אלי כהן מנכ”ל המכללה האקדמית תל-חי מסביר כיצד נערכה המכללה להמשך הסמסטר ומתאר איך פועלת הלמידה מרחוק, עם אלו אתגרים נדרשים הסטודנטים והמרצים להתמודד בעקבות המציאות החדשה שנוצרה כתוצאה ממגפת הקורונה, ומה היתרונות והחסרונות של שיטת הלימוד מרחוק.

“זה השבוע השלישי שההוראה בתל-חי נערכת מרחוק, בעיקר באמצעות תוכנת בשם zoom ובאמצעות תוכנה להעלאת חומרי למידה ועריכת מבחנים בשם moodle ” אומר אלי כהן “המרצים נמצאים בביתם או במשרדיהם  ומעבירים משם את השיעורים בזמן אמת מול הסטודנטים. סטודנטים יכולים להצביע ולשאול שאלות כאילו שהם נמצאים בכיתה, לקיים דיונים ועוד. השיעורים מוקלטים וזמינים לסטודנטים לצפייה חוזרת”.

מזה זמן רב שבמכללה האקדמית תל-חי נעשים צעדים ללמידה מקוונת ולהעשרת כלי ההוראה הדיגיטליים. מרצים רבים הכינו יחידות הוראה מקוונות והיו אף כאלה שהכינו קורס מקוון שלם, כשהמטרה היא ללמד מרחוק לא רק בעתות חירום. ישנם במכללה קורסים מקוונים שהם חלק משיתופי פעולה בינלאומיים ובהם לומדים סטודנטים ממוסדות שונים בעולם. לכן, לחלק מהמרצים היה ניסיון קודם בהוראה מקוונת או הוראה מרחוק.

עם זאת, המעבר ללמידה מלאה מרחוק, בכל הקורסים היא משימה חדשה ומאתגרת עבור המרצים, הסטודנטים והמערכת כולה. יש לזכור כי ההיערכות הייתה צריכה להיות מהירה ובתוף סופשבוע אחד נאלצה המכללה לעבור, מלמידה פרונטלית בכיתה, ללמידה מרחוק מהבית. סגל ההוראה נרתם בצורה מעוררת כבודוהסתגל לשיטת ההוראה החדשה וכיום, שבועיים לאחר תחילת ההוראה מרחוק, כמעט כל השיעורים מועברים בהוראה מרחוק ובהצלחה.

איך הסטודנטים מסתגלים ללמידה המקוונת?  “לרוב התגובות עד כה, למעט קשיים נקודתיים, הן טובות וחיוביות” מסביר כהן “לתחושתנו הסטודנטיםמעריכים את המאמצים וההשקעה של סגל ההוראה, ואת העובדה שהם יכולים להמשיך בלימודיהם האקדמיים, בזמן שרוב המדינה משותקת. חלקם אף מדווחים כי למידה זו אפקטיבית עבורם במיוחד. יחד עם זאת צריך לזכור כי זו דרך למידה חדשה גם עבור המרצים וגם עבור הסטודנטים ואנחנו מתמודדים עם קשיים שעולים מהשטח ונותנים מענה מהיר ככל הניתן” 

שאלה מעניינת העולה היום בהרבה מוסדות השכלה גבוהה היא האם למידה מקוונת יש יתרונות? האם היא אפקטיבית כמו למידה פרונטלית?  “זו אכן שאלה מעניינת ומורכבת” משיב כהן “קשה לומר אחרי פרק זמן קצר זה של ניסיון. אפשר להצביע על יתרונות, כמו העובדה שהסטודנטים יכולים לצפות בשיעור שוב ושוב אחרי שהוא הסתיים, יש סטודנטים שמרגישים חופשיים יותר להשתתף בשיעור באופן וירטואלי וישנם יתרונות נוספים. אך לצד זאת יש גם חסרונות: הלמידה מרחוק לא מאפשרת את אותה מידה של קשר בין מרצה לסטודנטים שאפשרית בכיתה רגילה”.

המכללה האקדמית תל-חי נמצאת כאן בשביל הסטודנטים בכל מובן המילה” מוסיף אלי כהן “אנו מוכנים לעשות כל מאמץ כדי שהלימודים בתל-חי לא ייפגעו ונכונים לנצל את היתרונות הרבים שהלמידה הדיגיטלית מאפשרת. באנו לקראת הסטודנטים בדחיית תשלומי הלימוד של החודשים הנוכחיים לקיץ. הקמנו מערך תמיכה שלם בעזרת דיקנט הסטודנטים שנותן תמיכה אקדמית, כלכלית ורגשית לסטודנטים הזקוקים לכך. פתחנו קו חם  באמצעות המסלול ללחץ, טראומה וחוסן, לסטודנטים שמרגישים חרדה בתקופה זו. אני מאמין שנעבור בהצלחה את מהימים הללו ורואים בתקופה קשה זאת, הזדמנות למעבר לעידן חדש ומתקדם בלמידה האקדמית, שיישאר איתנו גם כאשר החיים ישובו למסלולם”.

אנחנו נמצאים בפתחו של ערב חג הפסח, שנקרא גם חג חירותנו. החירות היא אמונה, בחירה ומיקוד פנימה והחוצה לקהילה.  הטבע סביבנו מזכיר לנו שהאביב כבר כאן והטבע פורח במלא עצמתו.  נשאב עידוד מכוחות ההחלמה של התחדשותו ונתמלא  באופטימיות,  תקווה והבטחה לימים טובים ורגועים יותר.  אני מאחל לכל תושבי הגליל, ולכל בית ישראל בריאות איתנה וחג פסח שמח וכשר.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn