הממונות למניעת הטרדה מינית ממקומות עבודה שונים השתתפו בקורס הכשרה מיוחד בנושא, שהתקיים במרכז הסיוע גליל-גולן לנפגעות תקיפה מינית.

 

שירי פריאנט

 

במסגרת קורס הכשרת ממונות למניעת הטרדה מינית במקום העבודה, שהתקיים במרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית גליל-גולן, הגיעה כמרצה אורחת עו”ד שיר-אל נקדימון, לספר על פעילותה בשדולת הנשים לקידום זכויות בישראל, ועל פועלה כעורכת דין המתמחה בהגנה על זכויות נשים במקומות העבודה.

 

מרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית ואונס גליל-גולן, היושב בקריית שמונה, הינו מרכז המטפל בכל הפניות מאזור הצפון של נפגעות תקיפה מינית ואונס- ממטולה בצפון ועד יישובי דרום הכנרת, כולל רמת הגולן ומרום הגליל. המרכז מעניק מענה של סיוע באופנים שונים- סיוע טלפוני 24 שעות/7 ימים בשבוע, ליווי נפגעות על פי הצורך לבית חולים, משטרה ובית משפט, מתן יעוץ פסיכולוגי וסיבסוד טיפולים במידת האפשר. ‏בנוסף לכך, מפעיל מרכז הסיוע מחלקת חינוך, המעביר פעילויות חינוכיות למניעת אלימות מינית במסגרות בתי הספר באזור כולו, מסגרות חינוך בלתי פורמלי ,הדרכות במקומות עבודה, הכשרת ממונות למניעת הטרדה מינית ועוד.

 

רוני האס, רכזת תחום מניעת הטרדה מינית במקומות העבודה במרכז הסיוע בקרית שמונה, מספרת כי לקורס שנערך בתחילת החודש במרכז, הגיעו ממונות ממקומות עבודה שונים ומגוונים, אשר מונו על פי חוק להיות אחריות על מניעה של הטרדה מינית וטיפול במקרה של הטרדה מינית בארגון בו הן עובדות. “מדובר בחוק שכבר קיים 19 שנה, אך הוא נהיה פופולרי יותר בשנים האחרונות”, אומרת האס. ” מעסיקים הבינו שהם חייבים למנות ממונה למניעת הטרדה מינית בארגון ולשלוח אותה להכשרה במרכז הסיוע”.

 

האס מסבירה כי תפקיד זה הוא מאוד מורכב ומסובך. “בסופו של יום, תצטרך הממונה לקיים הליך ברור, שבו מעורבים לפחות שניים מהעובדים שלה, כאשר בתום ההליך, תצטרך להחליט, על פי עדויות שגבתה, האם אכן הייתה הטרדה מינית ולהמליץ למעסיקיה באיזה סנקציה משמעתית עליהם לנקוט כלפי המטריד/ה. כמו כן, ברגע שדווח לממונה על הטרדה מינית, היא מחוייבת על פי חוק לטפל בעניין. אם לא תעשה זאת, מדובר בעבירה על החוק”.

 

האם ניתן להתלונן במשטרה על ההטרדה המינית או רק לדווח לממונה?

“זה נתון לשיקולם של העובד או העובדת שהוטרדו. הרבה אנשים בוחרים שלא להגיש תלונה, כי מדובר בהליך ארוך ומייגע. מצד שני, הם אינם רוצים לעזוב את מקום עבודתם אך גם אינם מעוניינים להמשיך לעבוד תחת ההטרדה. לכן הם פונים לממונה בארגון על מניעת ההטרדות המיניות”.

 

אלו כלים מקבלות הממונות בקורס?

“בקורס ההכשרה ניתנים כלים מקצועיים לדרך בה צריך לטפל בתלונה מרגע שהוגשה, כמו למשל: כיצד לבצע תשאול או חקירה מתועדת עם כל הגורמים המעורבים. בשביל לבצע תפקיד כל כך אחראי ומורכב, חייבות הממונות לרכוש כלים מקצועיים, וזה מה שהענקנו להן בקורס. ללא הכשרה מתאימה, הממונות ירגישו שהן לא מספיק כשירות לבצע את תפקיד שלהן בצורה הטובה ביותר”.

 

האס אומרת כי בסיום הקורס, שארך שלושה ימים, הודו המשתתפות למרכז הסיוע גליל-גולן, לעצמן ולמקום העבודה ששלח אותן להכשרה זו.

 

קו החירום לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית 1202

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn