לראשונה: תקרית בין צה”ל לדעא”ש בגולן

בפעם הראשונה: עימות גלוי בין צה”ל לדעא”ש בגולן. חיל האוויר חיסל חולייה של ארגון ‘שוהדא אל ירמוכ’ שמזוהה עם הארגון הרצחני לאחר שזו פתחה באש לעבר כח צה”ל.

לחיילי גדס”ר גולני יש כל הסיבות לחוש סיפוק. ביום ראשון סמוך לתשע בבוקר נפתחה אש לעבר מארב של חיילי הגדוד שהוצב מעבר לגדר הגבול בדרום הגולן, אבל בתוך שטחה הריבוני של ישראל. באיזור שולט ארגון ‘שוהדא אל ירמוכ’ שמזוהה עם ארגון דעא”ש.

החיילים פתחו באש לעבר רכב נושא מקלע שממנו בוצע לעברם הירי. במקום התפתחו חילופי אש ובמהלכם נורו כמה פצצות מרגמה לעבר הכח. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. כלי טיס של חיל האוויר השמיד את הרכב וזיהה פגיעה בחברי החוליה. בכל אותה העת נשמרה שיגרה בישובים בגולן. “צה”ל ערוך היטב בגולן. לא ניתן לארגון להתבסס סמוך לגבול ישראל” אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו. “צה״ל לא יסבול פגיעה בריבונות מדינת ישראל ויגיב בחומרה לכל ניסיון להפר אותה” אמרו בצה”ל. ‘שוהדא אל ירמוכ’ שלח בעבר מסר מאיים לישראל. מאז ששלטון אסד התמוסס הגבול עם ישראל, נאחז הארגון הקיצוני בחלקו הדרומי של הגבול. הוא מחזיק היום בכשליש מהגבול מול ישראל. בצה”ל נערכו כבר מזמן לאפשרות שארגוני המורדים יפנו את נשקם לעברנו. לפי התגובה המהירה והמוצלחת של חיילי גולני, הרי שההערכות היתה טובה מאוד.

לאורך כל זמן שהייתנו באיזור התקרית, לא חדלו לזמזם כלי טייס בלתי מאוישים מעל לראשינו. בין העצים, בפסגת הר שמרוחק רק כמה מאות מטרים מגבול ישראל סוריה, פועל בסיס האימונים של ארגון ‘שוהדא אל ירמוכ’. הארגון נתון למעקב שוטף של צה”ל. בכפרים שנמצאים רק כמה דקות מישובים ישראליים, מתבצעת לא אחת ענישה על פי חוקי האיסלאם וזה כולל את כל הזוועות שלמדנו להכיר בשנים האחרונות. זה כולל קטיעת איברים ועוד.

בבוקר המחרת באה המשכה של התגובה הישראלית- כשצה”ל תקף באמצעות כלי טיס של חיל האוויר מתקן של הארגון בדרום רמת הגולן הסורית. תושבים באיזור סיפרו על סדרת פיצוצים עזים.

 יעד התקיפה הוא מתקן צבאי נטוש, שהיה שייך בעבר לאו”ם ושימש את מחבלי הארגון לתקיפת כוחות צה”ל ולביסוס פעילותם בסמוך לגבול. “מדובר בפעולת המשך לתקיפה שבוצעה אתמול, שמטרתה מניעת חזרת המחבלים למתקן המהווה איום מהותי במרחב” אמרו בצה”ל.

“מדובר בארגון קטן יחסית ששולט באיזור דרעא ומולנו” אומר יורם שוויצר, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי. לדבריו הארגון לא מהווה איום ממשי על ישראל ואולם יש להמשיך לעקוב אחריו. “לא ברור אם הארוע הזה הוא שינוי במדיניות שלהם כלפי ישראל, או אירוע נקודתי. צריך לעקוב” הוא מסכם. למרות ציון הדרך המפוקפק-הארוע הראשון בין צה”ל לבין סניף דעא”ש בגולן הסורי, ראוי לציין ש’שוהדא אל ירמוכ’ נוחל במפגש הגבולות בין ישראל, סוריה לירדן לא מעט כישלונות. הוא מתקשה לכבוש שטחים נוספים מעבר לאלה שבהם הוא מחזיק כבר כמה שנים.

היום הבינ”ל נגד אלימות כלפי נשים-הקושי של ארגוני הסיוע

מבניין מבודד בבית החולים פוריה, מנסה קבוצת נשים לשנות את המציאות. הן הראשונות שפוגשות את הנאנסות לאחר החוויה הקשה. “אנחנו מפתחים הגנות” אומרת דר’ נסיה לנג פרנקו, מנהלת מרכז טנ”א (טיפול בנפגעי אלימות מינית) בבית החולים פוריה. “אם לא היינו מפתחו הגנות, לא היינו מסוגלים להמשיך”.

“לא פעם פרצתי בבכי” אומרת אורלי כהן שעובדת בטנ”א. “זה מאוד מאוד קשה”.

“יש פה מקרים שאתה לא תראה אותם ביום יום” מספרת הלנה שמתנדבת במרכז. אתה פוגש פה מקרים קשים וזה מלווה”.

“יש מקרים שלא יוצאים לי מהראש. אף פעם גם לא יצאו. אני הולכת הביתה וחושבת איך אני ממשיכה את היום. ממשיכים כי למחרת בא עוד סיפור” אומרת כהן. במרכז טנ”א עוברות הקורבנות בדיקה רפואית שנעשית בעדינות ובהתחשבות במצבן. בדיקה שגם תשרת אחר כך את חוקרי המשטרה. “מעבר לבדיקה הרפואית הצוות גם מסביר דברים על הגוף וגם לחיים, אם יש טיפים ועצות” מספרת נ’ שטופלה בטנ”א. “הם נותנים תחושה טובה שאפשר לבוא ולשתף. דר’ לנג מאוד עדינה ורגישה. היא קשובה אליי”.

באיגוד מרכזי הסיוע לנפגעי תקיפה מינית מדווחים שבשנת 2015 התקבלו בתשעת המרכזים שלהם 9,197 פניות. 87 אחוזים מהן-אלה נשים או ילדות שהותקפו מינית. מדובר בעלייה של 3% אחוזים ביחס לשנה הקודמת ובעלייה של  6% אחוזים וחצי ביחס לשנת 2013. וכשאלה הנתונים היבשים, קל להבין מדוע הצוות כאן נותר עם מועקה שלא עוזבת.

דר’ נסיה פרנקו לנג: “אין ספק שמשהו נשאר בנשמה. אני תמיד יוצאת עם תחושה של מועקה, לפעמים תסכול שהדברים האלה חוזרים על עצמם. אין לי דרך לעצור את זה. אני לוקחת את הכאב של הנפגעות יחד איתי. אני באה הביתה ולא רוצה להעמיס על בני המשפחה את מה שעבר עליי. זה לא פשוט”. אורלי: “פעם  כשהייתי שומעת על נערה שנפגעת, הייתי נכנסת למחשבות, אפילו רעד בגוף של פחד. היום אני קצת יותר חזקה בגלל כל הסיפורים שאני שומעת” אומרת אורלי.

מרכז טנ”א הוקם ע”י דר’ לנג בפוריה והוא יחיד במינו בצפון. היא, לא זקוקה לסטטיסטיקות. היא ראתה כאן אלפי מקרים, כאלה שאנחנו כבר מדלגים עליהם בדפדוף בעיתון.

“מה שאתה קורא בעיתון זה לא ברמה כזאת” אומרת הלנה. “לא ברמה שאתה נחשף לזוועות”. אומרת הלנה.

“אני מקווה שפשוט לא יגיעו לפה מקרים. זה חלום, אבל אני לא רואה שום סיכוי שזה יפסק” אומרת אורלי בחיוך עצוב. “התסכול הוא שהחברה לא נותנת מספיק גיבוי לקורבנות עבירות המין” אומרת דר’ לנג. ”במיוחד במגזרים מסוימים שמעמד האישה הוא כל כך ירוד. היא לא מעיזה לחשוף את זה, לא מעיזה לספר. היא מתביישת במה שקרה לה. המשפחה שלה מנסה להסתיר את זה. זה מאוד מתסכל אותי. אני לא חושבת שזה אי פעם יפסק וזה ממש מש מתסכל אותי” אומרת דר’ לנג.

ראשי רשויות: “משרד הבריאות מתנער מאחריותו לבריאות הציבור ומעבירה  אלינו לרשויות המקומיות ללא גיבוי תקציבי”.

“בימים אלה עומדת הכנסת לגבש את תקציב המדינה הדו- שנתי. (הכולל תוספת של 4 מיליארד ש”ח למשרד הבריאות) הרופאים בצפון, ראשי הרשויות ו”הפורום האזרחי לקידום הבריאות בגליל” חוששים שאם צמצום פערי הבריאות בצפון אינם נכללים בתקציב הנוכחי אזי ביצוע התוכניות למטרה זו ידחו לזמן רב וירחיבו עוד את הפערים”. אומרים ראשי “הפורום האזרחי לקידום הבריאות בגליל” שיזמו מפגש של ראשי רשויות ואנשי רפואה מהצפון. דר’ אמיתי אוברמן ראש מחלקת שיקום בפוריה: “כשאני חוזר מבי”ח ממרכז הארץ אני כועס. הפערים הם בלתי נסבלים אנו עובדים בתת תנאים. חייבים לאחד כוחות ולצאת למאבק אחרת הפערים יורחבו”. בפורום אומרים שדוח וועדת גרוטו מסמן מוקדי אי שוויון בין שירותי הבריאות הקיימים בצפון ובין אלו במרכז, וכן מתמחר את הצעדים שעל הממשלה לנקוט על מנת לצמצם את אי השוויון. עם זאת, מסקנות הועדה אינן מתוקצבות בתקציב המדינה הקרוב.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn