מורים בבית הספר דנציגר הציגו בפני התלמידים סרטון סאטירי – מחאתי בו נראה אדולף היטלר מדובב לכאורה בתכנים של יו”ר מועצת התלמידים, חיים ארביל. בתגובה לאירוע התלמיד ניגש השבוע עם הוריו לתחנת המשטרה והגיש תלונה. מבית הספר נמסר: “העניין מצוי בחקירת המשטרה ובסופה ייערך בירור מסודר על ידי הנהלת בית הספר”

מה עובר על בית הספר התיכון דנציגר המנוהל על ידי רשת דרכא בימים האחרונים? אם לא די, כי תלמידי שכבת י”ב מתלוננים כי קיצרו להם את הטיול השנתי ביום, הורידו להם אטרקציות שנקבעו מראש וביקשו מהם 300 ש”ח נוספים למימון הטיול, כעת מורים בבית הספר הציגו לתלמידים סרטון מחאתי בו נראה אדולף היטלר בפגישה עם נאצים מתקופת מלחמת העולם השנייה. הסרטון הוצג במעמד תלמידי שכבה י”ב. ככל הנראה בכתוביות הסרטון ניתן היה לקרוא תכתובות וואטאפ של יו”ר מועצת התלמידים, חיים ארביל, שהתנגד לכוונת בית הספר לגבות תשלום נוסף של 300 שקלים מכל תלמיד עבור הטיול השנתי.

להורי התלמידים אמנם נאמר כי מדובר בתרומה מרצון, אך גם נאמר כי אם לא יועברו סכומי התרומה הטיול יהיה פחות אטרקטיבי עבור התלמידים.

את הסרטון הציג רכז השכבה, יוסי אלון, לטענת ארביל, היות שלא אהב את מחאתו של יו”ר התלמידים, חיים ארביל, כנגד דרישת התשלום המוגזמת לטיול השנתי של השכבה.

הסרטון הוקרן לתלמידים במהלך טקס חלוקת התעודות, וכאמור במעמד כל תלמידי השכבה. בסרטון היה ניתן לראות את צורר היהודים אדולף היטלר מנהל שיח פוגעני ואלים עם קצינים נאצים בתקופת מלחמת העולם השניה.

בסרטון שהוקרן בפני תלמידי שכבת י”ב  הושתלו גם הודעות ווטסאפ של ארביל לתלמידי השכבה, שבהן הביע את עמדתו כנגד מדיניות בית הספר בנוגע לתשלום עבור הטיול השנתי.

איך הרגשת כשראית את הסרטון בפעם הראשונה?

“כשראיתי את הסרטון בפעם הראשונה הבנתי שמדובר בטקסט שהעברתי בקבוצה ובמסר שהעברתי, אבל לא רצתי להסיק מסקנות. אולם, במהלך הסרטון התחלתי לקבל פניות מחברים ומהסובבים שנכחו באולם שגם הם הבינו שמדובר עליי ובעצם היטלר משווה אליי ומדמה אותי, וכאן הרגשתי השפלה כפולה. הייתי בהלם ולא האמנתי למה שראיתי. בהחלט חוויה לא נעימה בעליל שלא אשכח.”

מה הרגשת כלפי בית הספר ומה שהוא ייצג באותו הרגע?

“לגבי בית הספר הרגשתי שהסרטון נוגד את כל הערכים שלימדו אותי. כבוד האדם והתייחסות לשואה באופן שמגיע לה. הרי רק לפני שלושה חודשים חזרתי מפולין, ממסע ערכי ביותר, הרחתי את ריח מחנות ההשמדה והגטאות ואז מגיע סרטון כזה מביש, שמציג את היטלר כבדיחה. אני אומנם לא מעדות אשכנז, אבל גם אני לא רואה לנכון להפוך את צורר היהודים שאחראי לרצח 6,000,000 יהודים, כמושא לבדיחה, בטח שלא בגבולות בית הספר וע”י צוות בית הספר.”

מה היית מצפה ממנהלת בית הספר לעשות בעניין?

“הייתי מצפה ממנהלת בית הספר לבדוק את התכנים שמועברים לתלמידי בית הספר, בין אם זה בצחוק ובין אם זה ברצינות. לדרוש הסברים ברורים למעשה ולגנות את המקרה הזה, שפוגע באופן מובהק בתלמידים ובהוריהם.”

מדוע הגשת תלונה במשטרה?

“הגשתי תלונה במשטרה כי קודם כל מדובר בהסתה לכל דבר, והייתי רוצה למנוע את המקרה הבא. אני חושב שאם לא הייתי לוקח את המקרה הזה ברצינות תלמידים רבים היו נפגעים ולא הייתי רוצה לתאר לעצמי מה יהיו הסרטונים הבאים שיוצגו לתלמידי בית הספר אם הסרטון הזה היה עובר כרגיל.”

(בגיליון המודפס דווח בטעות כי התלונה בוטלה)

עד כמה לדעתך עבר הגבול לטעם טוב בכך שהיה שימוש בדמויות נאציות בסרטון?

“לדעתי, לא היה קיים ”גבול הטעם הטוב” כשמדובר בדמויות נאציות ובהיטלר בעצמו כמושא לבדיחה. אני לא חושב שאם היו נוכחים בקהל דור ראשון או שני של שורדי שואה או כל בן אדם שיודע לכבד את מעמד השואה הם היו צוחקים מהסרטון הזה. יש אלפי דמויות חיוביות שאפשר לצחוק מהם ולא נתפס לי השימוש בדמויות כאלו מבזות לבדיחה ועוד על חשבון תלמיד בבית הספר.”

נזכיר כמובן כי כלל האירועים מתרחשים על רקע המשבר הקיים בין הנהלת העיר קרית שמונה לרשת ניהול בית הספר דרכא. האחרונה הודיעה להנהלת העיר כי אין בכוונתה להמשיך ולשתף פעולה עם הנהלת העיר בעתיד. בהמשך הנהלת העיר הכריזה כי בכוונתה לצאת למכרז ולהחליף את רשת דרכא.

מעיריית קריית שמונה נמסר בתגובה: “על פי חוזר מנכ”ל משרד החינוך, טיולי כיתות י”ב נמשכים שלושה ימים ומתוקצבים בהתאם. לבקשת התלמידים וההורים להאריך את הטיול ביומיים נוספים, לחמישה ימים, נוצר פער  תקציבי בתשלום. בעקבות פנייתו של ראש העיר אביחי שטרן למנכ”ל דרכא ד”ר גיל פרג לשאת בעלות הפער, החליטה רשת דרכא להיענות בחיוב לבקשת ראש העיר ולממן את הפער שנוצר בסך 35 אלף שקלים.

חשוב לומר כי היוזמה לתרום 300 שקלים הינה של ההורים והילדים שמסורת הטיול חשובה להם. למרות זאת הצליח כאמור ראש העיר להשיג את המימון הדרוש מרשת דרכא ולחסוך מההורים את התשלום הנוסף”.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: “המשרד אינו מאשר גבייה מעבר למותר. בדיקה בנושא העלתה כי ועד ההורים פנה להורי התלמידים בבקשה לתרומה מרצון. לגבי הצגת הסרטון בו נראה צורר היהודים אדולף היטלר, הנושא מצוי בטיפול המשטרה. דוברת הרשת (רשת דרכא) בודקת האם הם יכולים לנקוט בהליכים כלשהם במקביל להליכים שתבצע המשטרה”.

מרשת דרכא נמסר בתגובה: “בתי הספר של הרשת כפופים להנחיות משרד החינוך בנושא תשלומי ההורים, מפוקחים ומלווים על ידי גורמי הפיקוח הרלוונטיים במשרד החינוך. על מנת לאפשר לתלמידי י”ב טיול בהיקף רחב ועשיר יותר העניקה הרשת לבית הספר, לבקשת ראש העיר, סכום של כ-35 אלף שקלים לכיסוי הפער התקציבי הנדרש. ביחס למקרה המתואר בכתבה- העניין מצוי בחקירת המשטרה ובסופה ייערך בירור מסודר על ידי הנהלת בית הספר.”

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn