עשרות קשישים מבוטחי ביטוח לאומי לא יכלו להיכנס למרכז היום לקשיש החדש שנפתח על ידי החברה הכלכלית .בעקבות התערבות מידע 8 התקבלה הודעה מהחכ”ל (חברה הכלכלית) בעיריית קריית שמונה כי כל קשיש יכול להגיע למרכז היום לוותיק. זאת לאחר שנקבעו קריטריונים לקבלה למרכז היום ובמרכז מחליטים מי יכנס למרכז היום ומי לא. מהחכ”ל נמסר “ישנם קריטריונים לקליטה”. מביטוח לאומי נמסר כי, משרד הרווחה לא מאשר לעירייה להיות מפעילים של מרכז היום לוותיק ולכן תקציב הביטוח הלאומי לא עובר. במשרד הרווחה מאשרים שלא ניתן לעירייה אישור הפעלה כיוון שלעירייה אין עדיין אישורים למבנה תקין מבחינה בטיחותית ועם הנגשה למי שמוגבל בתנועה. המשמעות,  קשישים מבוטחי הביטוח הלאומי נשארו בביתם וקשישים שידם משגת לשלם באופן פרטי הורשתה כניסתם.

לאחרונה התקבלו תלונות במערכת עיתון מידע 8 על כך שעשרות קשישים נמצאים בביתם ונמנע מהם להגיע למרכז היום החדש לוותיק שמפעילה החכ”ל בעיריית קריית שמונה. בעקבות התערבות מידע 8, ביום רביעי האחרון, התקבלה הודעה מהחכ”ל כי, כל קשיש יכול להגיע למרכז היום לוותיק.

מעבר לכך שהקשישים ובני משפחתם חשו מושפלים מכך שנמנע מהם להגיע למרכז היום, לטענתם הם מודאגים בעיקר ממצבם הנפשי והבריאותי של הקשישים שהחל להידרדר עקב הבידוד חברתי והניתוק מחבריהם במרכז היום. הקשישים שמגיעים למרכז היום לוותיק בילו יחד עוד שנים קודם לכן בבית הקשיש ויצרו חברויות רבות שנים.

מרכז היום לוותיק נפתח לפני כמעט חודשיים על ידי החכ”ל בעיריית קריית שמונה כמפעילת המקום. מרכז יום שאמור לספק מקום לכל הקשישים בעיר. עד לא מזמן פעל ‘בית הקשיש’ במבנה בסמוך לרחוב שפרינצק בעיר אך נסגר על ידי העירייה. מסתבר כעת שמרכז היום שנפתח על ידי העירייה במבנה מע”ש אהבה הוא ללא אישור הפעלה ממשרד הרווחה. המשמעות, עשרות קשישים מבוטחי הביטוח הלאומי נשארו בביתם. כאשר אין אישור הפעלה ממשרד הרווחה העירייה לא מוכרת כמפעילה של מרכז היום על פי חוק ולכן תקציבי הביטוח הלאומי שמיועדים לשהיית הקשישים במרכז היום נעצרו. המשמעות עשרות קשישים נשארו בביתם. מביטוח לאומי נמסר שהכסף על שהות הקשישים במרכז היום לא הועבר כיוון שלמפעיל (העירייה) אין אישור הפעלה על פי חוק ולכן העירייה אינה מוכרת על ידם כמפעילת מרכז היום. כאמור קשישים שידם משגת הורשתה כניסתם למרכז היום שמפעילה העירייה.

כזכור, עיריית קריית שמונה החליטה לסגור את בית הקשיש בעיר לאחר עשרות שנים של פעילות ולפתוח מרכז יום לוותיק במבנה מע”ש אהבה. הקשישים שמגיעים למרכז היום חולקים את המבנה עם דיירי ההוסטל לבעלי מוגבלויות שזה ביתם מזה שנים רבות. בעקבות התערבות מידע 8 נחשף כי לחכ”ל בעיריית קריית שמונה אין אישור הפעלה. ממשרד הרווחה נמסר שהעירייה אינה עומדת בקריטריונים של מבנה בטיחותי לקשישים והנגשה מתאימה למבנה. עוד מדגישים במשרד רווחה שההחלטה להפעיל את המקום ללא אישור הפעלה כנדרש בחוק היא באחריות העירייה בלבד.

מסתבר שבחכ”ל בעירייה הגדילו לעשות עם מרכז היום החדש וקבעו קריטריונים לקליטת הקשישים ואף מסלולי קליטה לקשיש. לטענתם, “כל ותיק הפונה למרכז מקבל מענה ושלושה מסלולים המותאמים, בסבסוד ביטוח לאומי, משרד הרווחה ומסלול פרטי בהתאם לצרכיו ולרצונותיו, וביחד הם מתאימים את המסלול הטוב ביותר עבורו. לטענתם, “הרעיון נובע מכך שהמרכז רוצה לספק פעילות לכל ותיק המעוניין בכך, בשעות הנוחות לאותו אדם”. עוד הוסיפו בחכ”ל כי, “קלטנו בשלב א’ את הוותיקים שביטוח לאומי אילץ אותם ללכת הביתה לפני כשנה. ישנם קריטריונים לקליטה השמורים אצלנו ולא ניתן לפרט. מול משרד הרווחה זהו תהליך מפעיל שעובדים עליו בימים אלו. זה לא שמשרד הרווחה לא נותן אלה זו הפרוצדורה שבה אנו מצויים כרגע ובהחלט העניין מתקדם”.

בעיריית קריית שמונה לא אומרים “בפה מלא” שעשרות קשישים נשארו בביתם אלא באמצעות כיבוס מילים יפות ומגלגלים את האשמה על ביטוח לאומי ומשרד הרווחה. אך הביקורת העיקרית צריכה להיות מופנית כלפי עיריית קריית שמונה שמיהרה לפתוח מרכז יום חדש לקשישים בלי שיש לה את היכולת לדאוג לכולם. “לא רותמים את העגלה לפני הסוסים”.

מביטוח לאומי נמסר: “הביטוח הלאומי, כחלק מגמלת הסיעוד הניתנת לאזרחים וותיקים הזקוקים לכך, מאפשר לכל אדם לבחור לפי צרכיו בין שלל שירותים הקיימים וביניהם: ביקורים במרכז יום, טיפול אישי בבית, לחצן מצוקה ועוד. לאחר בדיקתנו, נמצא כי מרכז היום ‘בית הקשיש’ החדש לא קיבל את אישור הפעלה ממשרד הרווחה. ולכן אין לו הסכם מאושר מול הביטוח הלאומי. באם ייחתם ההסכם הוא יכלל במסגרת מרכזי היום הנותנים שירות לסיעודיים. כאמור, נכון לרגע כתיבת שורות אלה, מרכז היום בית הקשיש החדש לא קיבל את האישורים הנדרשים, דבר שמונע את כניסתו לסל השירותים הניתנים כחלק מהקצבה. בריאותם של הקשישים הסיעודיים והשירות הניתן להם הוא בראש סדר העדיפויות של הביטוח הלאומי ואנו מקווים כי מרכז היום ׳בית הקשיש׳ יסדיר את הנושא בהקדם כדי לתת מענה לתושבי קריית שמונה המבקשים להגיע אליו. עוד נוסיף כי אותם קשישים סיעודיים מקבלים את הקצבה בכסף”.

משרד הרווחה והשירותים החברתיים נמסר: “ההחלטה להעביר את מרכז היום למבנה חדש ומותאם יותר היא החלטה שקיבלה העירייה ובסמכותה לקבל החלטות מעין אלו. משרד הרווחה בדק את המסגרת החדשה וביקש לבצע התאמות בטיחותיות בהתאם לתקני הבטיחות הנדרשים. משרד הרווחה לא יכול לאשר פתיחה של מרכז יום חדש ללא התאמת המבנה מבחינה בטיחותית, קרי התקנת חדר ביטחון למקרה חירום, והנגשת המבנה למי שמוגבל בתנועה. האישורים המתאימים למבנה החדש יינתנו בכפוף לעמידה בדרישות הנוהל ועד אז בהחלטה משותפת עם המוסד לביטוח לאומי הוחלט לאפשר לכל אזרח ותיק שמעוניין בכך, לבחור שירותים חלופיים לרבות כאלו שניתנים בבית או להירשם למרכז יום חלופי באחד מהיישובים השכנים. הנהלת מחוז הצפון ומינהל אזרחים ותיקים במשרד ילוו מקרוב את העירייה על מנת לוודא שהמרכז החדש ייפתח בהקדם תחת כל כללי הבטיחות והנגישות”.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn