תזונה במלונות_יאיר פתחה מקיבוץ דן מכין צלחת לארוחת בוקר

להיות בריאים בשגרה ובחירום: אשכול גליל מזרחי השיק סדרת הרצאות בנושאי תזונה

אשכול גליל מזרחי עוסק בשיפור איכות החיים של תושבי 18 הרשויות החברות בו, ובכלל זה
רואה גם בתחום קידום מדיניות תזונה בריאה נושא משמעותי, המהווה צו שעה להצלת חיים ושיפור איכותם של תושבי האזור.

אלה ברקוביץ תזונאית אשכול גליל מזרחי מספרת על מטרת העל בתחום התזונה: “האשכול שם לו למטרה להיות גוף מקצועי שמטרתו לקדם ולעצב מדיניות ציבורית בתחום התזונה ברמה האזורית, הרשותית והפרטנית, להעלות את המודעות ולקדם נורמה תזונתית בריאה. האשכול עושה זאת תוך הנגשת מידע באופן חיובי, מקצועי ושוויוני לכלל אוכלוסיות האשכול, ייצור תשתית שתתכנן ותבצע תוכניות לקידום תזונה בריאה, בשיתוף פעולה עם כלל בעלי העניין בתחום תוך איגום משאבים באמצעות דרכי פעולה חדשניות המצמיחות סוכני שינוי במרחב”.

כמו כן, נתוני הלמ”ס חושפים מגמות שליליות למידת התחלואה באזור הגליל המזרחי, וביניהן שיעורי התמותה מתחלואה הקשורה לאורח חיים ותזונה, שהינם הגבוהים ביותר בישראל במחוז צפון. לפי נתוני משרד הבריאות ניתן לראות כי אחוזי ההשמנה באזור הצפון הם בין הגבוהים במדינה. נתונים אלו מדאיגים מאוד ודורשים התייחסות.

מצב חירום תזונה לאומי

במסגרת העשייה מקדמת הבריאות באשכול, ניתן דגש מיוחד להיבטים של תזונה בריאה ומקיימת המותאמת גם לזמן חירום. מצבי טראומה עשויים להשפיע על דפוסי האכילה של ילדים ומבוגרים, ואיתור מוקדם של אלו הסובלים מהפרעה באכילה כתוצאה מטראומה הוא בעל חשיבות עליונה בשמירה על המצב התזונתי, הנפשי והפיזי המיטבי וכן במניעה של התפתחות של סיבוכים עתידיים כמו חוסרים תזונתיים, בעיות גדילה, והתפתחות של הפרעות אכילה קליניות.

מתוך סקר מדגמי בקרב תושבים מפונים ברחבי הארץ, נמצא כי: 47% מהם אוכלים יותר מממתק אחד ביום, 27% אוכלים יותר מחטיף ביום ו-19%  שותים יותר מכוס שתייה מתוקה ביום.

מחקר  נוסף שנערך באוניברסיטה העברית בקרב הגיל השלישי במהלך מלחמות “חרבות הברזל”, מצא כי 16% מבני אוכלוסייה זו מדווחים על ירידה באיכות התזונה.

מסיורים של תזונאיות משרד הבריאות במלונות המפונים, עלה צורך בריאותי לדייק את דרישות המינימום לארוחות ולכוון לתזונה בריאה ומותאמת לשוהים במלונות.

לאור כל אלו, יחידת הבריאות של אשכול גליל מזרחי  פועלת במרחב לשיפור והעלאת הידע התזונתי של התושבים, ובתוך כך החלה במסע של הרצאות בנושאי תזונה.

ההרצאות מתקיימות ברשויות השונות המארחות את הקהל והן פתוחות ללא עלות עבור תושבי האשכול. ההרצאות מתקיימות בישובים הלא מפונים וגם פוגשות את התושבים המפונים במלונות במרחב, ועוסקות במגוון נושאים: תזונה מותאמת לגיל המעבר, מזונות מעובדים וקריאת תוויות מזון, תזונה בעת מלחמה ומזון מקומי וסוכר.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn