משהו לא טוב קורה בקריית שמונה. הודעה על שלושה מפעלים שנסגרים בגן התעשייה תל חי‘, ובאזור תעשייה צפוני קריית שמונה, הביאה לדאגה בסביבת ההנהגה המקומית בגליל העליון, וההסתדרות.

כתבה מאת דנה אלימלך

צילום: גן תעשייה תל חי

המפעלים שסוגרים ומעבירים פעילות לאזורים אחרים הם מפעל ישקר‘ ומפעל ׳אלביט׳ בחצר תעשייה תל חי , ומפעל אבימור באזור תעשייה צפוניכפי הנראה המפעלים יסגרו בחודשים הקרובים ויעבירו את הפעילות לאזורים אחרים בצפון הארץ.

על פי מקורבים למפעל ישקר נראה כי, המפעל עובר למטה החברה באזור תעשייה תפן. לא ידוע מתי יהיה המעבר, אומרים מקרובים למפעל, אך לא בזמן הקרוב. אזור תעשייה ‘תפן‘ נמצא כשעה וחצי נסיעה מקריית שמונה. כפי הנראה התכנית ב’ישקר’ היא לא לפטר עובדים, אלא להביא את העובדים בהסעות מקריית שמונה לאזור תעשייה ‘תפן. מדובר על עשרות עובדים מקריית שמונה. חלק מהפעילות של מפעל ׳ישקר׳ תעבור לדלתון, ועיקר הפעילות תהיה בתפן.

מקורבים לסביבת מפעל ישקר אומרים כי, מי שמבין את השוק, מבין את הצורך לעזוב את האזור. ואין קשר לעזיבה ההמונית של שאר המפעלים. וכי המפעל נוסד ממקום ציוני של המייסד סטף וורטהיימר שמכר את המפעל לחברה בארצות הברית. זה תהליך שקרה על פני הרבה זמן. יש מגמה בעולם של פיטורים, הגישה היא נגד פיטורים, ולכן גם השינויים מגיעים, אומרים בסביבת המפעל.

מפעל נוסף שנסגר הוא מפעל ‘אבימור‘, מפעל לעיבוד מתכת באזור תעשייה צפוני בקריית שמונה,. נראה כי המפעל מעביר את הפעילות לאזור התעשייה של כרמיאל. מפעל אבימורעם 50 עובדים. מפעל שנוסד בשנת 1970 ופעילותו בקריית שמונה.

גם מפעל אלביט שעוסקים בפיתוח ובייצור של מערכות אלקטרוניות ואמצעי לחימה מתקדמים סוגרים את המפעל, ומעבירים פעילות לאזור אחר בצפון. במפעל אומרים כי, הם בוחנים הצעות למעבר. ממקורבים למפעל נמסר כי, ההצעה למפעל ‘אלביט’ היא להעביר פעילות לאזור תעשייה צח”ר בראש פינה. גם בהסתדרות אומרים כי, הם מודעים לאפשרות שאלביט תסגור את המפעל בחצר התעשייה, אך העובדים כפי הנראה יעברו לראש פינה.

שניים מהמפעלים, ישקר ו’אלביט’ ממוקמים בחצר התעשייה תל חי של סטף ורטהיימר, ונמצאים בשטח מועצה אזורית הגליל העליון. מפעל ‘אבימור‘ ממוקם באזור תעשייה צפוני, בשטחה של קריית שמונה. המשמעות היא שגם תשלום הארנונה שמשלמים המפעלים לרשויות יהיה פגיעה נוספת לפיטורי עובדים שצפויים, ושינוי עובדים למקום מרוחק פיזית מביתם.

מההסתדרות נמסר כי, הם מודאגים מאוד מסגירת המפעלים באזור, וכי הדבר ישפיע על מצב התעסוקה. הם מודעים לכל השינויים שיגיעו, ודואגים לזכויות העובדים שלא יפגעו.

צילום: דוברות מועצה אזורית הגליל העליון

ראש מועצה אזורית הגליל העליון גיורא זלץ: “פיתוח כלכלי וכנגזרת ממנו תעסוקה מעניינת, מאתגרת ומפרנסת הוא אחד מהתפקידים המרכזיים של המנהיגות האזורית. יש הצלחות בנושא , אך הדרך עוד ארוכה האתגרים גדולים בעיקר בתקופה בה אין ממשלה בישראל, מצב בו אנחנו נמצאים מאז 2018. אנחנו נמשיך לעשות כמיטב יכולתנו לחזק ולהרחיב את התשתיות לפעילות כלכלית מתאימה וייחודית הנשענת על היכולות והעשייה באצבע הגליל, כמו גם לתמוך בפעילויות קיימות. יחד עם זאת יש לכל חברה את הזכות  והאפשרות לקבל את ההחלטות הטובות עבורה ועלינו לכבד זאת.

צילום: מידע 8

אלי זפרני חבר מועצת העיר: ״כחבר המועצה אשר הוביל במשך כל שנות כהונתו מהלכים המיועדים לתמוך בעסקים בקריית שמונה, לרבות באמצעות תוכנית ממשלה שאושרה ביום 15.4.2018 על ידי ממשלת ישראל. אני שומע בכאב על סגירת מפעלים בקריית שמונה. לפי דעתי חלק מהסיבות לכך הם בגלל התנהלות כושלת, של ההנהגה הכושלת, וחסרי ניסיון, אשר אינם מודעים מספיק לקשיים של בעלי העסקים, ואף מוסיפים עליהם בצורה של העלאות ארנונה, משלוחי שומות בגין תוספות ארנונה, חוקי עזר שבתכנון אשר יגדילו את עלויות הפיתוח ועוד. זאת בשעה שבאזורים הסמוכים שיעור הארנונה נמוכים מאשר בקריית שמונה, ובחלקם אף לא משלמים מיסי שילוט, ומס קרקע תפוסה. בתקופתנו בהנהלת העיר הקודמת לא פגענו בבעלי עסקים, ואף הגדלנו לטפל בהם באופן אישי. בהנהלת העיר הקודמת לא ניסגר אפילו מפעל אחד, להיפך. עצוב לי לשמוע שמפעל אלביט שמעסיק מאות משפחות יסגר, ומפעל ישקר שמעסיק עשרות משפחות גם ניסגר. רק הבוקר נודע לי שגם מפעל אבימור סוגר את שעריו, ועוד עשרות משפחות יכנסו למעגל האבטלה הגואה בעיר. רק לפני שבוע ניסגר מוסך סופר רכב שהעסיק גם עשרות משפחות. זה השינוי שקיבלנו בבחירה של אנשים חסרי ניסיון כמו אביחי שטרן ואופיר יחזקאלי סגן ראש העיר. אני מתכוון לפנות לחברי ראש הממשלה בנימין נתניהו בכדי שיכנס לעובי הקורה, בכדי לסייע לקריית שמונה ולטפל בבעיות שראש העיר אביחי שטרן לא מסוגל לטפל״.

מחברת אלביט’ נמסר: “אנחנו רוצים להתרחב ולהגדיל שטח כדי לשכור עובדים נוספים מקריית שמונה ומהאזור. מעדיפים להישאר ולעשות ההרחבה באותו מקום. גורמים שונים מציעים לנו הצעות מכמה כיוונים בסמוך לקריית שמונה. מחובתנו לבחון. בשום אופן לא עוזבים את אזור הצפון”.

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn