רון סוויסה מרמות נפתלי נבחר לחקלאי המצטיין בטקס שנערך במשרד החקלאות בבית דגן. 

מועצת הצמחים, אשר העניקה את הפרסים לזוכים, נימקה את הבחירה בו: “בזכות הישגיו בניצול היתרון היחסי של הכרם באיזור, התוצאות המקצועיות של הכרם בניהולו, שיתוף הפעולה עם ההדרכה ואימוץ שיטות גידול חדשניות, נבחר רון לחקלאי מצטיין בתחום הפירות לשנת 2017”.

 

שירי פריאנט

 

בשבוע שעבר נערך טקס חגיגי במשרד החקלאות שבבית דגן, בו העניקה מועצת הצמחים פרסים לחקלאים המצטיינים בתחומים השונים של החקלאות. אחד מהזוכים המכובדים היה רון סוויסה, 49, שנולד וגדל למשפחה של חקלאים ברמות נפתלי. רון זכה בפרס החקלאי המצטיין בתחום הגפן והיין. כבר 8 שנים מעניקה מועצת הצמחים של משרד החקלאות פרסים לחקלאים המצטיינים בארבע קטגוריות: ירקות, פירות, זית והדרים. זו השנה הראשונה בה מוענק פרס למצטיין בתחום ה”גפן ויין” (תחת קטגורית הפירות), ורון הוא הראשון שזכה בפרס זה.

 

 

רון נולד למשפחה של חקלאים. “נולדתי לחקלאות וגדלתי סביבה”, אומר רון. “עבדתי במטעים, בלולים ובכל הנושא החקלאי שסיפק המושב. עולם החקלאות לא זר לי. בסוף שנות ה-90, עלה רעיון להקים כרמים במושב, מאחר ועמק קדש הוא איזור שמתאים מאוד לגידול ענבי יין. במדינה הייתה בעית מים קשה וזה פשוט היה בזבוז לא להקים פה כרם, כי הגפן זקוקה למעט מאוד מים בשביל לגדול.”

 

זו לא הייתה הפעם הראשונה שהמושב, כאגודה שיתופית, גידל ענבי יין. רון מספר שבתור ילד עבד בכרם של המושב, שעבד בשיתוף פעולה עם ייקב כרמל. בשלב מאוחר יותר, החל המושב לעבוד בשותפות עם יקב רמת הגולן והסכם זה קיים עד היום. נקודת המפנה הייתה בסוף שנות ה-90 כאשר עלתה השאלה בין החברים במושב – למה המושב מספק מעט מאוד ענבים ביחס לשאר המשקים שעבדו באיזור? חברי המושב הרימו את הכפפה, כל אחד תרם חלקה וביחד הם הקימו שני כרמים נוספים. “כמובן שמשרד החקלאות תרם לעניין להתרומם”, אומר רון. “הגיעו לכאן מדריכים, אני עברתי השתלמויות וקורסים בנושא ומאז נסחפתי לעולם הזה. הרבה חקלאים הבינו שגידול גפן היין מצליח יותר באיזור שלנו מאשר תפוחים או אגסים. בסופו של דבר נוצרו שלושה כרמים ברמות נפתלי- אחת של המושב כאגודה שיתופית ועוד שניים של חברי מושב שהתאגדו יחדיו. נבחרה הנהלה שבחנה את נושא הייקבים באיזור ואת הענף כולו בארץ, ואני הפכתי להיות הכורם של אותה קבוצת חברים שהתאגדה. מאז ועד היום ננטעו פה לא מעט כרמים, מצפון הגליל ועד איזור מירון. כל כרם יצר קשרים עם ייקב אחר, אבל האיזור הפך להיות איזור גידול של ענבי יין, וטוב שכך”.

 

כיום, רון מנהל גידול משותף של 600 דונם כרם ענבים, שהוסבו מגידול תפוחים, תוך ניצול היתרון היחסי שיש לאיכויות הגפנים באיזור. בתיאום עם מדריכי הענף במשרד החקלאות, ביצע רון ניסיונות בשיטות גידול שונות, המיועדות לקבלת איכות ויבול טובים יותר. התוצאות המקצועיות של הכרם שמנהל רון גבוהות באופן מתמשך זה שנים רבות, מעל ומעבר לממוצע הארצי והאיזורי בענף, ומביאות תמורה לדונם גבוהה ביותר לחקלאי.

 

מועצת הצמחים, בנימוקה לבחירתו של רון כמצטיין בתחום הגפן יין, כתבה: “רון עומד בדרישות המקצועיות הנדרשות לשמירה על בריאות הכרם. בכל מהלך הטיפולים והעבודות בכרם, הוא נצמד להנחיות הנדרשות לשם כך. הגידול עומד בבקרה מתמדת לאורך כל שלבי הגידול והבציר, והתוצאות הן שהיבול נקי ואיכותי. בתיאום עם המדריכים בענף, מבצע זה שנים רבות ניסויים הבוחנים שיטות גידול חדשניות, שיכולות לתרום לשיפור באיכות ובתמורה לדונם של הכרם”.

 

ואכן, למרות מצב החקלאות בצפון, עם המגוון הקטן יחסית של יכולות הגידול וכמויות המים ומחירהם, הצליח הגידול של רון לבצע פריצת דרך משמעותית, המנצלת את היתרון היחסי שיש לכרם באיזור, תוך שיפור ניכר בתמורה לדונם שמקבל החקלאי עבור תוצרתו. הדבר איפשר  למשפחות רבות במושב להישען על גידול זה לפרנסתן, וכך האדמות הסמוכות לגבול ירוקות ומעובדות.

 

כאמור, בזכות הישגיו נבחר רון לחקלאי מצטיין בקטגורית הפירות לשנת 2017. רון נבחר למצטיין בתחום הגפן והיין, תחום שלראשונה מקבל הערכה באירוע. מועצת הצמחים עורכת את הטקס זו השנה השמינית ברציפות, ואת רון בחרה לאחר חוות דעת והמלצות שונות, וביקור בכרמים שתחת ניהולו. לטקס החגיגי הגיע רון עם בני משפחתו, שמח ונרגש.

 

 

רון אומר שלמרות הדעיכה בענך החקלאות “בלי חקלאות – המדינה אינה יכולה להתקיים, וזאת  עובדה”. הוא מוסיף ואומר: “אני שם דגש על שני דברים: מצויינות והמשכיות. כמובן שהתרגשתי לקבל את הפרס, זה משמח ונותן טפיחה טובה על השכם. הייתי אחד מחלוצי גידולי ענבי היין בגליל וזו תמורה טובה עבור שנים של עשייה. ענף הגפן מרתק. כל הזמן אני לומד דברים חדשים ושואף להשתפר, אבל יש המון קשיים בדרך. אני עומד בפני החלטות לא פשוטות בין מצוינות לבין צורת העבודה שהכי מתאימה לחקלאי, ולפעמים יש צורך לנווט בין הדברים. כשאתה מצליח לגדל את הענבים בצורה הכי טובה שאתה מאמין בה, עם פגעי מזג האוויר והשינויים שבטבע, זה הדבר הכי מספק שיש. לפעמים זה לא מצליח. זה לא כמו גידול בחממה, זה גידול בחוץ, אתה תלוי בסביבה ובדברים שאינם תלוים בך. אבל אני יכול לומר בצניעות רבה שזה ענף מדהים ושאני עושה, בעיני, עבודה מדהימה. בסופו של דבר, גם התוצאות בשטח טובות והמחמאה הכי גדולה שאני מקבל היא  מבקבוק היין לאחר מכן. זה באמת ענף שמעניק לך פידבק במלוא מובן המילה”.

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn