בשבוע שעבר פונה צעיר לבית החולים, לאחר שאיבד נוזלים במהלך טיול בסמוך לנחל עמוד. מבית החולים זיו מוסרים טיפים חשובים למטיילים, וגם – כיצד נזהה התייבשות וכיצד ניתן למנוע אותה? לגזור ולשמור.

 

שירי פריאנט

 

הטמפרטורות עולות, השמש יוקדת והחום הכבד מגביר את סכנת ההתייבשות. מדי שנה במהלך הקיץ נפגעים חיילים, תושבים ומטיילים רבים מהתייבשות, עקב אובדן נוזלים ושתייה לא מספקת. במקרה של מאמץ קשה בזמן עומס חום, נגרמת לגוף פגיעה כללית חמורה עד כדי סכנת חיים הקרויה מכת חום. חדרי המיון מוצפים בימי הקיץ במקרים של התייבשות, אשר רובם הגדול מסתיימים בטוב. אולם להתייבשות יש סכנות לא מעטות, אשר ניתן להימנע מהן בקלות.

 

 

כיצד מונעים התייבשות?

 

 

המונח התייבשות מתאר מצב של מחסור נוזלים בגוף. הסיבות השכיחות להתייבשות הן שתייה בכמות לא מספקת, חשיפה גבוהה לשמש או הקאות. בדרך כלל, במצב של התייבשות, הטיפול  כולל אשפוז תוך ניטור ומתן נוזלים דרך הוריד. כיצד ניתן למנוע את זה? בקלות: בימי הקיץ הקפידו לשתות לפחות 8 כוסות נוזלים ביממה. אם אתם עוסקים בפעילות גופנית או שוהים בחוץ, שתו לפחות 12 כוסות של נוזלים ביממה.

 

 

טיפים למטיילים

 

 

בשבוע שעבר צעיר שטייל בסמוך לנחל עמוד טופל על ידי מתנדבי רפואת החירום של איחוד הצלה, לאחר שאיבד נוזלים עקב הליכה ארוכה בשטח בחום הכבד, ופונה לבית החולים. ד”ר יוסף נביה, מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי זיו  המטפל באזרחים, חיילים ומטיילים מהגליל והגולן, נותן מספר טיפים לטיול בטוח:

 

  • דאגו להצטייד כהלכה טרם הטיול. לבשו בגדים קלים המגנים על העור וחבשו כובע רחב להגנה על הראש. הביאו כמות מים מספקת בהתאם לאורך הטיול ומספר האנשים. בקיץ הישראלי יש לשתות כליטר-ליטר וחצי של נוזלים בכל שעה.

 

  • התעדכנו מראש בתחזית מזג האוויר ובמיוחד באזורים ובשעות בהם צפוי עומס חום בינוני וכבד. תכננו מראש פעילות של הליכה או רכיבת אופניים בשעות הבוקר או שעות אחר הצהריים המאוחרות, בהן החום אינו בשיאו. זכרו, פעילות קצרה מאומצת בשעות שיא החום תביא למכת חום גם ללא התייבשות! שתייה מרובה אינה מונעת מכת חום.

 

  • קבעו במהלך הטיול הפסקות שתייה כל חצי שעה והקפידו על כך שכל המטיילים ישתו במהלכן 1-2 כוסות מים, גם אם “אינם צמאים”. השתדלו במידת האפשר לעשות את ההפסקות במקום מוצל, קריר וחשוף לרוח שמאדה את הזעה.

 

  • אל תשתו אלכוהול או משקאות מוגזים.

 

 

 

כיצד נזהה סימנים של התייבשות?

 

 

להתייבשות ומכת חום ישנם מספר סימנים: סומק בפנים ואדמומיות, דופק מהיר וחלש, נשימה מהירה, צימאון ויובש בפה, עור חם ויבש, אי מתן שתן, אפאטיות, חולשה, עייפות ואפילו ערפול חושים, בחילה והקאה. אם אתם מבחינים בסימנים אלו במי מחבריכם, עליכם לפעול בפעולות הבאות:

 

  • השכיבו את הנפגע במקום קריר, מוצל, רצוי חשוף לרוח, והפשיטו אותו מביגוד עודף ולוחץ.
  • הרטיבו את פניו וגופו של הנפגע במים על מנת לקררו.
  • במידה והנפגע בהכרה ומתקשר, הכריחו אותו לשתות מים, גם אם הוא מסרב. סייעו לו בכך ודאגו שישתה בלגימות קטנות ובקצב איטי.
  • עקבו אחר הסימנים החיוניים של הנפגע והשגיחו על מצב הנשימה והדופק שלו.
  • במידה והנפגע מקיא או נמצא במצב של אובדן הכרה, דאגו לבדוק שדרכי האוויר שלו פנויות על מנת למנוע מצב של דום נשימה.
  • אל תיקחו סיכונים- מכת חום עלולה לגרום למוות, לעיתים התסמינים לא נראים בבירור על הגוף, אך המערכות עלולות לקרוס מבפנים, ולכן יש לפנות את הנפגע בהקדם האפשרי לקבלת סיוע רפואי בחדר המיון הקרוב.

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn