קשישים רבים באיזור הגליל העליון נפלו קורבנות להונאות טלפוניות. רכישה אחת שהפכה להוראת קבע ועוקץ באלפי שקלים. רוני יפה, מפקד השיטור הקהילתי במועצה איזורית גליל עליון, יזם מבצע הסברה לקשישים בקיבוצים: “אין מתנות חינם, היזהרו מנוכלים ואל תתפתו להבטחות”

 

 

ניצול קשישים בידי אנשים המתחזים לסוכני מכירות או חברות טלמרקטינג הפך ל”מכת מדינה”, והתופעה הולכת ומתרחבת גם כאן בגליל העליון. בחודשים האחרונים נרשמו אירועים מכוערים של עושק קשישים מקיבוצים בידי אנשים, חלקם מתחזים, שהציעו רכישת מוצרים באלפי שקלים, תוך ניצול חולשתו של הקשיש, שנכנע ללחץ “איש המכירות”. במחלקת הביטחון של מועצה אזורית הגליל העליון החליטו להילחם בתופעה, על ידי מסע הסברה של רוני יפה, מפקד השיטור הקהילתי, שעובר בקיבוצים ומרצה בפני אוכלוסיית הקשישים על התופעה וכיצד להיזהר מעוקץ של נוכלים.

 

היוזמה למסע ההסברה הגיעה בעקבות עדויות שהצטברו אצל מפקד השיטור הקהילתי של המועצה, מצד בנים להורים מבוגרים, שהגיעו לבקר בדירת הוריהם הקשישים, וגילו כי אחד החדרים הפך למחסן של אריזות קרטון עם מוצרים חדשים שלא נעשה בהם שימוש, ביניהם: מוצרי חשמל, ביגוד, כלי מטבח וקוסמטיקה. בירור מהיר אצל הקשיש גילה כי הוא נכנע ללחץ הנפשי שיצרו שיחות הטלפון הרבות מצד “אנשי מכירות”. האיש מעבר לקו הטלפון הציע הבטחת שווא למתנות ומבצעים, והצליח להוציא את פרטיו האישיים ומספר כרטיס האשראי של הקשיש, שהפך בכך ל”צרכן שבוי” של חברה, המנצלת את “אישורו” להוראת קבע ושולחת לו, גם ללא בקשתו, מוצרים מיותרים, בסכומים מופקעים של אלפי שקלים ואפילו עשרות אלפי שקלים.

 

לאור העדויות יזם רוני יפה פנייה לרכזי שכבת הקשישים בכל קיבוץ, והציע את עזרתו עם הסברה על התופעה ונקיטת כללי זהירות מפני נוכלים. “פנו אליי בנים להורים מבוגרים, שסיפרו לי כי הוריהם נפלו למעשי עוקץ על ידי חברות טלמרקטינג שונות”, מספר רוני. “אותן חברות פיתו אותם לרכוש מוצרים שאין בהם צורך, ואז הם נכנסו ללופ שהם לא יכלו לצאת ממנו. כרטיס האשראי שלהם חוייב כל חודש, השיחות שלהם הוקלטו וזה נחשב כמו חתימה על חוזה, ואז הם הגיעו למצב שהם לא מסוגלים להשתחרר ממנו בקלות”.

 

איך הייתה ההיענות למפגשים?

 

“עד כה העברתי הרצאות בשמונה קיבוצים ויש עוד חמש הרצאות בקרוב. פניתי תחילה למנהלת עמותת ותיקי הגליל במטרה לצאת למסע הסברה כיצד למנוע את התופעה, כי אחרי שזה כבר קרה, אין יותר מדי מה לעשות. ההיענות הייתה מדהימה, אנשים הגיעו ולאחר מכן היו כמה שפנו אליי בפרטיות והתוודו שדבר כזה קרה להם באופן אישי והם נורא התביישו לספר לבני משפחתם”.

 

על פי נסיונך, את מי קל יותר להפיל ברשת?  

 

“גם צעירים יכולים להפוך לקורבנות עוקץ, בין אם זה על ידי סוחר המכוניות או חברת טלמרקטינג, זה קורה. כמובן שיותר קל לפתות מבוגרים שגרים לבד. הקשישים בדרך כלל נורא נחמדים והרבה יותר קשה להם להגיד ‘לא’ או לנתק. לפעמים הם מוכנים לרכוש מוצר כי הם חושבים שזה יעזור לנציג הטלפוני בעבודתו ולפעמים כי מציעים להם מתנות חינם. מאוד לא נעים להם לסרב וכך הם נופלים בפח. הרבה פעמים מדובר בקשישים שחיים על קצבת ביטוח לאומי או קשישים בודדים, ולהם הרבה יותר קשה לעצור את זה. הרבה פעמים הם גם לא מספרים למשפחה שלהם מהבושה”.

 

 

רוני, חדור מטרה למגר את התופעה לאחר שנתקל בכל מפגש בקשיש נוסף שנפל קורבן לניצול כזה, מדגיש כי נקיטת כללי הזהירות תמנע “נפילה בפח”. כללי הבטיחות הם להימנע מביצוע קניות מחברות טלמרקטינג שפונות בשיחת טלפון, להימנע ממסירת פרטי כרטיס אשראי ופרטים אישיים, לעבור על כל החשבונות שמקבלים בדואר, ואף לבקש מקרוב משפחה בחינה נוספת של החשבון לכל מקרה. אמצעי זהירות מומלץ נוסף הוא לא להתבייש ולבקש להפסיק את השיחה עם נציג המכירות ולעיתים גם לטרוק לו את הטלפון, לבקש להפסיק להתקשר ולאיים כי תוגש תלונה במשטרה על הטרדה טלפונית. במידה ובכל זאת בוצעה עסקה, ממליץ רוני להשתמש בשירותי עורך דין ולהוציא לחברה המסחרית מכתב רשמי עם בקשה לסיום ההתקשרות.  “והכי חשוב – לא להתייאש. אם כן נפלת, לא להתבייש לספר ולהתייעץ. היו כאלה שהצליחו לצאת מהעסקאות האלה”. ולילדים של אותם קשישים רוני מציע “אל תבקרו את ההורים רק בסופי שבוע, תמיד תהיו עם יד על הדופק, תבדקו את פירוט כרטיסי האשראי, החשבונות, שימו לב לחיובים חריגים. תעזרו להם, כי יכול להיות שהם נפלו קורבן להונאה והם פשוט מתביישים”.

 

יש מה לעשות

ביולי האחרון אושר חוק חדש, שנועד להגן על קשישים שנפלו קורבן להונאות הטלפוניות

 

בחודש יולי האחרון עברה במליאת הכנסת הצעת חוק שנועדה להגן על קשישים שנפלו קורבן להונאה טלפונית. הצעת החוק של ח”כ איציק שמולי, אושרה בוועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח”כ איתן כבל, ותיקנה את חוק הגנת הצרכן על מנת להגן על הקשישים, עולים או אוכלוסיה מוגבלת, שביצעו עסקאות הונאה, והסכמתם לביצוע העסקה מוטלת בספק.

 

את הצעת החוק יזם שמולי עקב סיפורים קשים של קשישים שנקלעו לחובות כבדים בעקבות עסקאות שנעשו באמצעות שיווק אגרסיבי עד כדי ניצול. החוק החדש עוזר לתקן עוול נוראי שנעשה לאוכלוסיית הקשישים והמוחלשים.

 

על פי הצעת החוק שאושר, אזרחים ותיקים מעל גיל 65 יוכלו לבטל עסקאות עד ארבעה חודשים לאחר ביצוע העסקה. עוד נקבע כי את הודעת הביטול יש לשלוח לחברה בכתב – בפקס או בדואר אלקטרוני. כמו כן, הצרכנים יוכלו לבטל את העסקה גם אם נעשה שימוש במוצר (נפתחה האריזה או הודגם המוצר על ידי איש מכירות).

 

ח”כ שמולי, שיזם את הצעת החוק, אמר בתגובה על אישורה: “אם יש משהו שמוציא אותי מדעתי זה ניצול ופגיעה בחסרי ישע, בפרט אזרחים ותיקים. החוק הזה הופך את המשוואה בעולם הצרכנים, נגמרו הימים של ניצול לרעה של חולשה או חוסר התמצאות של חלק מהאוכלוסיות.”

 

 

 

 

 

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn