בשבוע שעבר הציגו עשרות נערות ונערים מהגליל המזרחי את עבודות הגמר שלהם בתחומים של מחלות גזע, קרינות גמא, מיקרוציסנטים, תאי מערכת החיסון, תאים סרטניים ועוד. בכנס השנתי של שותפות “גליליום” לעבודות גמר מדעיות וטכנולוגיות הציגו בני נוער את עבודות הגמר בתחומי מחקר מגוונים: ביולוגיה, מדעי הסביבה, חקלאות, פיזיקה, מדעי המחשב, רפואה, גנטיקה, ביוטכנולוגיה והנדסת מים. השנה, השתתפו בכנס 42 תלמידים, אשר הציגו 34 עבודות ב-6 מושבים מקבילים, בתחומי מחקר מגוונים. הכנס התארח במכללה האקדמית כנרת והופק בעזרתו הגדולה של צוות המרכז האקדמי לנוער, במכללה האקדמית כנרת-גליליום, בראשותה של ד”ר ליאורה גלס אלון.

צילום: דוברות אשכול גליל מזרחי

“גליליום” היא שותפות אזורית לקידום חינוך מדעי וטכנולוגי, הפועלת, בשיתוף עם אשכול רשויות גליל מזרחי, והמכללות- תל חי, כנרת, צפת ואוהלו, למען שינוי המציאות במרחב האשכול ובעתיד טוב יותר לנו ולילדינו באמצעות חינוך מדעי וטכנולוגי לכלל ילדי האזור. הכנס הוא אירוע הסיום החגיגי של תכנית עבודות הגמר של “גליליום”, ובו מציגים תלמידים מתכניות גליליום השונות ומכל אזור הצפון את עבודת הגמר שלהם עליה עבדו בשנה וחצי האחרונות, בליווי של מנחה מדעי ומנחה כתיבה אקדמית. המנחים בתכנית הם חוקרים, מהנדסים ואנשי תעשייה, אשר לצד עבודתם או מחקרם הפעיל, תורמים מזמנם וממרצם לפרויקט החשוב הזה. הם מגיעים מהמכללות, ממכוני המחקר באזור, מהפקולטה לרפואה ע”ש עזריאלי בצפת, מכון שמיר למחקר, המעבדה לחקר הכנרת, מיגל ובתי החולים- זיו, פוריה, נהריה והעמק.

התלמידים הנרגשים הציגו את עבודותיהם בפני קהל משפחות, חברים, נציגי בתי הספר ומנחי העבודה אשר באו ללוות, לתמוך ולעודד. בכל מושב ישבו גם שופטים מקצועיים: חוקרים, מנחים, אנשי אקדמיה, מורים לביולוגיה ומדעים ונציגי משרד החינוך. בסיום המושב, החליט חבר השופטים על עבודה מצטיינת אשר זיכתה את כותביה בתעודת הצטיינות ופרס. לבסוף, הוכרזו 6 עבודות מצטיינות. הזוכים: הראל קירמה  מביה”ס שק”ד בשדה אליהו, נועה רחמים מאורט אמירים וחושן גנור מבית ירח על עבודתם: “מי חמצן וקרינת UV כמערכת לטיפול במיקרוציסטינים”, בהנחייתו של ד”ר לירון פרידמן, אוניברסיטת ת”א.

עמנואל גרבשטיין מאורט כרמים, כרמיאל- על עבודתו: “אופטימיזציה של תכונות גלאי רב סגמנטלי לזיהוי מקור של התפרצויות קרינת גמא”, בהנחייתם של פרופ’ אהוד בכר, ד”ר לי יעקובי ורועי רחין מהטכניון. רז בראונר מנופי גולן בקצרין- על עבודתה: “בדיקת השפעת החיידק E4 על מחלות גזע בגפן”, בהנחייתן של ד”ר ורד נאור ורוני ברקאי ממכון שמיר למחקר, קצרין.

ליאור כהן ואביב בן דוד מאמי”ת, חצור הגלילית- על עבודותיהן: “בדיקת פעילות הרג של תאי מערכת חיסון באמצעות תשתיות טכנולוגיות שונות”, בהנחיית ד”ר וסצלב גורביץ מאוניברסיטת בר אילן, הפקולטה לרפואה ע”ש עזריאלי בצפת.

אבתיהאל הייב מתיכון טובא זנגריה- על עבודתה: “בחינת פעילות אנטי סרטנית ורעילות של נגזרות ייחודיות של ציספלטין מסוג פלטינה (IV) בתאים סרטניים ובמודל חיה”, בהנחיית חאתם מחמוד, המעבדה לחקר הסרטן, מיג”ל.

 

כרמית שחר, מנהלת גליליום: “תכנית עבודות הגמר היא גולת הכותרת של גליליום ומסמלת את מה שאנו מייחלים עבור ילדינו. גליליום מאפשר לתלמידים להיחשף למדע וטכנולוגיה ובמעלה הדרך להצליח להגיע לפסגה הגבוהה ביותר, עם ליווי של מיטב הכוחות והמוחות שיש לאזור שלנו להציע. השילוב של תלמידים מצוינים וחוקרים מהשורה הראשונה מייצר אופק אחר עבור כלל הילדים שלנו. הביקוש לעבודות גמר עולה מדי שנה ולאחר כשש שנים אנו כבר יודעים להגיד שהתוכנית עובדת ומצליחה לייצר תמונת עתיד עבור בוגריה. מודל העבודה שפותח אצלנו כבר נלמד במקומות אחרים כסיפור הצלחה”.

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn