צילום: המכללה האקדמית תל חי

פרויקט אקדמיה בכיכר של המכללה האקדמית תל-חי ומכון המחקר מיגל מציע מגוון קורסים מרתקים שחלקם יתקיימו באופן פיזי וחלקם באופן מקוון.

הקורונה סוגרת כל אחד בביתו, ולא פעם גם סוגרת את חדרי הלב ואת ההקשבה אל האחר. פרויקט  “אקדמיה בכיכר” של המכללה האקדמית תל-חי ומכון המחקר מיגל, נולד כדי למרוד במגמה הזאת, ובמקום מחנאות והסתגרות לייצר דיאלוג קהילתי-אקדמי בין אנשים ממקומות שונים ודעות מנוגדות כדי לקדם יחד את האזור. שנת הלימודים החדשה נפתחת באקדמיה בכיכר, עם תושבים אקטיביסטים, טבע נפלא, ומרצים מעולים מהארץ והעולם.

הפרויקט התאים את עצמו לתקופת הקורונה, ולכן הקורסים יתקיימו חלקם בזום וחלקם במפגשים בקבוצות קטנות בהתאם למגבלות התו הסגול, ובמקביל הושם דגש על חמש קבוצות של פעילי בשטח, שיעבדו יחד עם מדענים בנחל עין זהב בקרית שמונה, עין טובא, נחל פאר-עם בחצור, וקבוצת נשים בע’ג’ר.

השנה נפתחה בעת רחמים, עם הקורס “חלון ומבט וראי” שהוקדש להכרות מעמיקה עם מגוון ניגוני הסליחות ובתי הכנסת בעיר, בהובלת הרבה אורית רוזנבליט, הרב יצחק קקון ורון הוד.  השנה יתקיימו  עשרה קורסים מרתקים, חמישה מהם יחלו לפעול בסמסטר הסתיו, כחלק מהשותפות בין מדע לקהילה.  הקורס “בחפץ לב” ממוקד במייקריות ומשלב מלאכות עתיקות עם טכנולוגיה חדשנית בהובלת קבוצת  מייק גליל.

קורס “מטאורולוגיה באינטרנט” בהובלת פרופ’ גיורא ריטבו מיועד לכל המתעניינים במזג האוויר שלא מוכנים עוד לשתוק כשהם רואים תחזיות אשר הנקודה הכי צפונית שלהן היא צפת, לכל אותם סקרנים וחובבי מדע מיועד גם הקורס “שאלות מדעיות” הממוקד בחידות הגדולות מכולן: ראשית החיים, תורשה מול חברה, חקר הסרטן ועוד, בהובלת ד”ר אופיר דגני, ולסיום, קורס “סיפורו של מקום” בחצור הגלילית, המשרטט מחדש את דימוי הגבורה והחלוציות בגליל. כל קורס כזה תורם עוד צעד למסע הידע המשותף הנרקם בגליל, כי מצפון תיפתח הטובה.

השנה כאמור יש דגש על קבוצות עבודה קטנות, והשבוע התקיים הסיור הראשון של קבוצת “זהב כחול” בנחל עין זהב. במשך שעה וחצי הפכו אבנים בחיפוש אחר זוחלים ב”ג’ונגל”, ובעזרתו של ד”ר בעז שחם מהחוג למדעי החי והסטודנטים של החוג גאיה וצח, כולם מתנדבים מסורים, מצאה הקבוצה מגוון ביולוגי מפתיע ומרגש ליום סתיו סגרירי: מחומט גמדי זריז, לטרנטולה הישראלית (פרוונית שחורה), לסרטן הנחלים המחופר בבוץ ועד לזוג חגבים יפי-רגל מזדווגים בנחת.

השנה יתקיים מדי חודש סיור מדע קהילתי בנחל, כל פעם בנושא אחר: עקבות בעלי חיים, צמחים נדירים, בעלי חיים במים, ציפורים, עטלפים ועוד ועוד” אומר זהר שיף, מנהל פרויקט אקדמיה בכיכר “המידע שייאסף בקבוצה יתרום לתכנון העירוני כמו גם למדע ולאזור, הקבוצה כעת פתוחה למצטרפים, והיא מיועדת לכל הגילאים, ולכל מי שאכפת לו מן החיים בנחל.

מתוך הקבוצה הזו צמחה בשנה שעברה קבוצה קטנה ונחושה של נשים: יעל פינטו, שושי פנחס, סיוון מרגלית, לימור צברי,  רחל שחורי, ושרית קוז’יקארו אלימלך, חלקן תושבות קריית שמונה, וחלקן נשים שהנחל יקר לליבן אף שהן גרות בסמוך לנחלים אחרים באזור. לאורך חודשים גילתה ותיעדה קבוצה זו  את אתרי עמודי הפריחה של שני מיני צמחים יפיפיים לאורך נחל עין זהב: בוצין הגליל וחלביב יווני, שניהם נדירים ובסכנת הכחדה. בעקבות ההצלחה ד”ר דידי קפלן יצטרף השנה למאמץ הדיגום, ולאות הוקרה זכתה יעל פינטו בפרס ארצי ויוקרתי לסטודנט מצטיין מטעם המועצה להשכלה גבוהה (ות”ת).

הפעילים האקטיביסטים הם: מקרית שמונה, קיבוצים ומושבים בסביבה, טובא-זנגרייה, כפר ע’ג’ר, ובחצור הגלילית וסביבתה. אקדמיה בכיכר מזמינים את כל תושבי האזור לקחת חלק יחד עם הפעילים באזור ולהצטרף לפעילויות השונות שמציע פרויקט אקדמיה בכיכר.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn