לאחר שנים בהן עמדה הבריכה האקולוגית של “לב העמק” ריקה, צוות בית הספר, בהובלת הילה פריאנטה, הקים פרויקט מימון המונים על מנת לשפצה * כל שקל שתתרמו יוכפל על ידי המועצה האזורית גליל עליון * הבריכה תשמש כפינה מזמינה לחקר ולבעלי חיים בבית הספר ותחנך את הילדים לערכים של שמירה על הסביבה

 

לפני כ-10 שנים הוקמה בריכה אקולוגית בבית הספר “לב העמק” שבקיבוץ נאות מרדכי. הבריכה היוותה פינה מזמינה לבעלי חיים שונים, מקום לתצפית ולמחקר על המערכת האקולוגית והחיים במים מתוקים, וגם, ולא פחות חשוב, מקום מפגש לתלמידי בית הספר בכל הגילאים. מורות בית הספר איפשרו לתלמידים לשבת לצד הבריכה, “לחלום חלומות ולכתוב סיפורים”.

במהלך השנים, חלה בלייה ונוצרו קרעים בשכבה האוטמת, שגרמו לבריחת מים מהבריכה האקולוגית. כיום היא קיימת בחצר בית הספר, אך במקום להוות דוגמא לפינה יפה ומעניינת, היא הפכה לפינה מסוכנת ולא בטיחותית. לשם שיפוצה, הילה פריאנטה, מורה למדעים בבית הספר, הקימה פרויקט לגיוס המונים באתר “לכיתה”, אשר מעודד יוזמות חינוכיות, ועל כל שקל שיגויס במסגרת הפרויקט, תוסיף המועצה האזורית גליל עליון שקל נוסף. עד כה, הצליחה הילה לגייס דרך האתר 42% מעלות השיפוץ.

 

 

הילה פריאנטה, ילידת מטולה, היא דור רביעי למשפחה חקלאית שורשית. בתיכון היא למדה ועבדה בבית הספר החקלאי פרדס חנה ובצבא שירתה כמדריכת גדנ”ע. לאחר מכן, זה היה רק טבעי עבורה להמשיך למכללת לוינסקי ללימודי הוראת מדעים. היא בעלת תואר ראשון באקולוגיה ואמנות ממכללת תל חי ותואר שני בחינוך סביבתי ממכללת סמינר הקיבוצים. היא מלמדת מדעים כבר 32 שנה, 16 שנים מהן בבית הספר “לב העמק”, שם היא מובילה יוזמות חינוכיות ומשמשת כרכזת מדעים ואיכות הסביבה ורכזת טיולים.

הילה, כיצד נוצרה היוזמה?

“הבריכה האקולוגית נמצאת כבר כמה שנים במצב של הזנחה והיינו חייבים לשפץ אותה. לבית הספר אין יותר מדי תקציבים, אז חיפשנו דרך אחרת לגיוס הכספים לשיפוץ. שמענו על אתר ‘לכיתה’, פלטפורמה שמיועדת ליוזמות חינוכיות, וגילינו שהמועצה האזורית גליל עליון שותפה לפלטפורמה זו. כל סכום שנגייס, המועצה תכפיל אותו. כלומר, אם מישהו תורם 50 ₪, זה כאילו שהוא תרם 100 ₪. בנוסף, המועצה תרמה מראש עוד 1,000 ₪ לפרויקט, וקיבלנו תרומות גם מרשות ניקוז כנרת ומהיחידה הסביבתית במועצה. הודות לתרומות, כבר התחלנו בתהליך של שיפוץ, אך אנחנו זקוקים ל-11 אלף שקלים בשביל להשלים את הפרויקט, ונכון לימים אלו, גייסנו רק 42% מהסכום”.

מהי בכלל בריכה אקולוגית?

“בריכה אקולוגית היא בריכה שמחזיקה את עצמה, ללא התערבות של בני אדם. היא מרכבת משתי בריכות- האחת בריכת דגים והשנייה- בריכת צמחים (ווטרלנד). בבריכה הדגים יש הפרשות הנקראות ‘חנקות’, שהן סוג של רעל, אבל כאשר מעלים אותן לבריכת הצמחים, המים משתמשים בהן בשביל לגדול, והמים הנקיים חוזרים חזרה לדגים. זה בעצם סוג של פילטר טבעי”.

כיצד תתרום הבריכה לתלמידים?

“לב העמק הינו בית ספר ירוק אשר מחנך לערכי שמירה והגנה על הסביבה. התלמידים שלנו לומדים אקולוגיה כמעט בכל הכיתות, והפינה הזו תעודד חקר ומגוון. זוהי פינה מזמינה, גם תלמידים וגם בעלי חיים. יגיעו לשם ציפורים, צפרדעים ובעלי חיים שזקוקים למים. התלמידים יוכלו לערוך תצפיות על בעלי החיים שיגיעו וזו תהיה פינה מעניינת לשבת לידה”.

במה זה שונה מבריכה שאינה אקולוגית?

“בבריכה רגילה יש התערבות של בני אדם. בריכה אקולוגית היא מערכת שמספקת את כל הצרכים בעצמה. בני האדם אומנם לא פוגעים בסביבה כשהם מתפעלים את הבריכה, אבל באמצעות הבריכה האקולוגית, אנו מראים לתלמידים שיש דרך ליצור מערכת שמקיימת את עצמה בשיווי משקל. בנוסף, הבריכה מדגימה אנרגיה ירוקה סולארית בפועל. המשאבה שמעלה את המים מבריכת הדגים לבריכת הצמחים עובדת על לוח סולארי, שכרגע אינו פעיל”.

מה נדרש לשיפוץ הבריכה?

“על פי בדיקה שעשינו עם בעלי מקצוע, נדרשת יריעה אטימה המתאימה לכיסוי חדש של תחתית הבריכה, נדרש איש מקצוע שיפרק את אבני הבזלת שעל שפת הבריכה,יניח את היריעה, יחזיר את האבנים ויאטום עם בטון. בנוסף, אנו זקוקים למשאבה, מסנן ומזרקה חדשים, צמחייה מתאימה לאזור בריכת הווטלנד, דגים לבריכת הדגים, ואיש מקצוע לתיקון הבריכה אשר ישמיש את  הלוח הסולארי שיפעיל את המשאבה והמזרקה. לבסוף, נבנה גדר יפה מעמודי ולוחות עץ מסביב לבריכה שימנעו סכנת נפילת תלמידים”.

לתמיכה בפרויקט, כנסו לאתר:  www.lakita.org.il, פרויקט “אקו אקווה”

(יש לסמן ‘אינני הורה בבית הספר’ על מנת לבצע תרומה)

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn