בהתפרצות נגיף הקורונה התרחיש הגרוע מכל הוא מספר רב של נדבקים במחלה. אך תרחיש גרוע לא פחות הוא כאשר הצוות הרפואי בבית החולים עלול להידבק בנגיף במגע עם חולי קורונה שמגיעים לקבלת טיפול. בבתי החולים עוסקים במניעת זיהומים והדבקות מחלות בהתנהלות השוטפת, אך עם התפרצות הקורונה הם נדרשים להתייחסות מיוחדת במניעת הדבקות בקורונה של החולים והצוות הרפואי במקום.

כתבה מאת דנה אלימלך.

צילומים: מרכז רפואי פדה פורייה.

בימים אלה עם התפרצות נגיף הקורונה בארץ, בתי החולים משקיעים מאמצים בכדי לבודד את החולים בקורונה מהחולים במחלקות השונות של בתי החולים, אך גם מהצוות הרפואי. קיימת חשיבות בשמירה על בריאות הצוות הרפואי, שכן מעבר לחשיבות העליונה בשמירה על חיי אדם, הצוות הרפואי נדרש לטפל בחולים ולהביאם להחלמה מלאה.

הגב׳ לבאי קוזיתא, מפקחת אפדימיולוגית של מרכז רפואי פדה פורייהאחראית על מניעת זיהומים בבית החולים, וכעת עם התפרצות נגיף הקורונה, צוות הפיקוח נדרשים לדאוג שנגיף הקורונה יהיה בגבולות המתחם שאותו ייעדו בבית החולים לחולי הקורונה בנוסף לקשייםשעומדים בפני בתי החולים באיתור של כל חולה עוד לפני כניסתו לבית החולים, למניעת חשיפה עם חולים והצוות המטפל, עד שהחולה יאותר.

לבאי מסבירה כי התסמינים של מחלת הקורונה דומים למחלת השפעת, תסמינים נשימתיים, כמו קושי בנשימה, וחום גבוהה. החולה מתחיל להיות מדבק כשהוא מפתח תסמינים, בדרך כלל ההדבקה הגבוה היא שלושה ימים לאחר הופעת התסמינים, אך החולה מדבק מהרגע שהופיעו התסמינים. על מנת לדעת אם החולה החלים עורכים שתי בדיקות לאיתור הנגיף. כאשר שתי הבדיקות הן שליליות בהפרש של 24 שעות מבדיקה לבדיקה, מכריזים שהחולה החלים.

בבית החולים פדה פורייה קיימת מחלקה מבודדת שהוקמה לטיפול בחולי קורונה. נכון לזמן זה במחלקה חולה קורונה אחד במצב הקשה ביותר מבין חולי הקורונה בבתי החולים בארץ. החולה, צעיר בן 37, נהג אוטובוס ממזרח ירושלים שבמסגרת עבודתו כנהג ליווה קבוצות תיירים צליינים מדרום קוריאה ויוון, שהתברר לאחר החזרה לארצם כי נדבקו בווירוס הקורונה. נהג האוטובוס שנדבק בווירוס הקורונה מהחשיפה לתיירים הגיע לבית החולים פורייה כשהוא סובל מחום גבוה ובעיותנשימתיות קשות. לאחר הגעתו לבית החולים חלה החמרה במצבו והוא בימים האחרונים מורדם ומונשם. מבית החולים מוסרים כי חלה הטבה במצבו כתוצאה מקבלת טיפול תרופתי מותאם על ידי מומחים לזיהומיםשל בית החולים. בבית החולים בחרו לטפל בחולה עם תרופות לחולי HIV (איידס) שמותאמת לטיפול בנגיף ה HIV.

לבאי מפקחת בבית החולים פורייה בתחום של מניעת זיהומים והדבקות, אחראית על חינוך והדרכה של הצוותים, שמירה על כללים למניעת זיהומים והדבקות, ועכשיו עם התפרצות נגיף הקורונה, שהמחלה לא תתפשט לחולים ולצוותים המטפלים ואחראית על הנחיות לפיקוח, נטרול,והענות לכללים במניעת ההדבקות בבתי החולים.

כיוון שהחולה הוא במצב הקשה ביותר מבין חולה הקורונה וקיימת הטבה במצבו, אלה חדשות טובות לא רק לחולה עצמו, אלא לשאר החולים שעלולים להיות במצבו בהיעדר חיסון מתאים.

איך יש הטבה במצבו של החולה מבלי שהוא מקבל חיסון? איזה תרופות מקבל החולה?

“החולה מקבל טיפול תרופתי על פי הנחיות של מומחים למחלות זיהומיותשל בית החולים. החולה מקבל תרופות אנטי ויראליות, נגד נגיפים. טיפול שמקבלים חולי איידס והחולה עם הטבה על פי הסימנים מעבדתיים“.

במה שונה נגיף הקורונה שונה משאר הנגיפים?

התסמינים הם די דומים לנגיף שפעת עם סימנים נשימתיים וחום גבוה. השוני באפשריות הדבקה, עד כמה חולה אחד יכול להדביק. חולה אחד יכול להדביק בין שני אנשים עד ארבעה  נוספים. כאשר ההדבקה היא באמצעות. מגע וקרבה.

אזור הצפון עם מעט הדבקות יחסית לשאר הארץ, האם נראה התפשטות של הנגיף בצפון הארץ בהמשך?

אין קשר גיאוגרפי , רב המקרים של ההדבקה במדינת ישראל, מלבד בודדים, הם הדבקות של אנשים שחזרו מחו”ל, וההדבקות הן על פי האזורים שמהם חזרו”.

מה התרחיש הגרוע שיכול להיות מבחינת בית חולים?

התרחיש הגרוע ומשרד הבריאות מתכונן אליו, שיהיה מספר חולים גדולים שחלק יהיו חולים קשים. אנחנו יודעים על ההתנהלות של הווירוס כאשר 80% מהחולים עוברים את תהליך ההחלמה בקלות, 15% מהחולים עוברים תהליך החלמה ממחלה בינוני, וחמישה אחוזים מהחולים יהיו חולים קשים ואף מונשמים ומורדמים. וככל שיהיו יותר חולים, כמות החולים קשה תגדל”.

מהן ההנחיות?

קיימות הנחיות של משרד הבריאות בהן אנחנו נדרשים בתנאי אשפוז של חולי קורונה. בבית החולים נערכים באמצעות בידוד, ומיגון של החולים והצוותים. כחלק מההנחיות שמתייחסות לאנשים שנמצאים בבידוד ביתי,וידוע שנחשפו לנגיף. אנשים שחזרו מארץ שבה יש ארוע של חשיפה לנגיף הקורונה, אם רוצים להגיע לבית החולים ההנחיות הן כי האנשים נדרשים להודיע לבית החולים לפני ההגעה. בכניסה לבית החולים המאבטחים מוסרים באיזה רכב הגיע החולה הפוטנציאלי, וכך בבית החולים יודעים להיערך משלב שהאדם מגיע לשער בית החולים. מאותו רגע מבודדים את האדם על מנת למנוע חשיפה של חולים אחרים בבית החולים”.

אם מגיע חולה, שלא יודע שנדבק בקורונה, ונכנס לבית החולים ובא במגע עם הצוות והחולים?

כל החולים שמגיעים לבית החולים מנותרים על ידי תשאול בכל הכניסות לבית החולים. פקידות קבלה במיון ובמרפאות חוץ הודרכו על כך שכל חולה שניגש לקבלת טיפול האם יש לחולה חום או סימנים של קשיים נשימתיים, סימנים שיכולים להעיד על המחלה. אם מציגים תסמינים מתחילים האם ייתכן שלחולה יש קורונה או לא. ובכך יש את הסינון הראשוני.

הציבור משתף פעולה?

הציבור בהחלט משתף פעולה ויש הענות להנחיות. התפרצות נגיף הקורונה הוא מצב חדש שהציבור מתמודד איתו, זה לא המצב הטבעי שבו אנחנו נמצאים, יש סגירה של שדות התעופה, מניעה של טיסות, לא ניתן לצאת מהארץ, ולכן באופן טבעי יש את החששות ואנחנו מבינים את החששות של האוכלוסייה. חשוב שהציבור יענה להנחיות של משרד הבריאות, הקפדה על היגיינה בידיים ושיעול למרפק. אנחנו בבתי חולים מבקשים מהציבור שאם אנשים בבידוד לא להגיע לבית החולים לפני שמודיעים לצוות בית החולים. כאשר חולה חשוד מגיע לבית החולים מבלי שהודיע על כך הוא יכול להדביק מספר רב של אנשים עד שאיש צוות מבית החולים יאתר את החולה וזה מצב שאנחנו רוצים להימנע מכך”.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn