סטודנטים מהחוג לעבודה סוציאלית והחוג לכלכלה וניהול במכללת תל חי

יעניקו למשפחות בקריית שמונה כלים להתנהלות פיננסית נכונה

 

 

מכללת תל חי פועלת בשנים האחרונות בקרב הקהילה באיזור. כחלק מפעילות זו, נוצר השנה קורס ייחודי, “התנהלות פיננסית נכונה”, אשר פותח על ידי החוג לעבודה סוציאלית יחד עם החוג לכלכלה וניהול ומשרד דקאן הסטודנטים. הקורס החדש משלב ידע פרקטי, כגון: כלים לניהול תקציב בצורה נכונה, מושגים בסיסיים בהבנת תרבות העוני ומיצוי זכויות, יחד עם עבודה מעשית בשטח. הקורס הינו סנונית ראשונה בתחום, אשר מטרתו לעבות את עבודת הקליניקה הקהילתית ולחבר בין הידע שנצבר במכללה לבין הקהילה. כך הסטודנטים זוכים לרכוש ידע מעשי וגם לתרום לקהילה.

 

את הקורס יזמו ד”ר יהודית קאהן מהחוג לכלכלה וניהול, בשיתוף פעולה עם אביטל בילר דגן, שולי ספיר וד”ר אמיר גולדשטיין, דיקן הסטודנטים. ד”ר קאהן מנחה בקורס את הסטודנטים בתחומים העוסקים בניהול תקציבי. כמו כן, היא מקנה מושגי יסוד בכלכלה ומלמדת על תהליכים פרקטיים לשיקוף המצב במשק הבית הממוצע בארץ. הלימוד כולל עבודת שיקוף, המתבססת על ניירת של הוצאות והכנסות. מדובר בניירת שהצטברה בארגון “פעמונים”, אשר מסייע למשפחות בישראל להתנהל נכון ולצאת מהמינוס. אביטל גולן, מדריכה קהילתית מהחוג לעבודה סוציאלית, מעבירה לתלמידים תוכן העוסק בתרבות העוני,  ולאחרונה הצטרפו שני מנחים נוספים: עו”ד מיכל סגל ועו”ס שרלי סיוון, אשר מעשירות את הידע בנושא מיצוי זכויות.

 

גולת הכותרת של הקורס היא העשייה בקהילה. בימים אלו יוצרים הסטודנטים בקורס קשר עם משפחות מקרית שמונה וישובי הסביבה, על מנת לקיים איתן תהליך מרוכז של שיקוף מצבן הכלכלי ובניית תוכנית שתציג להן כיצד להתנהל נכון. בראיון למידע 8, מסבירה ד”ר קאהן, מיוזמות הקורס, מהי בדיוק התוכנית וכיצד היא תורמת לסטודנטים ולקהילה.

 

מאין הגיע הרעיון ליזום את הקורס והתוכנית בקהילה?

“התוכנית עלתה מתוך צורך שהתעורר בקמפוס להכשרה פיננסית, גם בקרב הסטודנטים לעבודה סוציאלית. החיבור בין החוג לכלכלה והחוג לעו”ס כבר נוצר לפני 3 שנים, בעקבות צורך זה. לאחר ההיכרות עם הניהול הפיננסי, החלטנו שהגיע הזמן לצאת לקהילה וללוות משפחות שזקוקות להדרכה וניהול חכם. רוב הלימודים במכללה הם תיאורטיים וכאן מקבלים  הסטודנטים ניסיון מעשי בשטח. עד כה, הסטודנטים בקורס עבדו מול סטודנטים אחרים תוך כדי מתן ייעוץ ובניית תקציב. למעשה, זו השנה הראשונה שאנחנו יוצאים לשטח לעזור למשפחות, שההתנהלות שלהן מורכבת יותר מהתנהלות של סטודנטים שגרים לבד ויש להם פחות הוצאות”.

 

כיצד מתבצע התהליך מול המשפחות?

“זהו תהליך של שלושה חלקים, למעשה. בהתחלה מקבלים הסטודנטים את כל הניירת הכלכלית ונדרשת מהם עבודת הכנה מעמיקה לפני המפגש הראשון. מתוך כל תלושי השכר, דפי העו”ש וכו’, הסטודנטים עושים סוג של מיפוי ובודקים היכן קיים חוסר האיזון. לאחר מכן, הם מחלקים סדרי עדיפויות ומציעים פתרונות לחוסר האיזון – על ידי צמצום הוצאות או הגדלת הכנסות. המשפחה מתבקשת במשך חודש לרשום כל הוצאה, ובסיומו, מגיעים הסטודנטים שוב ובונים תוכנית עבודה”.

 

מה לדעתך משך את הסטודנטים לתוכנית זו?

“קודם כל, הקורס מעניק 2 נ”ז אקדמיות. כמו כן, הגיעו לכאן סטודנטים מחוג עו”ס, שרצו להתנסות בעבודה שהם יעסקו בה בעתיד. הסטודנטים מהחוג לכלכלה וניהול מעוניינים לרכוש מיומנות פרקטית בכל הנושא של ליווי פיננסי. וכמובן, קיים הצורך של תרומה  לקהילה. למעט משתי סטודנטיות, כל סטודנט בתוכנית עובד עם משפחה אחת. השתיים האחרות בחרו להעביר הרצאות, על מנת להעלות את המודעות בנושא”.

 

 

 

 

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn