ד”ר דני גמרסני
צילום: עמוס לוין.

כחלק מפרויקט ‘אבוקדו כל השנה’, מחקר חדש ב’מרכז לחדשנות בפוסטהארבסט'( PostHarvest) במכון המחקר מיגל, ניתן יהיה לאסם ולשווק אבוקדו כל השנה. החוקרים הראשיים במחקר פרופ’ רפי שטרן ממו”פ צפון ודני גמרסני מ’מרכז לחדשנות בפוסטהארבסט’ במכון המחקר מיגל. הטכנולוגיה שפותחה היא לשימור חיי המדף של האבוקדו, תאפשר אספקה שוטפת של פרי האבוקדו לאורך כל חודשי השנה ובתזמון בשלותו לאכילה. המחקר אף מאפשר להוזיל את המחיר הסופי לצרכן. המחקר ‘אבוקדו כל השנה’ נתמך על ידי קרן המדען הראשי במשרד החקלאות.

צילום: החברה לפיתוח הגליל

החוקרים הראשיים פרופ’ רפי שטרן ממו”פ צפון ודני גמרסני מ’מרכז לחדשנות בפוסטהארבסט’ במכון המחקר מיגל עם קבוצת החוקרים פיתחו פרוטוקול לשימור פרי האבוקדו הרגיש מאוד לתנאי הסביבה באמצעות שיטות וכלים חדשניים ובגישה הוליסטית, בפרוטוקול המתחיל בגידול במטע ועד לשלב האיסום והשיווק.

בהצגת תוצאות המחקר במעבדה, הוצג ונטעם אבוקדו מהזן ‘ריד’ שנקטף בעונה הקודמת ואוסם עד עתה על פי הפרוטוקול החדשני. תוצאות המחקר יסייעו בהוזלת מחיר האבוקדו לצרכן, נגישות לפרי הישראלי והארכת חיי המדף של האבוקדו בתנאי איסום מבוקרים, תוך שמירה על בטיחות המזון והגנה על האבוקדו מפני ריקבון בתקופת האיסום.

ראובן דור, יו”ר שולחן מגדלי האבוקדו במועצת הצמחים וחוקר במו”פ צפון מסביר כי, במרכז החדשנות בפוסטהארבסט של מכון המחקר מיגל פועלים כבר מספר שנים כדי לגרום לכך שיהיה אבוקדו לשיווק כל השנה. כיוון שעונת האבוקדו נגמרת בתחילת יולי ומתחדשת באמצע אוגוסט נוצר פער של כשבעה שבועות בהם אין אבוקדו או שקיים אבוקדו שנשמר בקירור שלא תמיד מתאים למאכל. לדבריו של דור המטרה במחקר של מיגל ומו”פ צפון היא להגיע למצב בו זן האבוקדו ‘ריד’ שנקטף מאוחר, יהיה טוב ואיכותי למאכל עד אמצע אוגוסט, מועד תחילת הקטיף של זני הקיץ.

דוד זיגדון, מנכ”ל מכון המחקר מיגל אומר כי, תוצאות המחקר מעניקות יכולת משמעותית להארכת חיי המדף של האבוקדו, מרחיבות באופן משמעותי את פוטנציאל השוק של המגדלים ומעניקה לצרכנים יכולת לרכוש אבוקדו תוצרת הארץ. “תוצאות המחקר שהצגנו בפני מנהלי חברות לשיווק תוצרת חקלאית, בעלי בתי קירור וחקלאים, מהווה אימות נוסף לחשיבות קיומו של מו”פ חקלאי יישומי שמשפיע באופן ישיר על הצרכן ויוקר המחייה בישראל. מכון המחקר מיגל משקיע רבות בתחום בטיחות מזון, שימור מזון, הארכת חיי מדף ויכולת שיווק כל השנה ובמקביל, הפחתת הפחת בתוצרת החקלאית. אני מודה למדען הראשי במשרד החקלאות על תמיכתו במחקר חשוב זה, שישנה את פני עתיד שיווק וצריכת האבוקדו”.

איתמר לופו, מנהל המעבדה לפוסטהארבסט במכון המחקר מיגל: “אנו שמחים וגאים על תוצאות המחקר ופיתוח פתרונות לבעיות בשוק המקומי והלאומי. המרכז מפתח את מדע שימור התוצרת החקלאית, לצמצום פחת, על ידי שיטות, כלים וגישות חדשניות, בשימוש במחקרים באמצעים מתקדמים לתפיסת עולם השימור וכן על ידי גישות יישומיות חדשות, החולשות על קשת רחבה של פירות ומגוון רחב של מינים בירקות ובפירות: מגרגירים ועד תוצרת סובטרופית. מי שהתאווה לפרי הירוק, שיגיע בתזמון נכון לשווקים, יכול לשמוח, כי בעתיד הקרוב יהיה האבוקדו זמין לאורך השנה. האבוקדו שהצגנו בסיום המחקר, הוא מקטיף העונה שעברה והוא בשל וטעים וכולל את כל הערכים התזונתיים שהיו בו ברגע שנקטף ולכן המשפט “לאכול פרי רק בעונה” כבר לא יהיה רלוונטי לאור תוצאות המחקר שלנו”.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn