עולים ששוכנו בימי קום המדינה ביישובי עולים באזורי פיתוח יוכלו לרכוש את המגרש הסמוך להם ללא מכרז

 

שר האוצר משה כחלון: “מתקנים עוול וקיפוח של עשרות שנים בקריית שמונה”

 

שירי פריאנט

 

מהפכה נדל”נית בעיירות הפיתוח: מועצת מקרקעי ישראל, בראשות שר האוצר משה כחלון, החליטה לתקן עוול היסטורי ולהסדיר את מצבם של בעלי הבתים שהוקצו בראשית המדינה לעולים חדשים ביישובי עולים באזורי פיתוח.

 

 

מדובר בדיירים ששוכנו עם קום המדינה על ידי חברות משכנות, כגון: עמידר, עמיגור ופרזות, ורכשו זכויות במבנים, אך לא בשטח הסמוך להם. זאת מפני, שבמרבית המקרים, בעת הקצאת הדירות המקוריות לא הייתה כלל תוכנית תקפה, אשר הייתה רלוונטית לשטח.

 

 

לאחר שהושלמו ההליכים התכנוניים ונעשתה חלוקה למגרשים, נוצר לעיתים קרובות מצב בו הדירה עומדת על מגרש אחד, אשר לרוב נרשם על שם בעל הזכויות בדירה, ובסמוך לו נמצא מגרש פנוי. מגרש זה, שלא הוקצה, הוחזק בפועל על ידי בעל המגרש המקורי במשך שנים ארוכות.

 

 

במקרים רבים, מגרשים אלו הפכו מוזנחים מאוד ושימשו כמחסנים או כמגרשי גרוטאות, מאחר שלמעשה המגרש לא היה תחת אחריותו של איש. החל מסוף שנות ה-80 ועד לשנת 2000 התקבלו מספר החלטות של מועצת מקרקעי ישראל, שאיפשרו לבעלי הזכויות בדירות באזורים מסויימים (יישובי עולים ואזורי פריפריה) לרכוש זכויות גם במגרש הפנוי הסמוך.

 

 

בפועל, בגלל הגדרות בעייתיות, נוצר מצב בו בשכונה או ברחוב אחד חלק מהדיירים זכו למגרש נוסף וחלק לא. נוכח סירוב הרשות להקצות את המגרש הנוסף, התנהלו ומתנהלות עד היום התדיינות משפטיות במספר רב של תיקים.

 

 

 

לאור מאפייני האוכלוסיה הרלוונטית והנסיבות המיוחדות, לרבות הטענות שהועלו מטעם הדיירים כי לא היו מודעים לכך שהמגרש הפנוי אינו חלק משטח החכירה וכי שימש בפועל במשך כל השנים חלק בלתי נפרד מחצר ביתם, טענות שאף התקבלו בחלק מפסקי הדין, מוצע לאפשר רכישת הזכויות במגרש הנוסף, לפרק זמן מוגבל, בהתאם לכללים המפורטים בהחלטה זו.

 

 

ביישובים שכלולים בהחלטה שהתקבלה השבוע אפשר למצוא את קרית שמונה, קרית גת, אשקלון, עפולה, מגדל, דימונה, לוד, קרית עקרון, מזכרת בתיה, בני עייש, פוריה, נתיבות ועוד.

 

 

שר האוצר, יו”ר מועצת מקרקעי ישראל, משה כחלון, אמר כי “לאחר עשרות שנים של קיפוח והתעלמות מהמצוקה של האוכלוסיות הללו, הגיע הזמן שממשלת ישראל תסתכל גם אליהם. הם שווים לא פחות מאוכלוסיות אחרות שקיבלו קרקעות בפטור ממכרז מאז קום המדינה. אני רואה בזה לא פחות מתיקון עוול וצדק חברתי.”

 

 

החלטה זו צפויה להביא לבניית יחידות דיור חדשות. בעלי הדירות יוכלו לנצל את השטח הנדל”ני, שלא היה בשימוש עד כה. בעזרת החלטה זו יוכלו גם בנים ממשיכים להקים את ביתם סמוך לבית הוריהם ובכך, אולי למנוע עזיבה של הצעירים מעיירות הפיתוח.

 

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn