לאחרונה התקיים בצרפת כנס בינלאומי (באמצעות “זום”) בנושא “זבובי פירות המזיקים בחקלאות”. הפעילות הענפה במיזם הוצגה על ידי ד”ר מרים זילברשטיין, אשר מנהלת את הצוות המקצועי של “מיזם הדברה ידידותית – אזורית של זבובי פירות”, בשיתוף סמדר-אידלין-הררי.  בכנס הוצגה פעילות המיזם בהרצאה ובכרזה שהוכנה על ידי ד”ר זילברשטיין, אידלין-הררי וד”ר יואב גזית. הכרזה עסקה בגישות חדשניות להדברה ממוקדת של הזבוב הסורר, במסגרת פיתוח אסטרטגיית הדברה של “חקלאות מדייקת”, וזכתה בפרס הכרזה המצטיינת מתוך 49 משתתפים.

ד”ר מרים זילברשטיין
צילום: מועצה אזורית הגליל העליון

“מיזם הזבוב”, הינו מיזם העוסק בהדברה אזורית של זבוב הפירות הים תיכוני (זפי”ת) באמצעים ידידותיים. המיזם הוקם לפני עשור ביוזמת השירותים להגנת הצומח של משרד החקלאות, כאשר החברה לחקלאות בגליל העליון מנהלת ומיישמת את הפעילות (בהובלת יוסי הלפרין ועופר ברנע), בשיתוף מועצת הצמחים והחקלאים, ומו”פ צפון. היעד המרכזי של המיזם הוא הדברה מושכלת של זפי”ת, ע”י עידוד השימוש בטכנולוגיות ידידותיות לסביבה והפחתת שימוש בחומרי הדברה רעילים (ריסוסים); וכולל יישום סניטציה בגמר הקטיף ללא נזקים מסחריים בפרי וללא שאריות חומרי הדברה בתוצרת.

ד”ר מרים זילברשטיין: “התמודדות עם הזבוב בטכנולוגיות “ידידותיות” קשה יותר, כיוון שאמצעים אלה אינם פועלים על בסיס של קטילת הזבוב ב”זבנג וגמרנו”, אלא מחייבים שימוש משולב של מספר אמצעים, ומחייבים ניהול אזורי תוך כדי הסתכלות על תנועת הזבוב במרחב האזורי. פעילות זו מחייבת שיתוף פעולה בין כלל החקלאים לבין אנשי המקצוע והמנהלות. החזון הוא להמשיך לגדל תוצרת חקלאית איכותית ללא שימוש בחמרי הדברה רעילים לאדם ולסביבה ולשמר סביבה בר-קיימא.”

עופר ברנע, מנכ”ל החברה לחקלאות: “למיזם הזבוב חשיבות גדולה בראייה מערכתית של התמודדות נכונה מול מזיק חקלאי לאורך זמן. השילוב של גופים וארגונים בעלי עניין, ניהול מקצועי תוך כדי הטמעת נוהלי עבודה, הם המפתח להצלחה. על בסיס מיזם הזבוב מתקיים גם פיילוט הוליסטי בהובלת החברה לחקלאות ובשילוב כלל הגורמים המוזכרים, המוכיח גם הוא התנהלות נכונה אל מול מגוון רחב של מזיקים לחקלאות בתאי שטח חקלאים, כולל התייחסות אל שולי השטח כגורם מאלח.”

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn