צילום: פרטי

לפני מספר ימים במועצה מקומית מטולה התקינו זרקור לכיוון שמורת טבע נחל עיון שהאיר על מפל הטחנה. מרשות הטבע והגנים נמסר כי, הזרקור הותקן ללא תאום ואישור רשות הטבע והגנים למרות שמדובר בשמורת טבע מוכרזת, הם פירקו את הזרקור והחזירו את החושך לשמורה. יו”ר האופוזיציה במועצה מקומית מטולה ליאור בז אמר כי, ראש המועצה אזולאי החליט על דעת עצמו לנקוט בפעולה אלימה וגרוע מכך תוך כדי עבירה על החוק. אזולאי אמר כי, התאורה הוצבה לטובת פיתוח התיירות.

ברשות הטבע והגנים אמרו כי, הפנס גורם לזיהום אור בשמורה, ועל כן נערכו מספר פניות לראש המועצה ולאנשיו בכתב ובעל פה אך לטענתם, ראש המועצה אזולאי הפגין כוחנות ולא הסכים לפרק את הזרקור. בעקבות זאת  נערכה פעילות של פקחי רשות הטבע והגנים וחשמלאי לפירוק הזרקור והחזרת החושך לשמורה.

ליאור בז, יו”ר האופוזיציה מועצה מקומית מטולה: “זכינו במטולה לנכס מדהים שזו שמורת נחל עיון שערכה חשוב לנו בטח מבחינה תיירותית, שמירת הטבע והערך ההיסטורי של המושבה. לצערי ראש המועצה החליט השבוע לפגוע באופן ברוטלי באיזוני הטבע כאשר החליט להאיר את מפל התחנה בתאורת לד עוצמתית. הארת מפלי מים בכלל יש שיראו בזה יופי אבל זה לא העניין. לא זה מה שימשוך תיירים למטולה והפגיעה בטבע גדולה פי כמה. אני יודע כמה אנשי שמורת הטבע מנסים לשמור ולפתח את שמורת נחל עיון כפי שעשו את הפרויקט הגדול של שאיבת מי הדן בחודשי הקיץ כדי לשמור על הטבע, התיירות והחקלאות. מעבר לפגיעה בטבע יש לי טענה קשה על הדרך שבה זה נעשה. במקום שראש המועצה יפנה עם הרעיון לגורמים בשמורת הטבע ויעבוד איתם בשיתוף פעולה, הוא מחליט על דעת עצמו לנקוט בפעולה אלימה וגרוע מכך תוך כדי עבירה על החוק. בסוף מי שישלם את המחיר אלו תושבי מטולה שלא ייהנו משמורת נחל עיון, התיירות תיפגע בגלל חוסר שיתופי פעולה ואף במידה ותהיה תביעה משפטית, אנחנו נשלם את כספי ההפסד. היה מצופה מראש מועצה שאגב, הוא גם יו”ר וועדת איכות הסביבה לפעול ביצירת שיתופי פעולה, הבנות ושמירת הטבע שזהו נכס אדיר למטולה. לצערי ובניגוד אלי, הוא רואה את מטולה כיישוב עירוני ולא כיישוב כפרי וניתן לראות זאת בפעילויות הפיתוח שנעשות במטולה. ככה אנחנו מאבדים את הצביון והזהות שלנו כמושבה כפרית ששמירת הטבע והריאות הירוקות הן עוגן שחייבים לשמור עליו. אין פה עניין פוליטי אלא שמירת ערכים כל כך חשובים למושבה שלנו וגם על שמירת ערכים אלו אני אמשיך להילחם בכל הכוח.

ממועצה מקומית מטולה נמסר: התאורה הוצבה בשטחה של הרשות המקומית לטובת פיתוח התיירות ועל מנת שגם בשעות הערב ניתן יהיה לחזות במראה המרהיב של מפל הטחנה. התאורה נכבית בכל יום בשעה 22:00 בערב בכדי לא להפריע לחיות הבר. צר לנו שפקחי רשות הטבע פעלו באופן כזה מבלי לבוא לשיח עם המועצה”

לדברי שי קורן מנהל מרחב גליל עליון: ״מועצה מקומית מטולה החליטה להציב בניגוד לחוק תאורה שמאירה את מפל הטחנה וסביבתו בשמורה מוכרזת נחל עיון. למרות פניות אל ראש המועצה בנושא תוך ניסיון להסביר את הפגיעה בשמורת בטבע התאורה לא פורקה על ידי המועצה.  בליווי שוטרי משטרת ישראל הגיעו פקחי רשות הטבע והגנים לפרק את התאורה במקום. ניתן לומר בוודאות רבה שתאורה בעוצמה כזאת, מייצרת השפעה שלילית משמעותית על המערכת האקולוגית המתקיימת בשמורה״.

ד”ר נועם לידר עוזר מדען ראשי רשות הטבע והגנים: ״שמורת טבע נחל עיון שבה זורם נחל עיון המגיע מלבנון ובה מצוקים ומפלים, מספקת בית גידול חשוב עבור מגוון צמחים ובעלי-חיים, חלקם פעילי לילה, וחלקם אף נדירים ובסכנת הכחדה, העושים שימוש באזור זה כבית-גידול חשוב עבורם, כמקום חיות, מסדרון תנועה או כציר נדידה. תצפיות ממאגר הנתונים של רט”ג מגלה עושר גדול של בעלי-חיים במקום זה: באזור המואר וסביבתו נרשמו במערכת המידע של רט”ג יונקים כמו חזיר בר, תן, שועל מצוי, דרבן ודלק, זוחלים כמו זיקית ונחש מים, דו-חיים כמו אילנית, דגים כמו חפף ישראלי ובינון הירדן, ומגוון ציפורים ופרפרים. באזור צמחים כמו סחלב השקיק, סחלב קדוש (נדיר למדי), סחלב שלוש שיניים, סחלב פרפרני, וחיננית חד שנתית (נדיר למדי).

כאמור, בשמורת נחל עיון על פי נתוני מערכת המידע של רט”ג חיים עוד מינים רבים של בעלי חיים, חלקם נדירים, וחלקם אף נמצאים בסכנת הכחדה ביניהם: חתול בר, חתול ביצות, עקב עיטי, ואוח עיטי המקנן באופן קבוע על המצוקים בשמורה, דג עגולסת הירדן, עטלפי חרקים כמו פרסף, צב יבשה וצב ביצות.

על המצוקים בשמורה, במדרונות ובערוץ נחל עיון גדלים צמחים בסכנת הכחדה כמו ערברבה קטנת פרחים, מישויה פעמונית, ורד צידוני, ונענת המים. בסף איום כמו ארנין ההרים, צמחים נדירים מאוד כמו: עטינית פקטורי, צמחים נדירים כמו: עלקת שולץ, דבורנית הדבורה ומילה סורית, נדירים למדי כמו: אדר סורי, נורית הלב, ואליסון דמשקאי, וצמחים מיוחדים כמו גביעונית הלבנון, חלמונית זעירה, דבורנית דינסמור.

בתי הגידול המגוונים בשמורה ומשטרי התאורה הליליים הטבעיים השוררים בשטחה ונשמרים בקפדנות, מאפשרים אם כך את קיומם של מינים רבים של צמחים ובע”ח, חלקם כאמור נדירים ונמצאים בסכנת הכחדה. קיומם של התנאים הסביבתיים המתאימים, ובמקרה זה משטרי תאורה טבעיים, הם אלו שמאפשרים את התפתחותה של החברה הביוטית הדרושה לקיומם של מינים אלו, ומאפשרת תהליכי חיים בסיסיים חשובים כמו האבקה של צמחים ע”י חרקים, הפצת זרעים, תחרות, טריפה ועוד. אמירה זו כמובן נכונה גם למגוון הביולוגי העשיר החי בתוך המים במגוון הנישות האקווטיות שהתפתחו מאז עבר נחל עיון שיקום לפני כעשור, והסדרה של זרימת המים בערוץ״.

עוד אמרו ברשות הטבע והגנים כי, בשנים האחרונות הצטבר ידע מדעי רב אודות השפעות שליליות של תאורת לילה מלאכותית על בתי גידול ועל בעלי-החיים והצמחים המאכלסים אותם. השפעות שליליות אלו מוגדרות כ-“זיהום אור אקולוגי” אשר משנה את משטרי התאורה הטבעיים בבתי-גידול יבשתיים ואקווטיים. חלק מההשפעות ההרסניות של תאורת לילה מלאכותית על קבוצות טקסונומיות שונות של בעלי-חיים ידועות מזה זמן רב וזכו לפרסום בציבור, כמו התמותה המסיבית של עופות נודדים סביב מבנים גבוהים ומוארים, וחוסר יכולתם של צבי-ים המגיחים מביציהם על החוף למצוא דרכם אל הים, דבר המביא לטריפה מוגברת ומוות, זאת כתוצאה מריבוי אורות סביב חופי-ים.

גם צמחים וגם בעלי-חיים זקוקים לפרקי זמן של אור וחושך כדי להבטיח תפקוד תקין. אורגניזמים אלו מתאימים את תפקודיהם הפיזיולוגיים ופעילותם היומית והעונתית (לדוגמא רבייה או נדידה) בתגובה לאור טבעי. אם עתות החשיכה מופרעות ע”י אור, אותם האורגניזמים עשויים לסבול ממספר בעיות, אשר צפויות לפגוע מהותית בתפקודם התקין (התנהגותית ופיזיולוגית) ולהמשך התפתחותם הטבעי : משיכה וקיבוע אל מקור האור, או לחילופין דחייה מוחלטת מהאזור המואר. חוסר יכולת התמצאות במרחב והגברת סיכויי הטריפה או דריסה. שבוש במקצבים ביולוגיים ופגיעה בתזמון הרבייה. פגיעה ביציבותם של מארגי מזון שלמים, וזאת על ידי פגיעה במיני מפתח בשרשרת המזון, דבר שעשוי לגרום להוצאתה של מערכת אקולוגית שלמה משיווי-משקל.

והסבירו, כי השפעות שליליות אלו מציבות בפנינו אתגר דוחק בשמירת טבע. הידע המדעי שנלמד על השפעות אלו עבור קבוצות מגוונות של מיני בע”ח וצמחים, יחד עם המלצות מפורשות של מדענים מומחים מהעולם, המזהירים מפני ההשלכות החמורות של אבדן משטרי התאורה הליליים הטבעיים בשמורות טבע ובתי גידול מוגנים אחרים הובילו את רשות הטבע והגנים לאמץ מדיניות חדשה ומעודכנת בכל הקשור להתמודדות עם זיהום אור, המדגישה את הדחיפות בשימור מפני אבדן החשיכה הטבעית בבתי גידול טבעיים בשמורות טבע ובשטחים פתוחים. הללו כוללים הנחיות לתכנון מוקפד לתאורת תשתיות בשטחים הפתוחים וכן לשינוי בתאורת אתרים בניהולה.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn