ראש העיר קריית שמונה, אביחי שטרן
צילום: מוטי שאשא

החל מיום חמישי בשבוע שעבר שביתה בבתי הספר ‘המתמיד’ ו’האולפנית’. מחר (שני) ככל הנראה מסתמן שביתה כללית במערכת החינוך הדתית בקריית שמונה עם שביתה בבתי הספר רמב״ם, עוזיאל, אולפנית והמתמיד עד להודעה חדשה, בעקבות החלטת רשת אורט לסגור את בתי הספר האולפנית והמתמיד. תיכון דנציגר גם בסכנה בעקבות הפרת התחייבות של רשת אורט כלפי הנהלת העיר להעברת תקציבים לטובת חינוך.

מ”מ וסגן ראש העיר עו”ד אופיר יחזקאלי
צילום: מוטי שאשא

בנוסף מ”מ וסגן ראש העיר עו”ד אופיר יחזקאלי, מחזיק תיק החינוך, שמביא לקריסה של מערכת החינוך ביחד עם הנהלת העיר החליט לערוך הגרלה בין ילדי שכונת יובלים ע”ש אברהם אלוני לרישום בבית הספר מצודות -ההורים זעמו וההגרלה נדחתה.

חברת מועצת העיר ד”ר אביבה זריהן – ויצמן
צילום: מוטי שאשא

חברת מועצת העיר ד”ר אביבה זריהן ויצמן ביקשה לזמן ישיבת מועצת עיר דחופה בעקבות קריסה של מערכת החינוך – בקשתה טרם נענתה על יד הנהלת העיר. 

צילום: מוטי שאשא

בשנתיים וחצי האחרונות מערכת החינוך בקריית שמונה ספגה פגיעה קשה שהתבטאה בקיצוצים של מיליוני שקלים בחינוך לטובת תכנית ההבראה של הנהלת העיר, סגירת בית הספר יצחק הנשיא, סגירת גני ילדים, קיצוצים בעובדים במערכת החינוך, מורים, גננות, וסייעות, ירידה באיכות החינוך בעקבות קיצוץ בתקנים, פגיעה בהסעות של ילדי החינוך המיוחד, פגיעה בהסעות לילדי שכונת יובלים ע”ש אברהם אלוני, פגיעה במערך החופשות עם צמצום משמעותי בכח אדם של גננות בחופשים ובחגים, תוספת תשלום להורים בגנים הארוכים, ושביתות, לא מעט שביתות של הורים כועסים ומאוכזבים שבחרו בשינוי. והנה, גם השנה מערכת החינוך סופגת פגיעה, אך הפעם הפגיעה כבר אנושה עם ביטול תקציבי חינוך בבית הספר ‘דנציגר’, קיצוץ שליש משעות הלימוד לשנה הקרובה בבתי הספר ‘המתמיד’ ו’האולפנית’, פיטורי מורים, וביטול מאסיבי של תקנים. הפגיעה במקרה זה היא אנושה “שבעתיים” כאשר בשני המקרים מדובר בבתי ספר מצטיינים על ידי משרד החינוך עם  100% הצלחה בבגרויות.את כדור השלג שמביא לקריסת מערכת החינוך ככל הנראה כבר לא ניתן לעצור.

מערכת החינוך בקריית שמונה שבויה בתכנית ההבראה של הנהלת העיר בקריית שמונה. אך לא רק, גם נקמנות אישית של בכירים בעיריית קריית שמונה הביאה לכך שרשת ‘דרכא’ “נסו על נפשם”. 
גודל הטעות של הנהלת העיר להביא לעזיבת ‘דרכא’ מתבהרת כעת עם החלטת ‘אורט’ לא לעמוד בהתחייבות התקציבית כלפי הנהלת העיר. הבחירה ברשת ‘אורט’ נעשתה בעקבות עזיבת ‘דרכא’, כיוון שהאפשרויות שעמדו לרשות הנהלת העיר היו מצומצמות. תחת רשת ‘אורט’ פועלים בתי הספר ‘דנציגר’, ‘המתמיד’, ‘האולפנית’, ואף חטיבת הביניים באחריותם. הבחירה ברשת ‘אורט’ כאמור, היא טעות קריטית של הנהלת העירשעלולה להביא לפגיעה קשה במערכת החינוך שתתבטא שנים קדימה בדור העתיד של העיר. יו”ר הנהגת ההורים, גולן בוכריס, וחברת מועצת העיר ד”ר אביבה זריהן – ויצמן אף המליצו להנהלת העיר לבטל את חוזה ההתקשרות עם רשת ‘אורט’. 

יו”ר הנהגת ההורים, בוכריס הסביר כי, הפגיעה בבתי הספר ‘המתמיד’, ‘והאולפנית’ היא כתוצאה מכך “שלא נמצא גורם שמוכן לממן את הפער התקציבי לבתי הספר המתמיד והאולפנית בקריית שמונה”. הגורם שאליו מתכוון בוכריס הוא עיריית קריית שמונה שתעדיף שבתי הספר בעיר יקרסו מלבד שהתקציב “יצא מכיסה”. 

למעשה, תוך שנתיים וחצי מתחילת הקדנציה הנוכחית עם המדיניות של ראש העיר אביחי שטרן ומנכ”ל העירייה יורם ביטון מערכת החינוך בקריית שמונה מתפוררת עם פגיעה קשה באוכלוסיות עוגן לעיר, וכעת גם האוכלוסייה הדתית, שילדיהם אינם יכולים ללמוד בכל מוסד לימודי בעירורק במסגרת דתית. המשמעות היא סיכון באיבוד תושבים רבים שיאלצו לעזוב את קריית שמונה מכיוון שלא תהיה עבורם אפשרות של חינוך דתי. תחילתו של תהליך מסוכן שעלול לייצר הגירה שלילית נוספת לקריית שמונה.

בעקבות ההחלטות שמתקבלות בהנהלת העיר קשה שלא לתהות על המדיניות הכלכלית “שחונקת” את התושבים והביאה לירידה משמעותית באיכות החיים של התושב. מדיניות של “פחות שירותים יותר גבייה של כסף מהתושבים”. מדיניות שיוצרת בתושבים תחושה שהם כמו “כספומט” שממן את המשכורות של הבכירים בעירייה שמסתכמות במיליוני שקלים בשנה, כסף שמגיע מגביית הארנונה והיטלים מהתושבים. בהנהלת העיר אינם “מנידים עפעף” בגזירות שהם משיטים על תושבי העיר אחרת ההחלטות היו נראות אחרת לטובת התושב ולא לטובת קופת העירייה. רק שבמקרה זה מדובר בהורים לילדים שחינוך ילדיהם הוא בראש סדר העדיפויות ואם ינטשו את העיר התוצאות יהיו הרסניות. 

יו”ר הנהגת ההורים העירונית בקריית שמונה גולן בוכריס מסביר כי, “רשת ‘אורט’, בעת זכייתה במכרז התחייבה לשמר את המצב הקיים בבתי הספר ולממן את פעולותיו השוטפות. ‘לאורט’ היה ידוע כי ‘האולפנית’והמתמיד הינם בתי ספר קטנים ובשל כך גרעוניים. לפני כחודש הודיעה רשת ‘אורט’ למנהלי התיכונים כי עליהם לקצץ כשליש משעות הלימוד לשנה הקרובה, לזמן מורים לשימוע, ולסגור מגמות. המשמעות של קיצוץ כזה הינה סגירת כל המגמות והגשה לבגרות מינימלית לתלמידי החמ”ד.מדובר בשני בתי ספר המצטיינים שנה אחר שנה על ידי משרד החינוך עם  100% הצלחה בבגרויות”. בוכריס אומר כי, “עם קבלת ההודעה פעלה הנהגת ההורים בשני בתי הספר כדי לבטל את רוע הגזרה. משרד החינוך אישר תוספת שעות שלא מנע את הקיצוץ המסיבי, גם פנייה של הנהגת העיר ‘לאורט’ לעמוד בהתחייבויותיהם לא הניב תוצאה חיובי”. ומוסיף “עד עתה, לצערנו, לא נמצא גורם שמוכן לממן את הפער ובתי הספרעומדים בפני צמצום משמעותי. המשמעות היא נטישה של תלמידים וקריסת בתי הספר. בשל כך החליטה הנהגת ההורים להשבית את הלימודים בשני מוסדות החינוך המדוברים. תלמידי קריית שמונה זכאים לחינוך איכותי על פי השקפת עולמם ולא נאפשר לגורם כלשהו למנוע זאת. המלצנו לראש העיר לשחרר את ‘אורט’ מקריית שמונה ולבחור במפעילה אחרת שתדע להעניק חינוך איכותי לילדי העיר. הנהגת ההורים תמשיך לפעול להרחבת מסלולי הלימוד, להגדלת היצע המגמות ולקידום המצוינות לכל תלמיד. נמשיך לפעול ללא לאות לקידום החינוך בעיר לטובתם של תלמידי העיר”.

אם זה לא מספיק, יש עוד. שכונת יובלים ע”ש אברהם אלוני תיזכר כ”בכייה לדורות”, וזאת בעקבות מחסור בשירותים לטובת חינוך לילדי שכונת אברהם אלוני, כמו בתי ספר, וגני ילדים. סגן ראש העיר אופיר יחזקאלי החליט להעניק “הטבה” לכלל ההורים בשכונת אברהם אלונילבחור היכן ילמדו ילדיהם בשנת הלימודים הקרובה. נראה כי היה ביקוש רב לבית הספר מצודות שברשותו מכסה של 60 תלמידים, אך בפועל נרשמו 68 תלמידים לבית הספר. יחזקאלי הבין כי, קיים עודף ברישום התלמידים והחליט ליצור הפליה בין ההורים שעברו את המכסה לבין כאלה שנשארו מחוץ לרשימה, וקבע כי, תערך הגרלה. תגובת ההורים לא אחרה להגיע כשהם זועמים על החלטתו של יחזקאלי שמפקיר את חינוך ילדיהם. הלחץ השפיע על יחזקאלי שביטל את ההגרלה עד להודעה חדשה.

יו”ר הנהגת ההורים בוכריס מתייחס להחלטה לערוך הגרלה לרישום לילדי שכונת יובלים ע”ש אברהם אלוני: “עם ביטול אזורי הרישום לכל הורה הזכות לרשום את ילדו לכל בית ספר ברחבי העיר. יחד עם זאת כדי לאפשר לילדים חינוך מיטבי ביקשנו להגביל את מספר התלמידים ל- 30 תלמידים בכיתה. בנוסף, ביקשנו למצות את הפוטנציאל בכל בית ספר כך שיהיו בו לפחות 20 תלמידים בכיתה. במהלך זה גם התלמידים מרוויחים יחס אישי וגם בית הספר נהנה מתקציב מקסימלי ממשרד החינוך. אם למרות ההסבר הזה, עדיין יחליטו ההורים לרשום את ילדיהם לבית הספרהמבוקש, הנהגת ההורים תגבה אותם”.

מיו”ר הנהגת ההורים בבית הספר מצודות איתן אמיר נמסר: “לא תתקיים הגרלה בין התלמידים”.

מי שצפתה את הסכנה המתקרבת למערכת החינוך בקריית שמונה היא חברת מועצת העיר, סגנית ראש העיר לשעבר, ומחזיקה בתיק החינוך לשעבר, ד”ר אביבה זריהן – ויצמן כשהיא מתריעה בפני ראש העיר אביחי שטרן על קריסת מערכת החינוך בקריית שמונה תוך שהיא מזמנת ישיבת מועצת עיר דחופה כבר לפני מספר ימים, אך בקשתה נותרה נכון לזמן זה ללא מענה מצד הנהלת העיר.

לדבריה, לאחר שבהנהלת העיר סגרו את בית הספר יצחק הנשיא וגל הפיטורים שהגיע בעקבות כך, צפוי גל שני של פיטורים בבתי הספר ‘דנציגר’, ‘המתמיד’, ו’האולפנית’. “החינוך צריך להיות בראש סדר העדיפויות של הנהלת העיר כשהם צריכים לשאוף שכמה שיותר תלמידים ילמדו במסגרות חינוך בעיר. כרגע יש פחות ופחות שירות לתושב”.

כאמור, חברת המועצה זריהן – ויצמן פנתה לראש העיר אביחי שטרן, והמחזיקים בתיק החינוך סגן ראש העיר עו”ד אופיר יחזקאלי וחברת המועצה חן לגיסמו – אדלר, לזמן ישיבת מועצת עיר דחופה. בפניה, לטענתה, רשת ‘אורט’ נוקטת בצעדים דרמטיים כלפי בתי הספר התיכוניים’המתמיד’ ו’האולפנית’, שהם בתי ספר תיכוניים דתיים ובעקבות כך נמצאים בסכנת קיומית ממשית. למעשה, מציינת חברת המועצה זריהן –ויצמן בפניה לראש העיר כי, פעולותיה של רשת ‘אורט’ נוגדות לחלוטין את ההתנהלות הרשת הקודמת ‘דרכא’ אשר ספגה את הפערים והוסיפה תקנים ובלבד שההצלחות תמשכנה. המהלך של הנהלת העיר היה מוטעהטענה חברת המועצה, כשהיא אומרת כי, לא ברור מה הרשות עושה וכיצד היא פועלת על מנת שלא תתקיים פגיעה במורים ובתלמידים. זריהן – ויצמן ממליצה לזמן ישיבת מועצת עיר על מנת בחון את האפשרות לצאת מההסכם עם רשת ‘אורט’ ולהצהיר ולקבוע כי, לא יתקיים קיצוץ במערכת החינוך בקריית שמונה בכל מחיר.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn