היום יתקיים אירוע “בית חולים לדובים”, אשר מטרתו להפיג חרדה מקבלת טיפול רפואי בקרב ילדים. באירוע יקבלו הדובים טיפול רפואי אמיתי, באווירה נעימה ומהנה. “אם ההיכרות הראשונה עם בית החולים תהיה חיובית, הילד לא יחשוש להגיע לטיפול רפואי בזמן אמת”

 

שירי פריאנט

 

 

ביום שני יוקם במתחם הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר אילן בגליל מיזם חינוכי קהילתי בשם “בית חולים לדובים”. מדובר בפרויקט קסום שמטרתו להפיג פחד וחרדה מטיפול רפואי בקרב ילדים, ולמען האמת, גם בקרב הוריהם. את הפרויקט יזמו הסטודנטים לרפואה של הפקולטה בשנת 2012, כאשר את רובו מארגנים ומנהלים בפועל רופאי העתיד.

 

עדי ליטמנוביץ, יו”ר אגודת הסטודנטים לרפואה בגליל, מספרת כי באותה רוח שבה הוקמה הפקולטה, מתוך רצון וצורך ממשי לשפר את שירותי הרפואה בפריפריה ולצמצם את הפערים בין הצפון למרכז, כך גם הוקם “בית חולים לדובים”, מתוך רצון לתרום ולהחזיר לקהילה. “בשנה הראשונה, ‘בית חולים לדובים’ היה אירוע קטן ומצומצם. אך מדי שנה מצטרפים אלינו עוד ועוד אנשים, ובשנה שעברה השתתפו כ- 1,000 ילדים והוריהם באירוע”, אומרת עדי.

 

כאמור, את האירוע מנהלים הסטודנטים לרפואה והסטודנטים למחקר, בשיתוף עם סגל הפקולטה לרפואה. הסטודנטים יהיו הרופאים של הדובים והבובות שיביאו הילדים מביתם. “הפקולטה הופכת ליום אחד לבית חולים אמיתי”, מסבירה עדי. “זה ממש עולה על כל הציפיות. בבואם לאירוע ייקלטו הילדים בחדר המיון וימלאו טופס קבלה עם שמו של הדובי והבעיה הרפואית שלו (אותה יאמר הילד), ממש כמו בחדר מיון אמיתי. לאחר מכן יקבלו הדובים טיפול רפואי מלא בהתאם לבעיה הרפואית שלהם ויזכו לבדיקות רפואיות מקיפות,  הכוללות: בדיקות דם, מדידת חום, לחץ דם וכו’. דרך הדובי, יוכלו הילדים לספר לרופאים את הפחדים והחששות שלהם. לאחר מכן, יופנה הילד עם הבובה או הדובי למחלקה המתאימה ויקח חלק פעיל בכל התהליך”.

 

בבית החולים לדובים יוקמו עמדות טיפול מגוונות, כגון: חדרי אשפוז וניתוח, עמדת אמבולנס, מחלקת אורתופדיה בה הדובים הפגועים בגפיים נחבשים, מגובסים ומטופלים בפיזיותרפיה. למשל, אם הדובי שבר יד, הרופא ישים לו גבס אמיתי יחד עם הילדים. את ניתוחי החירום יקבלו הדובים במחלקה הכירורגית, כאשר הילדים ילוו אותם לבושים בחלוקי חדר ניתוח. לצורך אבחנה מדוייקת, חלק מהדובים יעברו צילום רנטגן ואולטרה סאונד ואפילו בדיקות עיניים ואף-אוזן גורן.

 

בשנים האחרונות נוספה לאירוע מרפאת שיניים, בה יקבלו הילדים הדרכה על בריאות השן וצחצוח נכון. כמו כן, ישתתפו הילדים בחוג לתזונה בריאה, ודיאטנית קלינית תשקול ותמדוד את גובהם. אך גולת הכותרת של האירוע תהיה כאשר יקבלו הדובונים (והילדים) מרשם לתרופות – סוכריות בצנצנת, ו”עירוי” של פטל.

 

במהלך כל האירוע, הסטודנטים, שיהיו הרופאים באותו יום, ילוו את הילדים ויענו על שאלותיהם. עדי אומרת כי “המטרה היא שהילד עם הבובה שלו יעבור את כל התהליך הרפואי ויבין ששום דבר רע לא קורה לו או לדובי. זו בדרך כלל תהיה ההיכרות הראשונה של הילדים עם בית החולים או עם קבלת טיפול רפואי. אם הפעם הזו תהיה חיובית, הילד לא יחשוש להגיע לטיפול רפואי בזמן אמת. הזיכרון שלו מהחוויה יהיה שמח”.

 

בשנה שעברה ההיענות לאירוע היתה מעבר למצופה. קרוב ל-1,000 ילדים והוריהם הגיעו ל”בית חולים לדובים” וטיפלו בבובות או בדובים שלהם. ההתרגשות של הילדים עצומה וגם של הסטודנטים. “הילדים מרגישים חלק ממשהו גדול והם ממש מאושרים מכך”, אומרת עדי. “מדי שנה חוזרות לכאן משפחות שהיו באירוע בשנים קודמות והתגובות תמיד טובות. נראה שחששותיהם של הילדים פוחתים בעקבות האירוע. הדבר הכי חשוב לי ולחבריי ללימודים הוא שהילדים, וגם המבוגרים, יבינו שאנחנו משקיעים כל כך הרבה שנים של לימודים אינטנסיביים והתמחות, בשביל שנוכל לעזור לאנשים להבריא. אנחנו כאן בשבילם ולא בשביל לבדוק ולהמשיך הלאה למטופל הבא. בשביל זה עמלנו כל כך הרבה, בשביל לעזור לאנשים להרגיש טוב יותר”.

 

בית חולים לדובים, יום שני,03.04.2017, בין השעות: 16:00-19:00, בפקולטה לרפואה של בר אילן בגליל, רח’ הנרייטה סאלד 8, צפת.

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn