משרד החינוך אישר בימים האחרונים תקצוב לבניית עוד 600 מרחבי למידה חדשניים, בתקציב כולל בסך 48 מיליון שקלים, ועד 2021 תושלם הקמתם של 2,840 מרחבי למידה בקצב של 600 מרחבים בשנה. אחד ממרחבי הלמידה הייחודיים הוקם בבית הספר האזורי עמק החולה בגליל העליון. המרחב מעוצב כמטבח לימודי המשמש ללימודי כישורי חיים, תזונה וניסויי חקר בתחום המזון במסגרת לימודי מדעים. משרד החינוך העניק לבית הספר האזורי עמק החולה שבפיקוח המינהל לחינוך התיישבותי תקציב להקמת מרחב למידה חדש בנוסף לזה שהוקם בבית הספר בשנה שעברה.
צילום: דוברות משרד החינוך.
אחד ממרחבי הלמידה הייחודיים שהוקם בבית הספר האזורי עמק החולה בגליל העליון הוא בניהולה של עדנה בז. בבית הספר בו משולבים תלמידים על הספקטרום האוטיסטי, הוקם מרחב של מטבח לימודי המשמש אותם ללימודי כישורי חיים ותזונה (כגון: סידור מצרכים במקרר, בישול, זהירות במטבח, תזונה בריאה ועוד). כמו כן, המטבח משמש את כלל התלמידים לניסויי חקר בתחום המזון במסגרת לימודי מדעים (למשל: באלו סוגי שמן פופקורן מתבקע הכי טוב?). המטבח, שהוקם בתקצוב משרד החינוך ובשיתוף איק”א, מגבית קנדה ורחל רוסו, כולל עמדות עבודה מרווחות ואישיות לכל תלמיד ומאובזר בציוד חדיש: תנורים, מקררים ועוד. המטבח הלימודי משמש גם כמרחב לשיתוף פעולה אזורי עם בתי ספר אחרים, לרבות תלמידים מרחבי המועצה הלומדים במסגרת קידום נוער.
התכנית הלאומית של משרד החינוך ל”מרחבי M21″ נועדה לאפשר חשיבה מחודשת על מרחבי הלמידה בבית-הספר, כחלק מהתפישה הפדגוגית לקידום אסטרטגיות ופרקטיקות הוראה חדשניות, המזמנות ומעצימות תהליכי למידה ייחודיים ומשמעותיים. מרחבי הלמידה החדשניים הם חלק מתהליך רחב שמקדם משרד החינוך להתאמת הלמידה לדמות הלומד העתידי. מרחבי הלמידה החדשים מתוכננים כמרחבים דינאמיים בתוך בית הספר, אשר מעוצבים באופן יצירתי, מצוידים במערכות ישיבה דינמיות, בכיתות שקופות, ובעיצוב רב גוני – שובר מוסכמות. המרחבים מלווים בפיתוח מקצועי התומך תהליכי הוראה בסביבה מתקדמת.
מנכ”ל משרד החינוך, שמואל אבואב: “מרחבי הלמידה החדשניים הם חלק מתהליך רחב שמקדם המשרד, להתאמת הלמידה לדמות הלומד העתידי. חקרנו מה נעשה בעולם, וגיבשנו מודלים ליצירת סביבת למידה פתוחה, דינמית ומותאמת פדגוגיה מודרנית. מרחבי הלמידה החדשים שוברים מוסכמות בנות עשרות שנים. הם מעוצבים לפי עקרונות אדריכליים חדישים, מצוידים במערכות ישיבה דינמיות, בכיתות שקופות, בעיצוב רב גוני – והם מעודדים חשיבה יצירתית, גמישה ויזמית”.
אילנה נולמן, מנהלת המינהל לחינוך התיישבותי במשרד החינוך, הממונה על בתי הספר האזוריים בכל הארץ ציינה כי “מרחבי הלמידה משקפים את רוח החדשנות הפדגוגית ומותאמים לדמות הלומד במאה ה-21. משרד החינוך מאפשר לכל בית ספר להקים ולעצב מרחבי למידה במגוון תחומים, בהתאם לצרכים של כל בית ספר ולתחומי העניין של תלמידיהם, והמטבח הלימודי בעמק החולה הוא דוגמא טובה לכך. דבר זה מאפשר לתלמידים להתחבר למרחבים לא רק בהיבט הלימודי אלא גם בהיבט האישי מתוך ענייין וסקרנות ללמידה”.