חקלאים, חוקרים, מדריכים ופקחים מהצפון, התאספו בט”ו בשבט בבית העם בקיבוץ ברעם, לכנס שעסק בתחום הדברה משולבת אזורית (הוליסטית) ונושאי ממשק ידידותי להגנת הצומח בגליל ובגולן.

צילום: מו״פ צפון

ביזמת מובילי “מיזם הזבוב” ובשיתוף משרד החקלאות, החברה לחקלאות גליל עליון, מועצת הצמחים ומו”פ צפון במכון המחקר מיגל של החברה לפיתוח הגליל.בהשתתפות פרופ’ עבד גרא ראש השירותים להגנת הצומח וממלא מקום המדען הראשי במשרד החקלאות

בכנס הוצג לראשונה מחקר פיילוט מתקדם, שנערך בשנתיים האחרונות בצפון בהובלת החוקרת ד”ר מרים זילברשטיין ממו”פ צפון וצוותה, להדברה הוליסטית אזורית של כלל המזיקים במטע, כולל זבוב הפירות הים תיכוניהמהווה אתגר עבור המטעים בישראל על סוגיהם השונים.

פרופ’ עבד גרא, ראש השירותים להגנת הצומח ולביקורת וממלא מקום המדען הראשי במשרד החקלאות הציג סקירה לתכניות העתיד של משרד החקלאות בתחום הגנת הצומח בחקלאות וההדברה. בין המרצים בכנס: פרופ’ אלי הררי ממנהל המחקר החקלאי (מכון וולקני) ביחד עם ד”ר רקפת שרון ממו”פ צפון במכון המחקר מיגל אודות השימוש בטכנולוגיית בלבול הזכרים להפחתת אוכלוסיית העשים, ד”ר עופר מנדלסון חוקר חקלאות וסביבה מאוניברסיטת תל אביב, בנושא שינוי בממשק ההדברה ועוד רבים אחרים.

זבוב הפירות הים תיכוני, הידוע גם כ”פריזבוב ים תיכוני” או “זבוב הים התיכון” ובשמו המדעי: Ceratitis capitata, הוא זבוב הגורם לנזקים נרחבים לגידולי פירות חקלאיים ולכן קיימת חשיבות לכינון ממשק הדברה אזורי מתוכנן המחייב את כלל המגדלים לפעול להדברת  הזבוב, בכדי לא להשאיר שטחים ללא טיפול, שכן לכל חלקה יש השפעה על החלקות בסביבתה. הזבוב תוקף מעל 250 מינים שונים. בארץ נתקפים כ-50 מיני גידולים חקלאיים, בהם: הדרים, משמש, אפרסק, שזיף, נקטרינה, תפוח, אגס, אפרסמון, מנגו, גפןמאכל, תאנה, פירות אקזוטיים כמו: גויאבה, פיטנגו, פיג’ויה, ספוטה ופפאיה ומינים נוספים של צמחי בר.

המיזם הניסיוני הכולל את הזבוב ועוד מזיקים רבים אחרים, שהצלחתו טמונה בשילוב כוחות אזורי מאורגן של החקלאים, מוכיח ניהול ממשק יעיל בתחום הגנת הצומח בגידולים המפיקים תוצרת חקלאית איכותית, תוך שימוש בטכנולוגיה ידידותית ושמירה על הסביבה האקולוגית והאורבאנית.

חיה רק-יהלום, מנכ”לית מו”פ צפון אמרה, כי קיימת חשיבות רבה לשמירה על איזון אגרו-אקולוגי בין שטחי החקלאות המייצרים את המזון שאנו צורכים לבין השטחים הירוקים והישובים המאוכלסים הסמוכים. “אנו במו”פ צפון נמשיך לפעול בשלל תחומים כדי לתמוך בחקלאי האזור ולסייע להם עם הידע המתקדם והעדכני ביותר לגידול תוצרת חקלאית איכותית שתתחרה בהצלחה רבה בשווקים בארץ ובעולם ואני מברכת את כולם בברכת ט”ו בשבט שמח הוא חג החקלאות והצומח“.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn