יסמין לוי
צילום: כפיר זיו

פסטיבל הלאדינו הבינלאומי בצפת בשיתוף עם עיריית צפת יימשך שלושה ימים בין התאריכים 20-22.7 ויכלול תכנית אומנותית עם מופעים ואמנים מובילים: זמרת הלאדינו המובילה בישראל יסמין לוי, דיוויד ברוזה, שמעון פרנס, גלית גיאת, טריפונס, קובי זרקו, אורי בנאי, דיונוסיס, אהרון פררה, נדב שטיינברג, דגנית דדו, מוני ארמוזה, חיים קוזניץ, גל יוסטר עם הרכב קובני מיוחד, תזמורת מקאמת ועוד.

בפסטיבל יתקיימו בנוסף עשרות מופעים ברוח הלאדינו וחיבור בין זמרי לאדינו מובילים לזמרים עכשוויים בשלוש במות שונות ברחבי העיר צפת.  על פי התוכנית הפסטיבל יכלול פעילות ענפה לאורך כל שעות היום, מופעים בשעות הערב והלילה, הרצאות, מוסיקה, קולינאריה, סיורים מודרכים וכו׳ ברוח הלאדינו.

בפסטיבל הלאדינו מציעים גם תוכן ופעילויות רבות ברוח הלאדינו לבאי הפסטיבל:

צילום: דייב בנדר

מנהרות ואתרים מהמאה ה 16

מנהרות צפת מעניקות הצצה להיסטוריה. במסלול תת קרקעי קסום ומרתק תראו את ההיסטוריה לנגד עניכם: היישוב היהודי הישן, בארות מים, תנור אפיה עתיק, חללים ששימשו כחדרים ואפילו שכונה עתיקה ומתחם ‘בית הקהל’. את המנהרות חשפו לפני כשלוש שנים לאחר שנים של חפירות זהירות על מנת לא לפגוע בממצא המדהים וכיום מאפשרים חוויה מתחת לאדמה, במנהרות באורך כ- 180 מטרים אל צפת של המאה ה 16. ביימי הפסטיבל יתקיים מידי יום בשעה 17:00 סיור מודרך ללא תשלום

להתלבש ברוח האדינו

בבית לבוש היהודי בעיר העתיקה בצפת מזמינים את המבקרים בפסטיבל להגיע ולהצטלם על רקע סמטאות צפת העתיקות בתלבושות של עדות שונות ברוח הלאדינו. לבוש קהילות הלאדינו מבוסס על המפגש בין תרביות מזרח ומערב שמשלב אלמנטים של שניהם. בתלבושות של גברים, אפשר לראות קפטנים ותרבושים מעוטרים בדומה למדינות אסיה וצפון אפריקה אך בגדיהם קצרים יותר ונעשה שימוש בחגורות וווסטים מעוטרים כמו בארצות אירופה. בגדי נשים אופיינו בשילוב צבאים בולטים כגון אדום וירוק וחגורות מותן צמודות.

צילום: SE יח”צ

סיורים והרצאות  בין עבר להווה

במרכז התיירות אסנט בצפת ובעמותת רוח צפת יקיימו במהלך ימי הפסטיבל מגוון רחב של סיורים ופעילויות שיעניקו לבאי הפסטיבל הצצה מודרכת אל ההיסטורי הצפתית מראשיתה, דרך גירוש ספרד ועליית הלאדינו ועד לימים אלו. בסיורים שיהיו מלווים בנגינה והסברים תחלפו דרך הסמטאות הקסומות, המבנים ההיסטוריים והאטרקציות השונות בעיר העתיקה בצפת. בין הייתר יתקיים בימים שלישי וחמישי בשעה 18:30 סיור שיצא מהחאן האדום בצפת, במסגרת פרויקט ‘ישראל חוזרת לטייל’, ביום רביעי הסיור יתקיים בשעה 10:00 סיור שייצא מגן המצודה בצפת. במרכז התיירות אסנט יקיימו בכל  שלושת ימי הפסטיבל סיורים מודרכים מרתקים ללא תשלום בשעה 11:00 כשנקודת היציאה הינה מרכז אסנט ברחוב הארי בצפת. בנוסף, מידי יום בשעה 16:00 יקיימו באסנט סיור ומופע מיוחד לשורשי הלאדינו בעלות של 75 ₪ למשתתף. כמו כן, בעלות של 10 ₪ בלבד תוכלו להנות מידי ערב ביימי הפסטיבל בשעה 20:30 מהרצאה בנושא חכמת הקבלה של גולי ספרד!.

במרכז הקבלה מציעים הקרנה מיוחד של הסרט החדש ‘ המדע פוגש את הקבלה’ בשעות 13:00, 15:00, 19:00 בעלות של 20 ₪ בלבד. בנוסף, בשעה 16:00 יתקיים במקום הרצאה המחברת בין עולם הקבלה ללאדינו.

יקב היסטורי, יקב בהווה:

במרכז המבקרים של יקב אבוהב תחשפו לעולמה הקסום והעתיק של צפת במבנה עתיק בן 600 שנה ששימש כבית מגוריו של הצדיק הרב שלמה אליעזר אלפנדרי זצ”ל ועד למנהרה תת קרקעיות מהמאה ה 16 שנחשפה במקרה בשנים האחרונות. ביקב תמצאו מגוון יינות מסוגים שונים תטעמו מהיינות השונים המיוצרים ביקב בכב”ז ומהענבים הגדלים באזורים שונים ברחבי הגליל ורמת הגולן וכן לבצע סיור הכולל טעימות מ-3 סוגי יין שונים ואפשרות לטעימת גבינות

אוכלים לאדינו.

מטבח הלאדינו הינו מטבח נוסטלגי, המערב תרבויות ומאכלים מגוונים ומאפיין את דוברי הלאדינו – מאכלים על הציר הספניולי, יוצאי ארצות הבלקן ועד לטורקיה יוון וקפריסין.  לרגל הפסטיבל המסעדות המובילות בצפת מציגות את ספיישל מנות הלאדינו שיוגשו לכם לשלושה ימים בלבד. דולמאס פאלסאלס- ממולאים בניחוח ספרדי לצד תפריט לדינו עשיר ומיוחד יוגשו במסעדת הפופ-אפ של אסנט שתהיה זמינה לשלושה ימים בלבד.

מאפה פרח בלקני וציזיקי יחכה לכם במסעדת סעודה בגן עדן הניצבת על הר כנען. קפטיקס דה פארסה- קציצות כרישה תוגש במסעדת הארי 8 וקינוח לאדינו קסום – לצ’ו פורטוגז – קינוח שבבסיסו קרם קרמל המבוסס על ביצים וסוכם ומהווה וראציה עתיקה לקרם בורלה של ימנו יוגש במסעדת השף הגלילית- סומאק שבמלון וילה גליליי בצפת.

ו… יש גם מופעים- ללא תשלום!

במהלך שלושת יימי הפסטיבל יתקיימו מידי ערב שורה ארוכה של מופעים בבמת הסראיה ובמת מורדות הסראיה בסמוך למרכז צליל בעיר. בין הייתר יופיעו: שלומי שבת, יסמין לוי, דיוויד ברוזה, שמעון פרנס, גלית גיאת, טריפונס, קובי זרקו, אורי בנאי, דיונוסיס, אהרון פררה, נדב שטיינברג, דגנית דדו, מוני ארמוזה, חיים קוזניץ, גל יוסטר עם הרכב קובני מיוחד ועוד. בנוסף, תזמורת מקאמאת תקיים מופע מיוחד במהלך היום הראשון של הפסטיבל-20.7 בבמת המעיין הרדום החל מהשעה 18:00 אל תוך הלילה.

במהלך המאה ה-16 בצפת חיו לאדינו בכל הרבדים- שירה, פיוטים בבתי הכנסת, לבוש, מאכלים ותרבות החיים בכללה. לפני שנתיים הוחלט להחיות את המסורת העתיקה ולהחזיר את העיר צפת לשורשים באמצעות פסטיבל ססגוני ברוח הלאדינו.  בשנת 2019 התקיים פסטיבל הלאדינו הראשון עם עשרות אלפי משתתפים ושלושה ימים של חוויה מוסיקאלית תרבותית ברוח הלאדינו והתרבות שאפיינה את צפת במהלך המאה ה16 ברחבי העיר העתיקה. בשנה הקודמת המשיכו בעיריית צפת בפעילות על אף הקורונה באמצעות מתווה מיוחד של פסטיבל טלוויזיוני וברשתות החברתיות וכעת לאחר החזרה לחיי שיגרה הוחלט לקיים את פסטיבל הלאדינו ה-3 ברחבי העיר העתיקה.

ראש עיריית צפת שוקי אוחנה אמר: “״שקדנו על תכנית אומנותית עשירה ונרחבת שתעניק לבאי הפסטיבל ותושבי העיר חוויית לאדינו יוצאת דופן. אני שמח שהצלחנו להביא שורה ארוכה של אמנים מהשורה הראשונה ולאחר תקופת הקורונה להחזיר את התרבות בצורה נרחבת לבירת הגליל. אני מזמין את עם ישראל לחגוג איתנו בפסטיבל הלאדינו הבינלאומי השלישי בסמטאות הקסומות של צפת”.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn