בשבוע האחרון פנו אליי הורים מודאגים בעקבות צפייה בסרטונים שמופצים ברשת בהם נראים אירועים של פגיעה בפעוטות, ועם הכוונה לחייב הצבת מצלמות בגני ילדים ופעוטונים בכדי לשפר את ההגנה על חסרי הישע, החלטתי להתייחס השבוע לנושא זה בכדי לצמצם את החרדה ולשפר את היכולת של כל הורה להרגיש בטוח כשהוא מפקיד את ילדו בידי הצוות המקצועי במעון או בגן.  

 

תחילה אתייחס למספר צעדים פשוטים שיוכלו לסייע לנו לזהות מצוקה של תינוק :

 

  • סימנים פיזיים : אנו מקלחים את התינוק ומפשיטים אותו מספר פעמים ביום,זו הזדמנות טובה להסתכל ולבדוק אם קיימים סימני אלימות או אם הוא חש כאב כשנוגעים באזור מסוים בגופו. מבט קל ומהיר גם בחלקים הפחות גלויים כמו הגב, המפשעה ותחת בית השחי יוכל לגלות אם (חס וחלילה) התינוק נפגע בצורה כלשהי.
    על מנת לא להפוך את העניין למעורר חרדה מיותרת, אפשר לבדוק זאת תוך כדי עיסוי או תוך כדי המקלחת. כך תהפוך “הבדיקה” לחוויה נעימה ומהנה לתינוק ולהורים.

 

  • סימנים התנהגותיים : חוסר שקט, בכי לא מוסבר, התכנסות בתוך עצמו, רתיעה ממגע של מבוגרים, העדר תגובה לגירויים, ירידה בתיאבון, הפרעות בשינה ובעיקר כל שינוי בהתנהגות התינוק ובמצב רוחו.

 

אלו חלק מהסימנים למצבי מצוקה שתינוקות משדרים ושיכולים לאותת לנו שמשהו לא טוב קורה לילד.

 

חשוב לזכור שהופעת אחד הסימנים אינה מעידה בהכרח על התעללות או פגיעה בתינוק אך הופעה של מספר סימנים יחד חייבת להדליק נורה אדומה ומחייבת בדיקה יסודית יותר.

 

שאלה: איך אדע לבחור את המעון הטוב והמתאים עבור הילד שלי? מה עליי לבדוק לפני שאני מכניסה את הילד למעון?

חשוב לבדוק מי המטפלות, איזו הכשרה הן עברו והאם קיימים הדרכה ופיקוח צמודים לצוות המעון?.

היכנסו למעון ובדקו האם הוא נקי ובטיחותי, האם הריהוט והצעצועים מתאימים לגיל הילדים?

האם קיים סדר יום ותכנית גרייה והאם צוות המעון מספיק גמיש להתאים את התכנית לצרכי הילדים?

הכירו את המטפלות ואת מנהלת המעון, שאלו אותן על היחס שלהן לנושאים שחשובים לכם כהורים. הרגישו את היחס של המטפלות לשאלות שלכם : האם הן נלחצות מהשאלות או האם הן שמחות לפגוש הורה אכפתי ומתעניין? מה דעתן על שיתוף הפעולה בין ההורים וצוות המעון?

אלו שאלות שניתן לשאול ולבדוק לפני שמכניסים ילד למעון, עשו זאת בעדינות ורגישות אך בביטחון עצמי.
וכמובן, שאלו שכנים וחברים ולימדו מהניסיון שלהם, בקשו המלצות מאנשים שאתם סומכים על שיקול דעתם.
זו זכותכם לדעת בידי מי אתם מפקידים את ילדיכם הקטן ורק כך תוכלו להיות שקטים ורגועים בזמן שהוא מחוץ לטווח ההשגחה שלכם.

 

שאלה: בני בן שנתיים וחצי, נמצא בפעוטון מתחילת השנה. המטפלת הראשית מאוד נוקשה ולטעמי אינה מטפלת בילדים כראוי. חשבנו להעביר אותו לפעוטון אחר אך מבחינה טכנית זה לא מסתדר. האפשרות העומדת על הפרק היא החזרתו למטפלת הפרטית שטיפלה בו עד לשנה שעברה. האם מעבר כזה עלול לפגוע בילד?

 

באופן עקרוני הייתי אומר ששינוי של מסגרת, גם אם הוא מתרחש באמצע השנה, אינו חייב לפגוע בילד. אמנם יש סיכון כזה אך ניתן להפוך את הסיכון לסיכוי למשהו טוב יותר.

במקרה שלך, לא ברור לי עד כמה גרועה המטפלת אך אם לדעתך הישארות בפעוטון פוגעת בילד ולא מצאת דרך לשנות את המצב במסגרת הפעוטון (כמו שיחות עם המטפלת, יעוץ והדרכה מקצועית וכו’) אז הייתי ממליץ להעביר את הילד למסגרת אחרת גם אם רק כדי שאתם כהורים תהיו רגועים יותר.
לגבי החזרתו למטפלת הקודמת, אני רואה שתי נקודות שראוי להתייחס אליהם:

חשוב לדאוג שהילד לא יפגע מבחינת האפשרות להיחשף לאינטראקציות חברתיות. רוב המטפלות הפרטיות מקבלות מספר מצומצם של ילדים ולא כולם באותם גילאים. במידה ועלול להיווצר מצב שתצומצם האינטראקציה החברתית בשעות הבוקר הייתי מציע לכם להקפיד להפגיש אותו עם ילדים בני גילו בשעות אחה”צ כך שכאשר הוא ישולב בגן, בשנה הבאה, יהיו לו המיומנויות החברתיות הנחוצות כדי להשתלב בצורה טובה בחברת הילדים.
חשוב לדאוג שחזרתו למטפלת הקודמת לא תחווה על ידו כנסיגה לתקופה המוקדמת שלו כתינוק. אפשר להסביר לילד שהמעבר למטפלת הוא כדי שהוא יתבגר יותר, לעודד אותו “להראות לה כמה הוא גדל מהשנה שעברה” וכמובן לדאוג שהיא תתייחס אליו בהתאם לגילו ולצרכים ההתפתחותיים שלו.
אם תעשו זאת בצורה רגישה וללא חשש מצידכם, וכמובן רק לאחר פרידה מסודרת מילדי הפעוטון והצוות, הוא יוכל לעשות את המעבר ולנצל את המסגרת הקטנה והיחס האישי האינטנסיבי להמשך גדילה והתפתחות.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn