שקלים בשנת 2020 בגלל עבודה של 5 שנים במחירי הפסד מול המדינה. שנה הבאה בלי המכרז הצפוני צפוי הפסד של 5 מיליוני שקלים. מחר בבוקר צריכה לצאת הזמנה, הוצאת הזמנה פירושה הסכם. צריך לדחות בחודש את ההסכם”.

יו”ר וועדת הכספים משה גפני בפניה לנציג משרד הביטחון : “אתם מנצלים מצב שהוא בשוליים, ואני אומר לך שאני אזכור את התאריך שבו 120 עובדים נזרקו לרחוב. תאפשרו לנו דחייה של חודש אני רוצה להביא את משרד הביטחון והכלכלה”.

נראה כי במשרד הביטחון מבינים את המשמעיות של סגירת המאפייה בעקבות ההפסד במכרז, והתחלתו של מכרז חדש במאפיית ברמן שכרגע עתיר בעיות, אך ההספקה של הלחם לבסיסי צה”ל חייבת להימשך כסדרה, ולכן אבי נציג משרד הביטחון אמר ליו”ר גפני כי, אבי דדון ממנה”ר משרד הביטחון מאשר ויפעל לאשר דחייה של חודש להגיע לפתרון עם המאפייה.

יחד עם הדחייה בחודש למציאת פתרונות, יו”ר וועדת הכספים גפני מבקש סיוע ממשרד הכלכלה באמצעות הקרן לעסקים קטנים והרשות להשקעות בסך 2-3 מיליון שקלים על מנת למנוע פיטורי עובדים ולצמצם את הפער שנוצר כתוצאה מההפסד במרכז.

דודו שטייניץ ממשרד הכלכלה: “במקרה שבו גוף גדול שהיה חלק גדול מהביקוש שהמאפייה המרחבית הייתה משווקת לו, בעצם כך שבחרו מכרז אחר, התנתקו מהם, והביקוש קטן. במסגרת הפיקוח על המחירים גם אם נגדיל או נוריד את המחיר לא נצליח להשפיע על כך שאין ביקוש. משרד הכלכלה יכול באמצעים שיש לו במסגרת הקרן לעסקים קטנים והרשות להשקעות לעזור אבל עזרה יכולה להגדיל הביקוש. במידה ולא יהיה ביקוש הדבר יהווה “אבן ריחיים” על המאפייה עצמה. אנחנו יכולים להגדיל את ההשקעות ועזרה במסגרת הקרן לעסקים קטנים אבל עדיין אנחנו צריכים לשמור שהביקוש שהיה עד כה ללחם שלהם זה ביקוש שצריך להמשיך. ובמידה וזה לא יהיה גם הקרן לעסקים לא תעזור כל כך”.

יו”ר גפני מקשה על שטייניץ ומתעקש לדעת האם במשרד הכלכלה יכולים לעזור במציאות של 120 עובדים שנזרקים לרחוב. גפני אומר לשטייניץ “לא ביקשתי ביקוש, אלא ביקשתי סיוע. יש בעיה עם מכרז שנעשה באופן חוקי. האם תעזרו ב – 2-3 מיליון שקלים?”. שטייניץ אומר לגפני, כי במשרד הכלכלה יעשו כל המאמץ לעזור במסגרת הקרנות לעסקים קטנים והשקעות.

יו”ר וועדת הכספים משה גפני סיכם את הישיבה ואמר: “אין לנו יכולת להתערב במכרז והתוצאה תהיה שהעובדים יהיו ברחוב. אני מודה למשרד הביטחון שהסכים לדחות בחודש. בחודש הזה נביא את משרד הכלכלה שיעזור מבחינה כספית. זאת מציאות שנצטרך לראות איך יהיה סיוע כספי למאפיה. החודש הזה יכול להיות קריטי. אני בטוח שנצליח. כי יש רצון טוב ואין בעיה עם המאפיות, שהסכימו להחליף בין המכרזים, ובעזרת סיוע כספי ניתן להגיע לפתרון”.

ראש העיר קריית שמונה, אביחי שטרן: “בוקר אחד סוגרים לנו את המפעל ואין יותר אפשרויות אחרות
ל – 120 עובדים. יש לזה מחיר להיות בקצה של הארץ תחת אש וטילים כמו שהעובדים עשו זאת במשך עשרות שנים. נכון לעכשיו ההחלטה הזו מובילה לסגירת המאפייה ולפיטורים של 150 עובדים כאשר 120 מתוכם הם תושבי קריית שמונה. לא ייתכן כי בזמן שחלקים בממשלה משקיעה בפיתוח הצפון חלקים אחרים מהממשלה “תוקעים מקלות בגלגלים” ופוגעים לקריית שמונה בבטן הרכה בתעסוקה”. ומוסיף, “אני הייתי מעדיף היום לספר את הסיפור החדש של קריית שמונה בפוד טק ובחממות טכנולוגיות ולייצר תעסוקה חדשה ואוכלוסייה איכותית לגליל, אבל אי אפשר לפרוץ קדימה שכל הזמן אני צריך לכבות שריפות, ושחלקים מהממשלה מחזירים אותנו אחורה. לא מדובר בכסף גדול אלא בציונות ואנשים שמסרו את נפשם. אסור לתת לכל 120 עובדי המאפייה לחפש תעסוקה לא בזמן רגיל ובוודאי לא בזמן קורונה. לא הגיוני לחתוך בוקר אחד 70 אחוזים מההכנסות בלי לתת להם להסתגל לזה”.

סגן ראש העיר קריית שמונה יורם ממן: “יש פה אמירה ברורה וכולם מבינים את הצורך של המשפחות. אומנם הייתה החלטת משנת 2004 לפתח את הצפון ומשום מה אנחנו רואים אוזלת יד. ההצעה וההחלטה נכונה לעת הזאת אבל הייתי חושב שבגלל התקפה הרעה שפוקדת את העולם ובקריית שמונה בפרט להשעות את המכרז. מה שיש לנו לפחות תשאירו לנו אנחנו נצמח מתוך עצמנו”.

ח”כ ינון אזולאי מש”ס: “אין הבנות עם משרד הביטחון, יש אטימות, ניסו להחליף המכרז של הצפון בדרום, אך משרד הביטחון לא מאפשר את ההחלפה. הצעה שלא הגיעה למאפייה למרות שעלתה בוועדת הכספים בשבוע שעבר.

ח”כ קטי שטרית מהליכוד דורשת לבטל את המכרז לאלתר. “תמוהה בעיניי שאין מחיר מינימום והמחיר שניתן לא נורמלי. בעלי המאפייה פנו למשרד הביטחון כתוצאה מהעלייה בתשומות וכי, צריך לבדוק את מחיר. מה עשה משרד הביטחון יצאו למרכז. 120 עובדים בהשוואה לברמן שהוא מפעל ענק. אני אגיד לכם מה יקרה, מאפיית ברמן ייקחו את המאפייה כקבלני משנה.  משרד הביטחון אומר למאפייה אם אתם עד סוף השבוע לא תחליטו ניקח לכם גם את הדרום”.

ח”כ ניר ברקת מהליכוד: “אני מציע שנסתכל על מקרה הזה כמקרה בוחן מכיוון שעובדים בקריית שמונה זה הצלת נפשות ואם מישהו מאבד את פרנסתו בקריית שמונה אין תחליף תעסוקתי, משרד הכלכלה והביטחון וכולנו צריכים למצוא דרך במבחן התוצאה למצוא דרך להמשך לפעול אסור לנו להיכשל בזה, אם לא נצליח אחריו יגיעו  עוד עסקים שיתמוטטו.

ח”כ שלמה קרעי אמר: “בהמשך הדיון הקודם שהיה לפני שבוע, לא ייתכן לזרוק 120 משפחות לרחוב ולפגוע במטה לחמם. משרד הביטחון היה צריך לאשר מצב אבסורד של מי שנמצא בדרום הארץ משרת את צפון הארץ והדבר מיקר את העלויות וגם המחרים הטורפים של המכרז מאפשרים למצב האבסורד להתרחש. לא לאפשר לדבר הזה לקרות. אסור שיזרקו 120 משפחות לרחוב”.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn