בימים אלה פנתה אגודת הסטודנטים לצוות בחינת העתקת פעילות המכון הוולקני לצפון: “מעבר המכון מלווה בפיתוח מעגלי תעסוקה נוספים והישארות בוגרי המכללה באזור הצפון”

 

שירי פריאנט

 

מאז הודיע שר החקלאות, אורי אריאל, כי בכוונתו לסגור את המכון הוולקני בבית דגן ולהעתיק את פעילותו לגליל, הרוחות ממשיכות לסעור. מצד אחד, העתקת המכון לגליל תתרום מבחינה כלכלית לצפון ותייצר מקומות תעסוקה איכותיים. דבר אשר ימשוך אוכלוסיה חזקה, צעירה ואקדמית לצפון. מדובר במהפכה של ממש עבור תושבי הגליל, במידה והתוכנית תצא לפועל. אך מנגד, עובדי המכון הוולקני בבית דגן מוחים בתוקף להעתקת המכון לצפון בטענה שמשמעות הדבר תגרום לסגירת המכון ולאובדן מקום עבודתם. חוקרי המכון הכריזו על סכסוך עבודה לפני כשנה באומרם שמשמעות העתקת המכון בפועל היא המתת המחקר החקלאי. במכתב לשר החקלאות, אורי אריאל, כתבו העובדים: “המכון לא מפסיק לשכלל את התוצרת החקלאית שאנו אוכלים יותר מתשעה עשורים, ואת המוסד הזה מעוניינים לסגור. לסגור ולהרוס ניתן בהרף עין, לבנות מוסד כזה צריך מאה שנה”. יו”ר סגל המחקר הוסיף ואמר כי “התוכנית נעשתה מאחורי גבם של עובדי המכון וחוקריו וזאת על אף ההשלכות הישירות, הן על עתיד המחקר החקלאי והן על עתידם הכלכלי והתעסוקתי של עובדיו”.

 

אך למרות ההתנגדויות והמחאות של עובדי המחקר, בינואר האחרון הוציא מינהל התכנון של משרד האוצר הודעה אשר הזמינה את הציבור הרחב להביע את דעתו בהקשר בחינת העתקת מנהל המחקר החקלאי (מכון וולקני) לצפון. בהודעה נכתב כי ראש הממשלה מינה צוות מיוחד לבחינת העתקת פעילות המכון הוולקני לצפון במטרה לתמוך בהשגת יעד אסטרטגי לאומי של פיתוח איזורי של צפון המדינה. צוות הבחינה יהיה רשאי להמליץ על העתקת המכון כולו או חלקו לאיזור הצפון. צוות הבחינה הזמין בהודעה יחידים, ארגונים ותאגידים בעלי עניין להביע את עמדתם בנושא.

 

יש לציין כי המכון הוולקני הינו המוסד הגדול ביותר בישראל העוסק במחקר חקלאי. רבים מהחידושים שפותחו במכון מיושמים ברמה מסחרית בארץ ובעולם, במיוחד בתחומים: חממות, השקייה, טיפול בתוצרת לאחר הקטיף וחקלאות באיזורים צחיחים. העתקת המכון לצפון הארץ תהיה בעלת משמעות כלכלית-חברתית רבה, במיוחד עבור סטודנטים, אשר מעוניינים להישאר בגליל לאחר סיום התואר.

 

מסיבה זו בדיוק הגישה אגודת הסטודנטים של מכללת תל חי פנייה מרוכזת לצוות הבחינה בשם 4,500 הסטודנטים הלומדים במכללה, כאשר 1,300 מהם לומדים בפקולטה למדעים. במכתב לצוות הבחינה כתבה האגודה: “מרבית הסטודנטים שואפים להישארות בחבל הארץ הצפוני ומתנים את הישארותם בעיקר במציאת עבודה.” כמו כן, הם כותבים: ” נבקש מהוועדה לבחון את התהליך בראייה לכמה עשורים קדימה, מתוך נקודת מבט בה המכון הוולקני ישמש את איזור הצפון כמנוע צמיחה, זאת בשילוב חוגים אקדמאים הקיימים במכללת תל חי (החוג לביוטכנולוגיה והחוג למדעי המזון בעיקר) יחד עם סביבת עבודה מרחבית חקלאית, שמממשת את הפוטינציאל של המכון הוולקני”.

 

ללא ספק, העתקת המכון הוולקני לגן התעשייה תל חי, לצד מכון מיג”ל, תחזק את גן התעשייה ותעודד מעבר של חוקרים לצפון. כמו כן, כאמור, העתקת המכון תייצר מקומות תעסוקה ראויים, גם למקומיים וגם לסטודנטים המעוניינים להישאר באיזור לאחר סיום הלימודים.

 

האגודה גם ציינה בפנייתה כי בשל הקירבה של גן התעשייה לעיר קרית שמונה, תחוזק ההתיישבות בשכונת יובלים, ואיזור הפריפריה יחשב לאיזור צעיר ורענן אשר משפחות רבות יחשקו להקים בו את ביתם. גל ברנס, סטודנטית לתואר ראשון בביוטכנולוגיה: “הגעתי במטרה להשתקע בצפון ולבנות את העתיד שלי כאן, יחד עם בן זוגי. אין ספק שבאין הצעות מכבדות שנותנות מענה למי שבחר להשקיע ולהתמקד במקצוע של מחקר, וכסטודנטית לתואר ראשון בביוטכנולוגיה שרואה את עתידי במחקר ובניית קריירה מדעית, אין מנוס מעזיבת הצפון בתום התואר”.

 

מדוברות מינהל התכנון נמסר בתגובה: “התייחסות אגודת הסטודנטים של מכללת תל חי התקבלה בהמשך להודעה לתקשורת שהזמינה את הציבור להביע דעתו בקשר עם הנושא.

 

התייחסות זו, ככל ההתייחסויות שנשלחו, תקרא על ידי הוועדה ותובא בחשבון במסגרת שאר השיקולים. כאמור בהודעה, הצוות יהא רשאי לשוב להתייעץ עם המגיבים ולזמן את כולם/חלקם/אף אחד מהם.”

 

 

 

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn