המכללה האקדמית תל חי תהיה המכללה הראשונה בארץ אשר תכשיר את הסטודנטים הלומדים בפקולטה לחינוך לתכנית לתואר ראשון ושני כולל תעודת הוראה בחמש שנים בלבד והכפלת שעות ההכשרה המעשית. על פי התכנית החדשה של המועצה להשכלה גבוהה כפי שגובשה על ידי ועדת מומחים בראשות פרופ’ רבקה ודמני-שאומן ופרופ’ עפרה ענבר. התוכנית החדשה כוללת שורת רפורמות בהכשרת המורים בישראל.
המועצה להשכלה גבוהה החליטה כי כל המוסדות להשכלה גבוהה, המכשירים גננות ומורים בישראל יעברו למתווה החדש בתוך שלוש שנים. המכללה האקדמית תל חי היא הראשונה בארץ המיישמת אותו באופן מלא לכל הסטודנטים בהכשרה למקצועות ההוראה, בפקולטה לחינוך והוראה כבר בשנת הלימודים הבאה תשפ”ג.
מטרת התוכנית היא להכשיר את מורי העתיד של מדינת ישראל כך שיהיו בעלי תואר שני, השכלה רחבה מבוססת תיאוריה, ידע תוכן דיסציפלינארי וניסיון פרקטי בזירות ההכשרה: בתי הספר וגני הילדים.
המתווה החדש יכלול בניית תכניות הכשרה להוראה שיתאפיינו בלמידה בסביבות דינמיות, משולבות בטכנולוגיות אינטראקטיביות והכשרה המותאמת למורכבות של מקצועות העתיד ולסביבת העבודה המשתנה, שימוש במרחבי למידה סימולטיבית ודגמי הכשרה מעשית בבתי הספר ובגני הילדים.
בנוסף לכך, תהליך הקבלה ללימודים בתוכנית החדשה יכלול יום מיון חוויתי וייחודי בו יבחנו היכולות החברתיות, ההתנהגותיות והרגשיות של המועמדים, ולא רק של ההישגים הלימודיים. זאת במטרה לאתר את הסטודנטים המתאימים ביותר והאיכותיים ביותר שיהוו מורים מצטיינים בעתיד. בעלי תכונות אישיותיות מתאימות כמו: סבלנות, הכלה, יכולת לזהות קשיים ולתת מענה הולם בזמן אמת, היכולת לעורר סקרנות ופיתוח למידת חקר בקרב בתלמידים והיכולת להביא אותם למיצוי הפוטנציאל ולהישגים.
על-פי התכנית החדשה, המורים בחינוך היסודי יוכשרו באוריינות שפתית, היבטים של חינוך כיתה, הכלה והשתלבות ומבחר מקצועות היסודי. כל התכניות יביאו לידי ביטוי הכשרה שמשלבת ילדים עם צרכים מיוחדים, וכן לימודי מניעת גזענות ומגדר. לתכני הלימוד יתווספו יחידות לימוד בנושאים כדוגמת “למידה חברתית רגשית (Social Emotional Learning – SEL)” וחינוך לחיים משותפים בחברה רב תרבותית. פיילוט בנושא מתבצע כבר השנה בפקולטה לחינוך והוראה של תל-חי באמצעות שימוש במרכז הסימולציות.
הכשרת הגננות והמורים בחינוך היסודי תשים דגש רב יותר על כלים ומיומנויות הנחוצים להם, כמו המיומנויות הרכות, לצד הקניית ידע תיאורטי ומעשי של הוראת מקצוע. מורים למתמטיקה במסלול היסודי ילמדו מתמטיקה כמחצית משעות התואר וזאת בנוסף ללימודי חינוך מתמטי. מורים במקצועות האחרים במסלול היסודי ילמדו במסגרת דו-חוגית, כאשר חוג חובה הינו החוג החדש לחינוך היסודי והחוג השני יהיה לבחירת הסטודנט.
בתוכנית החדשה היקף שעות ההתנסות המעשית של הכשרת המורים והגננות יורחב באופן משמעותי. בתי הספר שיהיו שותפים להכשרה המעשית, יקבלו מטעם משרד החינוך תו איכות של עמיתי האקדמיה להכשרת מורים (בדומה לבית חולים אוניברסיטאי) כך שהחל משנת הלימודים הבאה שעות ההכשרה המעשית יכללו למידה משותפת למורים ותיקים וסטודנטים חדשים, פרויקטים מחקריים, גישה הוליסטית שיוצרת אקו- סיסטם חינוכי קהילתי משמעותי ומצמיח.