צילום: המכללה האקדמית תל חי

בטקס חגיגי שנערך ביום חמישי (3/12) במכללה האקדמית תל-חי, בהשתתפות השר להשכלה גבוהה זאב אלקין ויו”ר הות”ת פרופ’ יפה זילברשץ, נחתם הסכם המיזוג בין המכללה האקדמית תל-חי למכללת אוהלו, במהלך חתימת ההסכם השר זאב אלקין הודיע על הקמת אוניברסיטת הגליל בחיפה.

ההחלטה להפוך את חיפה לאוניברסיטת הגליל הפתיעה והכעיסה את המוסדות האקדמיים בגליל, את ראשי הרשויות והתושבים. מיזוג זה נערך כחלק מהתכנית לאיחוד מכללות, שיצאה לדרך בשנת 2015, במסגרת הסכם שנחתם בין משרד החינוך לבין המועצה להשכלה גבוהה, על-פיו תקצובן של המכללות האקדמיות לחינוך, יועבר ממשרד החינוך, לתקצוב הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה. 

חתימת הסכם המיזוג הוא אירוע חשוב אשר מסכם מהלך ארוך של משא ומתן אותו הובילו יו”ר הועד המנהל של המכללה אריק דיין ומנכ”ל המכללה אלי כהן. תהליך המיזוג נמשך למעלה משלוש שנים והיה כרוך במהמורות רבות. משמעות המיזוג היא שבימים אלה, מסיימת מכללת אוהלו בקצרין את פעילותה כמוסד להשכלה גבוהה עצמאי ותהפוך לחלק מהמכללה האקדמית תל-חי שתמשיך להעניק את התארים האקדמיים בתכניות שמכללת קצרין באוהלו הייתה מוסמכת להעניק.

“המיזוג הוא הזדמנות אמתית לבנות ביחד פקולטה לחינוך והוראה עם מודל חדשני להכשרת אנשי חינוך ומורים בישראל, שיהיה רלוונטי לעידן הנוכחי ולאתגרים הנוכחיים” אומר נשיא המכללה פרופ’ יוסי מקורי “הקמת הפקולטה לחינוך והוראה שתצטרף לשתי הפקולטות הקיימות בתל-חי. לתל-חי מסונף  גם מכון המחקר המדעי יישומי – מיגל וכל אלה יוצרים אקדמיה מובילה וחזקה, אשר תהווה תשתית איתנה לאוניברסיטת הגליל, שתהיה עוגן משמעותי לפיתוחו וקידומו של הגליל המזרחי, המשווע לכך כבר שנים רבות”. 

יו”ר הות”ת פרופ’ יפה זילברשץ אמרה על המיזוג כי “מדובר בבשורה חשובה למכללות ולפריפריה הצפונית, שכן זהו מהלך שיש בו כדי להעצים ולשפר את ההכשרה של המורים בישראל, בעקבות היכולת של סטודנטים ללמוד לתארים ראשונים במכללה האקדמית תל-חי ולקבל הכשרה להוראה שמבוססת על ידע ומיומנות של מכללת אוהלו”. 

“לקחת מכללה להוראה ולחבר אותה עם מכללה אקדמית זה אירוע ייחודי ויוצא דופן” אמר שר ההשכלה הגבוהה זאב אלקין  “תל-חי גם לפני האיחוד הייתה מכללה בעלת משקל כבד בעולם האקדמי, והאיחוד מעלה את משקלה עוד יותר”. 

בהמשך נאומו השר אלקין חשף את תכניתו להקמת אוניברסיטה בגליל: “הגליל הוא  האזור היחיד בו אין חיים אוניברסיטאיים המסקנה שהגעתי אליה שאם רוצים להפוך את זה למעשה צריך להזמין פנימה לתוך הגליל את אחת האוניברסיטאות הישראליות. אני יכול לומר שאנחנו מקיימים שיח אינטנסיבי עם אוניברסיטת חיפה שמאוד רוצה את המהלך הזה, אוניברסיטת חיפה רואה פה אתגר גדול לשנות את אופייה מאוניברסיטת חיפה לאוניברסיטת חיפה והגליל. זה ידרוש שותפות מהמוסדות הנוספים בגליל.”

יו”ר הועד המנהל של המכללה האקדמית תל-חי אריק דיין, מאוכזב מאוד מהצהרת השר: “לא ברור עם מי השר התייעץ לפני שקיבל החלטה זו. ברור לכולם כי שינוי שמה של אוניברסיטת חיפה הוא סיסמה שנועדה לרצות מבלי לקיים את החלטת הממשלה – זה לא המהלך שיביא את הבשורה לגליל. להיפך, הוא יחזיר את הגליל 20 שנים אחורה, לזמנים בהם היו המכללות שלוחות של האוניברסיטאות. כדי לחולל שינוי אמתי בגליל המזרחי, מרכזהעצבים של האוניברסיטה  צריך להיות ממוקם בגליל המזרחי. מהלך כזה בלבד יביא לפיתוח המחקר, להקמת סטרטאפים, מרכזי חדשנות ותעשייה שלמה המתפתחת סביב אוניברסיטה. רק הקמתה של האוניברסיטה בגלילהמזרחי, תמשוך לפריפריה הצפונית אוכלוסייה גדולה ואיכותית ובנוסף לכך, תאפשר לאלפי הסטודנטים, המגיעים מכל הארץ ללמוד בתל-חי, להגשים את חלומם, להישאר בגליל ולהקים כאן את ביתם”. 

המכללה האקדמית תל-חי הופכת עם האיחוד למכללה הגדולה בצפון ותפעל כמכללה רב- קמפוסית, הכוללת כ- 5000 סטודנטים, הלומדים בשלושה קמפוסים: קמפוס מערב בו שוכנת הפקולטה למדעים וטכנולוגיה, קמפוס מזרח בו שוכנת הפקולטה למדעי החברה והרוח וקמפוס אוהלו בו מתמקדים בהכשרת מורי העתיד בתחומים מגוונים.  במסגרת פעילות המכללה הממוזגת תוקם פקולטה לחינוך והוראה אשר תכלול את החוגים להוראה וחינוך במכללת אוהלו ואת החוג לחינוך של המכללה האקדמית תל- חי.  

“החזון שלנו הוא להקים יחד עם מכללת אוהלו פקולטה שלישית – פקולטה לחינוך והוראה במכללה המאוחדת והיום הזה מגיע״, אמר יו”ר הועד המנהל אריק דיין. “האתגר הוא להקים פקולטה גדולה משותפת שתווה את העתיד לדור העתיד, דור ההוראה והמורים, דור המחנכים שיחנך את הילדים שלנו לחשיבה חדשה, למצוינות, לחדשנות, לצורות הוראה והנגשה חדשות, לערכים, הקשבה, סובלנות, סבלנות, שיקבלו את האחר והאחרת, ויעשו טוב יותר לחברה הישראלית ובעיקר שיהיו אנשים טובים יותר. היעד הבא שלנו, הוא הקמת אוניברסיטה בגליל המזרחי והגולן. יש מספר אפשרויות ויש לנצל את היתרונות שמביאות עוד מכללות ומוסדות באזור הגליל המזרחי והגולן  – תל-חי, כנרת, צפת אוהלו, כנרת ביחד עם מכון המחקר מיגל והפקולטה לרפואה.  אני משוכנע שיש לנו את היכולות האקדמיות והמחקריות, יש לנו יכולות הנהגה וניהול, יש לנו יכולות מוכחות לביצוע המשימה החשובה של הקמת האוניברסיטה ואני גם משוכנע שנצליח בכך”.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn