20 מיליון דולר הושקעו על ידי קרנות הון סיכון וחברות מובילות בעולם בתחום הפארמה בפיתוח משותף לחברה האמריקאית GentiBio, מכון המחקר מיגל ושני מוסדות מחקר בסיאטל של טכנולוגיה פורצת דרך שתהווה פלטפורמה ייחודית בעולם הביו-פארמה לריפוי מחלות דלקתיות ואוטואימוניות באמצעות תאי T רגולטוריים.

צילום: מכון המחקר מיגל

המעבדה לאימונולוגיה במיגל – מכון למחקר מדעי יישומי בקרית שמונה, פיתחה טכנולוגיות פורצות דרך להנדסה גנטית של תאי T רגולטוריים לטיפול במחלות אוטואימוניות ומחלות דלקתיות אחרות. את המחקר במכון המחקר מיגל מובילים פרופ’ גידי גרוס, ראש המעבדה לאימונולוגיה וד”ר הדס וינשטיין-מרום, חוקרת בכירה במעבדה, שניהם מייסדים שותפים של החברה וחברים בוועדה המדעית המייעצת שלה. המעבדה במיגל תמשיך ליצור ולפתח כלים גנטיים ייחודיים האמורים לשפר את הטכנולוגיות אשר ברשותה של GentiBio כיום ולהציע טיפולים יעילים ובטוחים יותר במגוון רחב יותר של מחלות.

חברת  GentiBio הוקמה בארה”ב לפיתוח טיפולים חדשניים במגוון רחב של מחלות באמצעות תאי T רגולטוריים מהונדסים – EngTregs. החברה הוקמה על בסיס טכנולוגיות שפותחו במעבדה לאימונולוגיה במכון המחקר מיגל וכן ב- Seattle Children’s Research Institute (SCRI) ו- Benaroya Research Institute (BRI), שני מוסדות מחקר הפועלים בסיאטל, וושינגטון, ארה”ב. הצירוף של מספר טכנולוגיות גנטיות מהמתקדמות בעולם ליצירה, ריבוי והכוונה של EngTregs משתלב היטב לכלל פלטפורמה ייחודית בעולם הביו- פארמה. מחקר המתאר את אחת הטכנולוגיות אותה מפתחת GentiBio פורסם בכתב העת Science Translational Medicine ביוני 2020.

 תאי T רגולטוריים הינם תאי דם לבנים שתפקידם העיקרי הוא למנוע, או לדכא, פעילות בלתי רצויה של מערכת החיסון כנגד מרכיבים עצמיים בגופנו או כנגד מטרות אשר אינן מהוות סכנה לבריאותנו. חלקם של כל התאים הרגולטוריים בין כלל תאי ה- T בגוף האדם קטן מאד והם קשים לבידוד ולריבוי. זאת ועוד, המטרות כנגדן מכוונים תאים אלה באופן טבעי עדיין אינן ידועות.

 מחלות רבות, חלקן קשות ונפוצות מאד, נובעות מפעילות בלתי מבוקרת של מערכת החיסון ויצירת מצב דלקתי מתמשך הפוגע ברקמות ובאיברים חיוניים בגוף. בין אלו המחלות האוטו-אימוניות כגון סוכרת מסוג 1 וטרשת נפוצה, מחלות המעי הדלקתיות (מחלת קרוהן ודלקת כיבית של המעי וכן מחלת צליאק), טרשת עורקים, מחלות אלרגיה, פסוריאזיס, מחלות דלקתיות של הכבד, הכליות, הריאות ועוד.

 פיתוח טכנולוגיות אשר תאפשרנה לגייס מספר רב של תאים רגולטוריים ולהנדס אותם כך שידכאו את התגובה החיסונית מחוללת המחלה בלבד מבלי לפגוע בפעילות התקינה של כלל מערכת החיסון עשוי לתת מענה אפקטיבי למגוון של מחלות דלקתיות, ואפילו לרפא אותן. זה האתגר המרכזי העומד כיום בפני מיצוי היכולות של תאים מיוחדים אלה לטיפול ממוקד במחלות והוא זה ש- GentiBio לקחה על עצמה לפצח.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn