פורסם דו”ח מבקר העירייה אורן ירמיהו לשנים 2016-2017. זהו דו”ח הביקורת הראשון מזה ארבע שנים. אין מילים אחרות לתאר את דו”ח מבקר העירייה על כל 328 עמודיו מאשר, חוסר תפקוד עיריית קריית שמונה בשנים אלו. ועדות רבות לא התכנסו כלל שנה שלמה, ועדות אחרות לא תוקצבו כלל, מחלקת רישוי עסקים לא תפקדה והכל בתמצית ממצאי הדו”ח אשר פורסם בראשית החודש שעבר.
ישובות מועצת העיר – פרוטוקולים והקלטת ישיבות המועצה
מבקר העירייה מצא כי העירייה לא התנהלה בהתאם לחוק פקודת העיריות וזאת מכיוון שלא פרסמה פרוטוקולים כנדרש בחוק ולא הקליטה את ישיבות המועצה. חוק פקודת העיריות הקובע, כי הקלטות או תמלילים של ישיבות מועצת העירייה יפורסמו באתר האינטרנט של העירייה. קרי, על העיריה לפרסם לכל הפחות אחד מהנ”ל. ממצאי הביקורת העלו כי פורסמה הקלטה אחת בחודש ספטמבר, אך גם היא אינה זמינה להאזנה באתר העירייה. בנוסף, פקודת העיריות קובעת, כי העירייה תפרסם באתר האינטרנט שלה פרוטוקולים של ישיבות מועצת העירייה שהתקיימו בדלתיים פתוחות, וזאת לא יאוחר משני ימי עבודה מיום אישורם במועצת העיר, על פי דו”ח המבקר זה לא קרה.
מסקנות והמלצת מבקר העירייה: “העירייה אינה מקפידה לפרסם את תמלילי ישיבות המועצה ו/או לחילופין את הקלטות הישיבות. הביקורת ממליצה להשתמש במערכות מתקדמות הקיימות היום, להקלטת ישיבות מועצת העיר ולפרסמן באתר העירייה במועדים הקבועים בחוק לפרסום פרוטוקולי הישיבות”.
ועדות חובה בעירייה– מועדים ותדירות כינוסי הוועדות
מדוח המבקר עולה כי בשנת 2016 לא התכנסו ועדות רבות כלל. ועדות אשר לא התכנסו כלל לכל אורך שנת 2016: ועדת ביטחון וחירום, ועדה לאיכות הסביבה, ועדה לבטיחות בדרכים, ועדה לענייני ביקורת, ועדת חינוך, ועדה לקידום מעמד הילד, ועדה למאבק בנגע הסמים, ועדה להנצחת זכרם של נרצחי טרור (ועדת שמות), ועדה נכסים להקצאת קרקעות ומבנים, ועדה למיגור אלימות, ועדת ספורט, ועדת תרבות ופנאי. אין ספק כי מדובר במספר לא מבוטל של ועדות אשר לא התקיימו, ועדות אשר יש לכנס אחת לשלושה חודשים ולייצר בהם דיונים אשר יקדמו את העיר. בנוסף ציין המבקר כי ישיבות ההנהלה אשר התקיימו, התקיימו לא מבקר העירייה ויש לזמנו לישיבות ההנהלה.
מסקנות והמלצת מבקר העירייה: “נמצא כי ישנן ועדות חובה שלא מונו כנדרש בין אם בהרכב חסר ובין אם לא מונו כלל. נמצא כי ועדות חובה לא כונסו בתדירות הנדרשת ע”פ חוק (אחת לרבעון) ואף ועדות שהביקורת רואה בהן חשיבות רבה. מבקר העירייה מעיר בדו”ח, כי ההיעדרויות של חברי מועצה שנבחרו לוועדות חובה מישיבות הוועדות אינן עולות בקנה אחד עם המטרות שלשמן נבחרו לתפקידם והן עלולות לפגוע בתפקודם כנבחרי ציבור, בתפקוד הוועדות ובתפקוד פעולות העירייה בתחומים השונים. ועדת הביטחון לא התכנסה בשנת 2016 כלל! מבקר העירייה ממליץ לוועדה לקיים דיון בנושא תקציב אגף הביטחון והמשאבים העומדים לרשותו.
למבקר ביקורת נוקבת בעניין ועדת איכות הסביבה – הוועדה לאיכות הסביבה לא התכנסה ולו פעם אחת בשנת 2016 והמועצה לא מינתה את הרכב הוועדה כנדרש. הביקורת העלתה כי קיים נתק בין הוועדה לאיכות הסביבה לבין מנהל המחלקה.
למבקר ביקורת נוקבת בעניין ועדת ביקורת: “בשנת 2016 לא היה כלל מבקר עירייה, נמצא כי הנושאים שבאחריות הוועדה לענייני ביקורת הוזנחו ולא טופלו כראוי”.
ביקורת מחלקת רישוי עסקים
24.7 אחוזים מהעסקים בעיר קריית שמונה פועלים עם רישיונות עסק לא בתוקף. ובהתאם גם כאן לא חסך מבקר העירייה ירמיהו בביקורת על עיריית קריית שמונה: “בתום עבודת ביקורת מקיפה ומעמיקה שנערכה, עולה כי מחלקת רישוי עסקים, על אף שהיא אמורה לקבל משנה
תוקף וחשיבות רבה בפעילות העירייה, פועלת בעצימות נמוכה ביותר. העירייה לא הפעילה את הסמכויות הרבות שהוענקו לה בחוק “רישוי עסקים”, בתקנות שהותקנו בנושא ובחוזרי המנכ”ל שהופצו ונראה כי לא הבינה את האחריות הרבה הרובצת לפתחה באכיפת החוקים והתקנות. העירייה והמחלקה כשלו בתפקידן ולא פעלו לשמירת בריאות הציבור וביטחונו, ולא פעלו על פי החוקים וההנחיות הרבות בנושא. הביקורת הגיעה למסקנה כי קיימים במחלקה עובדים אשר אינם כשירים מקצועית לבצע את תפקידם ואף היה ידוע למערכת ולהנהלה כי אחד מהם אינו כשיר לבצע מטלות בשל מגבלות פיזיות אישיות. המחלקה לא פעלה על פי נהלים, לא התקיימו הביקורות המתאימות בעסקים, לא התקיימה פעילות בממשקים עם אגפים ומחלקות העירייה ואף לא היו התנאים הבסיסיים כפי שעולה מן הרפורמה וחוזרי המנכ”ל שיכלו לתת מענה ראוי לצרכי המחלקה.” מהדו”ח עולה כי, כל אלה מובילים את הביקורת למסקנה כי היה כשל כללי בתפקוד המחלקה בכל הקשור לרישוי עסקים ורצוי ומומלץ לפעול ללא דיחוי לפי המלצות הביקורת המובאות בהמשך וזאת על-מנת לשמור על בריאותו של הציבור וביטחונו”.
החברה הכלכלית
מבקר העירייה מצא ליקויים רבים בהתנהלות החברה הכלכלית שהינה בבעלות מלאה של עיריית קריית שמונה. לא קיימת התאמה בספרי הנהלת החשבונות בין היתרות ההדדיות של החברה ועיריית קריית שמונה בסך 4897 ₪. החברה השאילה שני עובדים לעירייה ללא תמורה ומבלי שיהיה הסכם עם העירייה. החברה מינתה שני דירקטורים ושני עובדי עירייה, מבלי שקיבלה את אישור הוועדה לבדיקת מינויים בתאגידים העירוניים במשרד הפנים, כנדרש בתקנות העיר. החברה לא דיווחה לרשם החברות על הקצאה של 153,000 מניות רגילות של החברה לעיריית קריית שמונה כנדרש בחוק החברות. בתקנון החברה נדרשת החברה למנות ועדת ביקורת. החברה מינתה ועדת ביקורת אך ועדת הביקורת לא פעלה בשנים 2014 -2016. הביקורת מצאה כי, אין לחברה מבנה ארגוני שאושר על ידי הנהלת החברה ואין לה עץ ארגוני מאושר על ידי הנהלת החברה ומשרד הפנים. חוזה העסקת המנכ”ל ושכרו לא אושרו על ידי משרד הפנים, כנדרש על פי הוראות משרד הפנים ומשרד האוצר.
ראש העירייה היוצא ניסים מלכה הגיב למבקר העירייה בחודש אפריל 2018 לממצאי הדו”ח: ”העירייה ואני בראשה רואים חשיבות רבה בוועדות החובה ובוועדות הרשות. לא פעם דובר נושא כינוס הועדות על ידי יושבי הראש שלהן הן בישיבות ההנהלה והן במועצת העיר. עבודות וועדת העירייה מסייעות רבות לניהול התקין של העירייה ומאפשרות שמיעת דעות רבות ומגוונות טרם קבלת החלטות בעניינים בהם הן עוסקות.”
בתום עבודה מאומצת ומקצועית מוגש דו”ח מבקר העירייה לשנת 2017 לעיון הציבור בדיוק על פי המועד הקבוע בחוק. הדו”ח עוסק בנושאים שונים על פי תוכנית הביקורת השנתית ובניהם תפקוד וועדות העירייה, רישוי עסקים, אסבסט באגף שפ”ע וכן מעקב על תיקון ליקויים בחברה הכלכלית ומינהלת אזור התעשייה. עוד צורף לדו”ח, פרק העוסק בתלונות ציבור וממנו ניתן ללמוד רבות על תפקוד האגפים בעירייה. מבקר העירייה, רואה חשיבות רבה בפרסום הדו”ח במועדו ויותר מכך ביישום הליקויים שעלו מתוכו וזאת במטרה שהביקורת תשמש כלי עבודה בידי הארגון לשיפור תהליכים וטיוב השירות.
בעניין וועדות העירייה אמר מבקר העיריה: “אני רואה בפעילות תקינה של וועדות העירייה חשיבות רבה מאחר וזה המקום בו נפגשים נבחרי הציבור וחברי ההנהלה עם הדרגים המקצועיים ונציגי הציבור וזו ‘הזירה’ בה ניתן להפוך כל רעיון או מחשבה, להחלטה ברת ביצוע. ניהול תקין של ועדות העירייה היא הבסיס לפעילות תקינה של הרשות המקומית והיא צריכה להיות נר לרגליי נבחרי הציבור שחייבים להבין שלהיות נבחר ציבור זה לא רק תואר וכבוד, אלא זו מחויבות רבה לתושבי העיר ששלחו אותם למשימה ונתנו בהם את אמונם.
בנושא רישוי עסקים אמר המבקר: “הדו”ח מדבר בעד עצמו. מדובר על תפקוד לקוי ביותר של המחלקה לרישוי עסקים ועל כך הערתי. כולי תקווה שגם בנושא זה תושלם מלאכת תיקון הליקויים עליהם הצבעתי. אני מבקש מכאן לברך את ראש העיר היוצא ניסים מלכה על שיתוף הפעולה בנושאים המבוקרים וכן לברך את ראש העיר הנבחר אביחי שטרן וההנהגה החדשה בברכת הצלחה. תודה מיוחדת ליו”ר ועדת הביקורת יעקב (בנצי) בן ציון על העבודה המתמדת בוועדה.”