השבוע התקיימה ישיבת מועצת עיר בנושא צו הארנונה לשנת 2021 עם עליה של 1.1 אחוזים בארנונה ותיקונים בצו הארנונה. מהן המשמעויות לעליה הנוספת בארנונה? איזה בעלי עסקים יספגו עלייה משמעותית נוספת? ובכמה מסתכמת העלייה בארנונה משנת 2019 עד שנת 2021?

צילומים: מידע 8

הישיבה נפתחה בנושא שלא על סדר היום, הרצאה בנושא פוד טק (פיתוחים טכנולוגיים לטובת תעשיית המזון העולמית) של ד”ר אופיר בנימין, חוקר ומרצה בחוג למדעי המזון במכללה האקדמית תל חי. ד”ר בנימין הציג סקירה על פעילות הסטודנטים והחוקרים במכללה. חברי מועצת העיר מהאופוזיציה ביקשו לדעת איך תחום הפוד טק תורם “בסופו של יום” לתושב. ראש העיר אביחי שטרן הסביר כי השאיפה היא פיתוחתחום הפוד טק שיביא להגעת מפעלים ותעסוקה לאזור בשנים הבאות. חבר מועצת העיר זפרני אמר כי נדרש לשמור על המפעלים הקיימים שעוזביםכעת, כמו מפעל אלביט, מאשר פיתוח שאולי יתרום בשנים הבאותלתושבים. חבר מועצת העיר הרב ניסים מלכה טען כי להביא את נושא הפוד טק לשולחן המועצה שאינו על סדר היום משמעותו לבזבז זמן יקר שמיועד למנוע דיון של חברי המועצה בנושא העלייה הנוספת בארנונה.חברת המועצה ד”ר אביבה זריהן – ויצמן טענה כי להביא את נושא הפודטק הוא “לסמא את עיניהם של התושבים” להטעות את התושבים בנושא הדיון במועצה. 

על סדר היום נושא הגבייה בארנונה לשנת 2021. אך קדם לדברים רקע שהחל בשנת 2019 כאשר הוחלט בהנהלת העיר על עליה בארנונה בשיעור של 0.32 אחוזים ביחס לשנת 2018. בנוסף, הוחלט על העלאה שקלית בשיעור 5 אחוזים החל מחודש יוני עד חודש דצמבר שנת 2019, מהלך שהכניס לקופת העירייה 1.1 מיליון שקלים בשנת 2019. התוספת השקליתשל 5 אחוזים התבטלה בסוף שנת 2019. בשנת 2020 הוחלט על עליה נוספת בארנונה בשיעור של 2.58 אחוזים הקבועה בחוק, ובהעלאה נוספת חריגה בשיעור בשל 2.42 אחוזים. מדובר על העלאה כוללת של מעל 5 אחוזים בשנת 2020, וכעת בישיבת מועצת העיר אושר כי בשנת 2021 תהיה עליה נוספת של 1.1 אחוזים הקבוע בחוק. משנת 2019 ועד שנת 2021 תהיה עלייה של 6.42 אחוזים בארנונה ביחס לשנת 2018.

לצורך הסבר על הגבייה בארנונה והשינויים בצו הארנונה הזמינו בהנהלת העיר את עורך הדין דן ארהטן שמסביר את התיקונים המוצעים והנוסח הסופי לצו הארנונה שמובא לאישור מועצת העיר. חברי מועצת העיר מהאופוזיציה הלינו על כך כי שוב נשללה מהם הזכות לדון בנושאים שעל סדר היום וגם בנושא הארנונה לפני אישורו בשולחן המועצה בלי שהנהלת העיר דנה איתם בנושא.

בתחילת דבריו טען עורך הדין ארהטן כי משרד הפנים ביקש מעיריית קריית שמונה להעמיק את הגבייה בארנונה, ובמיוחד מתושבים אשר יכולים לדעתם לשאת בנטל החיובים הנוספים. וכך עשו בהנהלת העיר לטענתו, העמיקו את הגבייה מתושבים ובעלי עסקים שלדעתם יכולים לשאת בנטל הכספי הנוסף. עוד ציין, כי השינויים בצו הארנונה מוסיפים את חוק הפרגולות (מצללות), שמופיע בצו הארנונה, אך ללא שהתקבל אישור ממשרד הפנים לבטל את הגבייה על מצללות המקורות בסנטפים, ונכון לזמן ישיבת מועצת העיר, באישור צו הארנונה לשנת 2021, לא התקבל אישור משרד הפנים לא לבצע גבייה על מצללות.

עוד הסביר עור הדין ארהטן, כי אין שינוי בחיובי הארנונה בנכסים המשמשים למגורים. עלות החיוב לנכס בתעריף של עד 100 מ”ר הוא38.40 שקלים בשנה וכל מטר נוסף יחויב ב – 39.50 שקלים למ”ר. בעלי צימרים יחויבו לפי תעריף של 39.50 שקלים לכל מ”ר לשנה.

תיקון נוסף בצו הארנונה התקבל לאחר לחץ שהפעילו חברי האופוזיציה על הנהלת העיר ובוטל החיוב על בריכות שחייה פרטיות והחיוב כעת הוא על בריכות ציבוריות בלבד. בנוסף, בעלי עסקים כמו: בתי קפה, מזנונים, מסעדות, קיוסקים, לטענת הנהלת העיר סכום החיוב נשאר ללא שינויועומד על תעריף של 127.48 שקלים למ”ר בשנה. בתי עסק כמו: אולמות אירועים ושמחות, מכולות, משרדים וסוכנויות נשארו אף הן בתעריף זהה של 96.43 שקלים למ”ר לשנה לטענת הנהלת העיר.

עוד החליטו על סיווג אחיד בצו הארנונה לנכסים כמו: בתי קולנוע, באולינג, אולמות משחק ושעשועים, חדרי כושר, מרכזי ספורט, טניס, ספורט אתגרי וקירות טיפוס, לרבות בנייני עזר. לטענת הנהלת העיר הסיווג האחיד נועד להקל על בעלי העסקים ולהפחית את נטל הארנונה שיחויבו בתעריף של 75.48 שקלים למ”ר בשנה. 

תיקון נוסף מתייחס להעלאת תעריף הארנונה לתאגיד המים (חברת תנור),מקורות, חברות אנרגיה 
(לא חנויות טלפונים) ל – 245.62 שקלים למ”ר לשנה לנכס עד 150 מ”ר, כאשר כל מטר נוסף יחויב לפי תעריף של 260.00 שקלים למ”ר בשנה . בבתי הכלבו בכל רחבי העיר וסופרמרקטים החיוב נשאר ללא שינויבתעריף של 214.67 שקלים למ”ר בשנה לבתי הכלבו בעיר ורשתות המזון ישלמו ארנונה לפי תעריף של 109.73 שקלים למ”ר בשנה.

עוד טען עורך הדין ארהטן כי בעיריית קריית שמונה החליטו לגבות חיובי ארנונה ממוסדות להשכלה גבוהה והכשרה מקצועית כחלק ממגמה של העירייה לקדם מוסדות חינוך נוספים בעיר. חברת מועצת העיר ד”ר זריהן – ויצמן טענה כי חיזוק של מוסדות להשכלה גבוהה נוספים בעיר עלול לפגוע במערכת היחסים עם המכללה האקדמית תל חי. ארהטן בתגובה לדבריה ציין כי הדבר נעשה בעקבות בקשה של מוסדות חינוך להגיע לקריית שמונה והם דורשים בטחונות של הנחות בארנונה.

שינוי נוסף בצו הארנונה מתייחס לקרקע תפוסה. בהנהלת העיר קבעותעריף נפרד ויקר יותר לקרקע תפוסה שמשמשת לתצוגה ומכירת רכבים. לפני השינוי התעריף היה 10 שקלים למ”ר לשנה, ועם השינוי התעריף הוא פי 3, ובעלי הקרקע יחויבו ב – 30 שקלים למ”ר בשנה. בהנהלת העיר טענו שההחלטה התקבלה מתוך ההבנה כי עסקים אלה עושים את העסקאות שלהם בקרקע עצמה ולכן מרווחים יותר ויכולים לשאת בגבייה כבדה יותר. חברת המועצה ד”ר זריהן ויצמן אמרה כי צריכים להיזהר לא להיות חמדנים כלפי חברות ועסקים כי בסופו של דבר “שכרנו יכול לצאת בהפסדנו”. אסור שהתעריף יעלה על תעריף המועצות השכנות בגביית הארנונה שלא תהיה עזיבה של בעלי העסקים. כל עסק הוא משאב ואסור לפגוע בו. אמרה חברת המועצה והוסיפה, כי צריך לשמור את העבודה והנוכחות של העסקים של העיר בתוך המרחב, והמשמעות שלהם גדולה מהעלייה בארנונה ורק תפיסת ניהול כזאת שבאה לטובת העסקים תביא לשגשוג בעיר. חבר מועצת העיר אלי זפרני הוסיף כי הוא מודאג מעזיבה המונית של עסקים בעיר ומנטל הארנונה עליהם שגדל.

בהמשך ההסבר התייחס עו”ד ארהטן לבריכות הציבוריות בעיר ואמר כי לא כלכלי להפעיל את בריכה ציבורית שעובדת רק מספר חודשים בשנה, ולכן הוחלט בהנהלת העיר על סכום של אגורה אחת למ”ר בשנה בחיוב ארנונה לבריכות ציבוריות. לגבי הנחות בארנונה: פטור לנכס ריק לזמן של חצי שנה לבעל הנכס.

סגן ראש העיר יורם ממן אמר כי בימים האחרונים נוצר כאוס על לא כלום בעקבות החלטות של הנהלת העיר. ואמר, כי בהנהלת העיר נותנים מענה רחב לכל פניה שנעשית אליהם ומשרתים את התושב, מבינים את הציבור והצרכים של התושב. בהנהלת העיר מודעים למורכבות של תקופת הקורונה ובוחנים כל מקרה לגופו במתן הנחות”. 

חברת מועצת העיר ד”ר אביבה זריהן – ויצמן אמרה כי כל שינוי בצו הארנונה מלבד ההנחות מחייב לבוא בהסכמת שני שרים, שר האוצר ושר הפנים. עורך הדין ארהטן אישר את דבריה ואמר כי לאחר אישור מועצת העיר נדרש אישורי השרים לצו הארנונה. 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn