צילום: מוטי שאשא

הנהלת העיר משקיעה רבות בתחבולות להשתקת חברי האופוזיציה בישיבות מועצת עיר והדבר מוסיף להשתכלל בכל ישיבה. שוב השתקת מיקרופונים לחברי האופוזיציה שמביאה לכעס רב בין כל הנוכחים. שוב התרגיל להביא הרצאה ארוכה ומיותרת לפני נושאים חשובים על סדר היום, והפעם הרצאה בנושא עיר הנחלים שאינה קשורה לישיבה, וזאת על מנת להתיש את חברי מועצת העיר ואת התושבים הצופים בשידור לפני הגעת הנושאים החשובים באמת לסדר היום.

על סדר היום, הנחה בארנונה לתושבי שכונת אברהם אלוני (יובלים), מינוי זמני למהנדס העיר, הסעות למוסדות חינוך לילדי שכונת אברהם אלוני (יובלים), ואזורי רישום בגנים.

צילום: מוטי שאשא

האופן שבו מנהל ראש העיר אביחי שטרן את ישיבת מועצת עיר הוא לא אחר מאשר הצגה חסרת תוכן ואינו משקף את האמת והמציאות שמתרחשת בפועל בישיבה. כאשר רק לשטרן קיימת הזכות להחליט מי מחברי האופוזיציה ידבר, וגם אז לזמן שנקבע בהחלטתו, אחרת המיקרופון נסגר בהוראה שלו. המטרה בהשתקת המיקרופונים היא להראות את חברי האופוזיציה באור שלילי, להראות שהם צועקים במהלך הישיבה וחסרי תרבות דיון, אך לא כך הדבר, חברי האופוזיציה נאלצים לצעוק כדי שקולם ישמע, כיוון שאם הם ידברו ללא רשותו של שטרן קולם כלל לא ישמע בשידור לתושבים. מבחינת התושבים שצופים בשידור החי חברי האופוזיציה אינם מנהלים דיון מתורבת אלא בצעקות, דבר שהיה נמנע אילו המיקרופונים היו פתוחים עבורם. לציין שהמיקרופונים פתוחים לחברי הנהלת העיר, ואם לא פתוחים, נפתחים מיד, במבט אחד של שטרן לאיש הסאונד, כיוון שלחברי הנהלת העיר זכות הדיבור באופן חופשי ובכך נוצר מצג שווא שבהנהלת העיר מנהלים דיון מתורבת בעוד חברי האופוזיציה צועקים. ראש העיר שטרן שולט באופן מוחלט במיקרופונים של חברי האופוזיציה ובמצלמה, שמצלמת בעיקר את הנהלת העיר ואת ראש העיר ומראה לציבור מידע חלקי. שטרן עוד מוסיף “חטא על פשע” ואינו חוסך בביקורת על חברי האופוזיציה על כך שהם צועקים ולא מנהלים תרבות דיון כאשר המיקרופון שלו פתוח כל זמן השידור וגם המצלמה. לטענתו של שטרן לכל חבר מועצה מוקצבות חמש דקות, הוא מנהל הישיבה ולכן המיקרופון נפתח רק כאשר הוא מחליט.

אך בחלוף שנתיים וחצי שהמיקרופונים סגורים לחברי האופוזיציה, הביקורות העיקרית היא לא על ראש העיר שטרן שעסוק כל כולו ביחסי ציבור לעצמו, אלא על חברי הנהלת העיר שזוכים מן ההפקר ואינם פוצים פה לנוכח בקשתם החוזרות ונשנות של חברי האופוזיציה לנהל דיון דמוקרטי שבו זכות הדיבור ניתנת גם להם.

חבר מועצת העיר יורם מלול הביע מורת רוח מההשתקה הקיצונית של חברי האופוזיציה ואמר כי, לא שומעים את חברי האופוזיציה בזמן השידור לתושבים וכי הוא מקבל על כך תלונות רבות מהתושבים, אתם עושים תרגילים, שומעים רק אותך ואת חברי הקואליציה, הטיח מלול בראש העיר שטרן, תוך שהוא אומר לו, כי הוא שכח שהוא היה באופוזיציה וקיבלת את זכות הדיבור כמעט בלי הגבלה, התרגיל הזה חייב להסתיים, אמר מלול בכעס. ראש העיר שטרן אמר למלול בתגובה לדבריו, אם לא מתאים לך אתה יכול לצאת מהישיבה.

הישיבה מתחילה, ושטרן מבקש להוסיף נושא לישיבה לסדר היום, הצטרפות העיר כמגישה תכנית יחד עם קבלן שזכה במחיר למשתכן בשכונת אברהם אלוני (יובלים) כדי לזרז את תהליכי ההגרלה לטענתם. גם חבר מועצת העיר מלול מבקש להעלות נושא לסדר היום, לפטור את תושבי שכונת אברהם אלוני (יובלים) מתשלום הארנונה בגובה 50 אחוזים. בהנהלת העיר הצביעו נגד. במקביל חבר מועצת העיר אלי זפרני כאות מחאה לא הגיע לישיבת מועצת עיר בעקבות נושא שלא הורשה להעלות לסדר היום בנושא מתנדבים בקריית שמונה.

על סדר היום אישור מינוי זמני למהנדס עיר לתקופה של עד שלושה חודשים, נבחר המהנדס אלעד שוהם בעקבות סיום תפקידו של מהנדס העיר שני אלדן בעירייה. בעקבות זאת סגן ראש העיר יחזקאלי הודה למהנדס העיר שני אלדן על עבודתו בעירייה, וציין כי, בעוד חודשיים תיכנס לתפקידה מהנדסת עיר חדשה. ראש העיר שטרן הצטרף לברכות, אך חבר מועצת העיר יורם מלול עצר את קולות השמחה באומרו כי, נכון שנשמעו ברכות ותודות למהנדס העיר היוצא שני אלדן, אך התודות שנאמרות על המהנדס הם כיסוי למה שאתם חושבים עליו באמת, אמר מלול והוסיף לדבריו, כי הוא חבר בוועדת תכנון ובניה, והמהנדס לזכותו יאמר, ציין מלול, לא אמר מילה, הוא כנראה חושש. “אני ראיתי במשך שנים שהמהנדס עבד בעירייה איך מיררתם לו את החיים, פגעתם לו בחוט השדרה המקצועי, קיפלתם אותו מהחלטות מקצועיות, אין שום סיבה שיישאר אתכם, יש לכם חלק במנוסה של מהנדס העיר בקריית שמונה”. עוד אמר מלול, “לא אשתוק לכם על ההשתקה והפגיעה בציבור, זה נגמר ההפחדה. הבאתם את העיר בכסות של תכנית הבראה למצב כלכלי קשה מאוד של התושבים, אני כואב וזועק את זעקת התושב”.

צילום: מוטי שאשא

עוד על סדר היום נושא שהוצע על ידי חברת מועצת העיר ד”ר אביבה זריהן ויצמן שהעירייה תתקצב הסעות למוסדות החינוך לילדי שכונת אברהם אלוני (יובלים). בפתח דבריה ציינה זריהן ויצמן כי, לאחר ישיבת מועצת עיר האחרונה שהתקיימה לפני כחודש, היא קיבלה התראה לפני תביעת דיבה, ואמרה כי, אין כלום חוץ מלנסות להשתיק אותה ולהלך עליה אימים. ראש העיר שטרן הכחיש ואמר שאין לו מושג על מדובר. חברת המועצה ביטלה את דבריו ואמרה שהוא אכן יודע למרות שהוא מכחיש.

זריהן ויצמן פתחה בביקורת על הנהלת העיר כשהיא אומרת שההתנהלות של הנהלת העיר מבישה, התנהלות של שנאת חינם ועוינות שמיוצרת בתוך הקהילה, שיסוי אנשים באנשים, תרבות של תלונות ופגיעה באנשים. תרבות שיש לה אדריכל והיא פשוט מבישה. אני לא מפחדת מאף אחד. אמרה זריהן ויצמן.

והמשיכה בהתייחסות לנושא על סדר היום הסעות לילדי שכונת אברהם אלוני (יובלים), כשהיא מסבירה כי תושבי השכונה אוכלסו באופן חוקי בחודש יוני שנת 2020 בתת תנאים, וסיסמאות חוזרות ונשנות שזאת שכונה בבניה. בפועל קיים חוסר בהנגשת שירותים כמו פינוי זבל, תאורת רחוב, בית כנסת בקרבת הבית ועוד ליקוי בטיחות, ובנוסף לכל זה לא ניתנות הסעות לילדי שכונת אברהם אלוני גם בחינוך. והפנתה אצבע מאשימה כלפי סגן ראש העיר אופיר יחזקאלי שממונה על החינוך ואמרה כ הוא שותף לכך שילדים בחינוך מיוחד לא מקבלים הסעה לבית ספר, והטיחה בפניו כי, בזמן שהורים יוצאים מהעבודה להסיע את ילדיהם הוא מקבל משכורת ציבורית. והוסיפה כי, מדובר בעבירה שהיא סכנה של ממש, ופגיעה באיכות החיים של הורים שנאלצים לצאת מעבודתם בשעות הגן ובית ספר כדי להסיע את ילדיהם. מי מכם היה רוצה שזה יקרה?, אתם נותנים יד לפגיעה קשה ביכולת השתכרות של הורים, הטיחה בחברי הנהלת העיר, לפיכך, אמרה חברת המועצה זריהן ויצמן החמלה שלכם נדרשת לכך שהרשות תתקצב הסעה באופן מידי לכל ילדי שכונת אברהם אלוני (יובלים) למוסדות החינוך. חברי הנהלת העיר הצביעו נגד ההצעה לממן הסעות, הוצאה שמסתכמת באלפי שקלים לעיריית קריית שמונה, אך יעשו נפלאות למשפחות אלה, אמרה חברת המועצה. סגן ראש העיר יחזקאלי שוב בחר שלא להתייחס לדבריה של חברת המועצה ד”ר זריהן ויצמן ובחר במקום זאת לענות על בניית שכונת אברהם אלוני (יובלים) ותהליכי הבנייה בשכונה, כשהוא אינו מתייחס כלל לעניין ההסעות בשנה הנוכחית, ומבקש זמן לתחילת פעילותה של תחבורה ציבורית בשכונה, ומתייחס להסעות בשנת הלימודים הבאה. ראש העיר שטרן אמר שתחבורה ציבורית לא נכנסת לשכונת יובלים בגלל ליקויי בטיחות, אך לכך שתושבי השכונה חיים יום יום בסביבת ליקויי בטיחות הוא לא נתן את הדעת.

צילום: מוטי שאשא

עוד על סדר היום, שאילתה שהגישה חברת מועצת העיר ד”ר אביבה זריהן ויצמן בנושא אזורי רישום בשכונת יובלים, לצורך מענה על השאילתה הוזמנה מנהלת אגף החינוך הגברת אסנת רון רסקין לתת הסברים בנושא. מנהלת אגף החינוך הסבירה כי, אין אזורי רישום לגנים, אלא תעדוף על פי מיקום גיאוגרפי. חברת המועצה חן לגיסמו אדלר הממונה על החינוך אמרה כי, שיטת התעדוף מועדפת על הנהלת העיר כדי לאפשר להורים אפשרות בחירה לחינוך ילדיהם וכי, בכוונתם לבחון את השיטה מתוך הבנה שנדרשים שינויים באזורי הרישום. זריהן ויצמן הסבירה כי, השיטה יוצרת מצב שבו ילדים שקרובים גאוגרפית לגן עלולים להימצא בגן באזור מרוחק מביתם, שיטה שלטענתה מביאה לסגירת גנים בעיר.

מלשכת ראש העיר נמסר בתגובה: “ראש העיר התחייב כי ישיבות המועצה ישודרו לציבור כחלק מהשקיפות שהוא מחוייב לה כלפי הציבור. הכנסת המצלמות גרמה להתפרצויות של חברי מועצה שלא מאפשרות דיון מסודר. ההתפרצויות הללו אינן מאפשרות קיום דיונים עיניינים בנושאים שעל הפרק מעבר לדוגמא הרעה שנותנים נבחרי הציבור לתושבים. ראש העיר מקפיד על כל שמועצת העיר תתנהל בצורה מכבדת ולפי חוק. כידוע מוקצב לכל חבר מועצה פרק זמן לשאת דברים. ראש העיר מקפיד שכל חבר מועצה יישא את דבריו וגם יישמע. על כן לכל חבר מועצה שמדבר בתורו ניתן מקרופון כדי להגביר את עוצמת דבריו. כאשר חבר מועצה מדבר, אין לאף חבר מועצה אחר זכות לשסע את דבריו ולמנוע את הדיון באמצעות השתלטות על השיח. קריאות ביניים עדיין נשמעות בזמן שחברי מועצה מדברים והדבר מפריע מאוד הן למשתתפי הישיבה והן לציבור שצופה”.
בנוגע להסעה ציבורית בשכונת יובלים נמסר מהעירייה: “שכונת יובלים היא שכונה בהקמה. עבודות הקמת השכונה נעשות בידי משרד הבינוי והשיכון והתשתיות בה מוקמות בצורה הדרגתית מטבע העיניין. בימים אלה ובלחץ העירייה, החלו עבודות הקמת תחנות הסעה בשכונת יובלים. בזמן הקרוב יושלמו העבודות וניתן יהיה להכניס לשכונה תחבורה ציבורית”.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn