פיילוט חדש של מד”א עם משרד הבריאות נועד לתת מענה יעיל יותר למצבי חירום מתחום בריאות הנפש ומניעת אובדנות
מד”א, כארגון ההצלה הלאומי, מטפל מדי יום בקריאות רבות של מצבי חירום רפואיים ונפשיים כאחד. מצבי חירום רפואיים מאופיינים בצורך המהיר בהענקת טיפול רפואי ובכלל זה עזרה ראשונה כנדבך הראשון בטיפול בפרט. מצבי חירום נפשיים, הכוללים חשש לאובדנות והתנהגות מסוכנת, עלולים גם הם לפגוע בבריאותו של האדם ובסביבתו ונדרשים למענה מהיר ומותאם כדי למנוע או לצמצם את הפגיעה. ההתייחסות למענה הרפואי הנדרש למטופל המצוי במצוקה נפשית חריפה אינה שונה מזו של מטופל הסובל מבעיה רפואית פיזית. כחלק מתפיסה זו, הוקמה ליפני מס’ שנים לאומית שכללה נציגים ממשרד הבריאות, מגן דוד אדום, רפואת הקהילה, ובשיתוף משרדי הרווחה והביטחון הלאומי. הוועדה גיבשה מודל לאומי לניהול מצבי חירום הדורשים התערבות עזרה ראשונה מידית מתחום בריאות הנפש, מניעת אובדנות – ואף מתחום הרווחה. המודל שגובש התבסס על שירות באמצעות פנייה למוקד החירום הלאומי 101 של מד”א, בדומה למענה במצבי חירום רפואיים אחרים.
במהלך החודשים הקרובים יחל במחוז תל אביב פיילוט המושתת על התפישה הנ”ל. פניות טלפוניות שתתקבלנה במוקד 101 של מד”א בתחום בריאות הנפש ו/או מניעת אובדנות תעבורנה תשאול מפורט של הפונה ע”י תורן המוקד – בהתאם לרשימת קריטריונים. על בסיס ממצאי התשאול, ובכפוף לקווים המנחים, יבצע החובש במוקד מד”א סיווג נפשי, ויחליט על דחיפות הפנייה, כ”אדומה” או כ”צהובה/ירוקה”. במקרה של קריאה “צהובה/ירוקה”, יוזנק צוות מד”א באופן אוטומטי לזירה, במקביל השיחה תועבר לאח ייעודי מתחום בריאות הנפש, שישלים את התשאול ובמידת הצורך יזניק את צוות ההתערבות במשבר. לקריאה שסווגה כ”אדומה” יזניק מיידית בנוסף לצוות מד”א הקרוב ביותר למקום האירוע, צוות התערבות במשבר הכולל פראמדיק שעבר הכשרה ייעודית לטיפול במצבי חרום מתחום בריאות הנפש, יחד עם אח או אחות בעלי נסיון מקצועי מתחום בריאות הנפש. הצוות יתנייד בעזרת רכב תגובה מידית (רת”מ), של מד”א. המשך ניהול המקרה יבוצע על ידי אח/ות נוסף שיאייש עמדה ייעודית במוקד הרפואי של מד”א.
צוות מד”א הראשון שיגיע למקום האירוע יבצע תשאול של המטופל, בני המשפחה והסובבים ויערוך הערכה לזירה. במקביל, הצוות יצור קשר עם האח במוקד הרפואי של מד”א – ימסור את מלוא המידע הרלוונטי. לאחר הגעתו צוות ההתערבות במשבר ינהל את זירת האירוע, ויתן מענה מיטבי בהתאם למצב המטופל. צוותי מד”א בזירה (הן הצוות הראשון והן צוות ההתערבות במשבר) יסתייעו טלפונית בפסיכיאטר כונן בכל הנוגע למענה המומלץ – לרבות שחרור המטופל להמשך מענה בקהילה, פינוי לבית חולים או פניה לפסיכיאטר המחוזי במידת הצורך.
סמנכ”ל רפואה במד”א, ד”ר רפאל סטרוגו: “מודל העבודה החדש נולד מתוך הבנה שקיים צורך לטייב את המענה הניתן בישראל למצבי חירום מתחום בריאות הנפש ומניעת אובדנות. אירועים מורכבים אלו עלולים לסכן הן את המטופל והן את סביבתו. בעקבות תובנה זו מד”א ומשרד הבריאות גיבשו פרוטוקול מיוחד, הכולל הפעלת צוות התערבות במשבר, שהוכשר במיוחד למצבים אלה בליווי מקצועי טלמדיסיני של פסיכיאטר מומחה – על מנת לתת את המענה המקצועי והנכון ביותר, ולצמצם את הפגיעות שנוצרות בעקבות טיפול לא נכון במצבים אלו. שיטת העבודה החדשה תאפשר לנו לצעוד צעד נוסף קדימה בתחום הטיפול הנפשי הראשוני במצבים מסכני חיים. אני משוכנע שנוכל להעניק מענה טוב, יעיל ומקיף יותר ברגעים הקריטיים, שיקל על המטופל, על המשפחה ועל הסובבים “.
ד”ר סרגיי רסקין, מנהל המחלקה לפסיכיאטריה משפטית במשרד הבריאות: “המטרה של הפרוייקט הזה היא שצוות ההתערבות במשבר, המורכב מפראמדיק מד”א שעבר הכשרה לכך ומאח או אחות בעלי ניסיון רב בבריאות הנפש, יטפלו באירוע בשטח ויקח חלק חשוב מאוד בניהול המקרה. ככל שיעבור הזמן, הפרוייקט יתן לאנשים כתובת רפואית נכונה יותר לפניות בתחום הזה, והם יוכלו לפנות לקבל עזרה עוד לפני שהאירוע מסלים. התקופה הנוכחית היא מורכבת, אבל יחד עם זאת יש בה מודעות גבוהה יותר על האפשרות לפנייה לעזרה מקצועית. לצוותים יש רצון גדול ומוטיבציה, היתרון שלנו הוא שאנחנו בונים את שיטת העבודה על בסיס מתן עזרה ראשונה במצבי חירום על ידי מד”א, ארגון ההצלה הלאומי, שידע בשילוב אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש, לתת מענה נרחב ומקצועי בנושא”.
מנכ”ל מד”א אלי בין: “במיוחד בתקופה מורכבת זו, מגן דוד אדום, ארגון ההצלה הלאומי של ישראל, לוקח צעד נוסף בשיפור רפואת החירום בישראל. המענה למצבים נפשיים הוא חשוב והכרחי, ומתן טיפול ייעודי על ידי צוותים שהוכשרו לכך, יתן נדבך נוסף ומשמעותי למעטפת רפואת החירום בישראל. אני מודה למשרד הבריאות ולכל הלוקחים חלק בפיילוט החשוב הזה, ואני מצפה להתרחבות הפרויקט לכלל חלקי הארץ, על מנת שנוכל להגיע לכל אדם הזקוק לעזרה, פיזית ונפשית כאחד”.