משרד הבריאות פרסם לאחרונה את תוצאות מדדי האיכות של נותני השירותים בתחום הבריאות, ביניהם גם בתי חולים ותחנות של טיפות החלב * התוכנית פועלת 6 שנים והשנה התפרסמו תוצאות של 54 מדדים, כאשר ניכר שיפור יציב בהשגת היעדים לשנת 2018 * בית החולים זיו בצפת עמד ברוב היעדים, אך הגיע לתחתית הרשימה בכמה מהם * בנושא החיסונים לתינוקות ופעוטות בטיפת חלב, המצב נראה עגום יותר

 

משרד הבריאות פרסם לאחרונה את תוצאות מדדי האיכות של בתי החולים, טיפות החלב, מד”א ואמבולנסים לשנת 2018. התוכנית הלאומית למדדי האיכות החלה במדידה של 5 מדדים בשנת 2013, והשנה התפרסמו תוצאות של 54 מדדים, בהם ניכר שיפור יציב בהשגת היעדים לשנת 2018.

מנכ”ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אומר כי התוכנית הביאה להישגים משמעותיים בשיפור איכות הטיפול הרפואי בישראל לאורך 6 שנות קיומה. “זו השנה השנייה בה אנו קוטמים את כל המדדים אשר הגיעו ליעד. מהותה של התכנית הינה לקדם את איכות הטיפול הרפואי הניתן על ידי נותני השירות. מדידה השוואתית בין המוסדות השונים היא מקור לתחרותיות, הטובה מעיקרה ומהווה תמריץ חשוב לשאיפה ופעולה למצוינות. יחד עם זאת, חשוב לוודא כי תחרותיות זו לא טומנת בחובה את הסיכון לפגיעה במטרותיה של התכנית”.

ניתן לציין כי על פי נתוני הדו”ח שפורסם ניכר שיפור עקבי ויציב במרבית המדדים שנבדקו לאורך השנים, הן ברמת מוסדות הבריאות השונים והן ברמה הלאומית. גם בית החולים זיו שבצפת עמד במרבית היעדים, ואף הוביל בכמה מהם, אך היו יוצאי מן הכלל.

במדד צנטור לב תוך 90 דקות מרגע ההגעה לבית החולים עם אוטם חד בלב, עמדו כמעט כל בתי החולים ביעד, מלבד בתי החולים זיו שעמד ב-87% מהיעד, הדסה עין כרם ופוריה עם 89%, הלל יפה 88%, ולנידאו 80%.

מדד שבדק את הזמן מהכניסה לבית החולים ועד לביצוע טריאז’ (מגע רפואי ראשון) נותר ללא שינוי ברמה לאומית- 10 דקות. בבית החולים זיו מתבצע הטריאז’ תוך 5 דקות, בהדסה עין כרם תוך 15 דקות ובבית החולים הצרפתי סנט וינסנט תוך 2 דקות.

במדד הבודק את זמן מהכניסה לבית החולים ועד לביצוע MRI/CT ראש בחולים עם אירוע חד במוח, ניכרת ירידה וישנם נותני שירותים בעלי זמן של 40 דקות ויותר, ועולה כי נדרש זמן רב יותר עד לביצוע ההדמייה במקרים של מטופלים בגילאי 54 ומטה. בבית החולים זיו מבוצע התהליך תוך 20 דקות, הזמן הקצר ביותר מבין כל בתי החולים שנבדקו. בנהריה תוך 21 דקות, בשיבא 22, באסף הרופא תוך 43 דקות וביוספטל תוך 48 דקות.

במדד הבודק את שיעור החולים המגיעים לבית החולים עם שבר בצוואר הירך ומנותחים תוך 48 מההגעה לבית החולים, לא עמד בית החולים זיו ביעד והגיע ל-80%.

במדד מתן טיפול אנטיביוטי מניעתי נאות סביב ניתוח קולון (המעי הגס) או רקטום נמצא בית החולים זיו בתחתית הרשימה עם 50%. מדובר בשיעור המטופלים שעברו ניתוח קולון אלקטיבי וקיבלו טיפול אנטיביוטי מניעתי בחלון הזמן של שעה לפני ביצוע החתך הניתוחי הראשון, ושהטיפול הופסק עד 24 שעות לאחר הניתוח. הטיפול האנטיביוטי המניעתי נועד להגן על הרקמות המנותחות מפני חדירת זיהום במהלך הניתוח כשהן חשופות. מהדו”ח עולה כי קיים שיפור הדרגתי בעמידה במדד ברמה הלאומית. עם זאת, רוב נותני השירותים לא הגיעו ליעד.

למדד הבוחן את שיעור המנותחים המדווחים על ציון הערכת כאב של 3 או פחות בעת השחרור מחדר התאוששות, לא עמד בית החולים זיו ביעד והגיע לתחתית הרשימה עם 81%. חומרת הכאב שהמנותח מרגיש לאחר ניתוח משפיעה על איכות ההתאוששות. טיפול בכאב בצורה שאינה מספקת יכול לגרום לעיכוב בתהליך ההבראה, משך אשפוז ארוך, ועלויות גבוהות למערכת הבריאות. מהדו”ח עולה כי רוב נותני השירותים עמדו ביעד או הגיעו קרוב אליו.

במדד הבודק את שיעור הפונים לחדר מיון פסיכיאטרי שבוצעה להם הערכת סיכון לעצמם או לסביבתם, בית החולים זיו נמצא בין המקומות האחרונים ברשימה עם 69%. בהשוואה בין בתי החולים, ניתן לראות כי שיעורי הביצוע מעט גבוהים יותר בבתי החולים באזור המרכז בהשוואה לבתי החולים בפריפריה, וגבוהים יותר בבתי חולים בינוניים בהשוואה לבתי חולים גדולים וקטנים.

 

טיפול בתחילת החיים

הטיפול בתחילת החיים בתחנות טיפות החלב מקבל תשומת לב מיוחדת בתוכנית הלאומית למדדי איכות, אשר משתקפת ברצף המדדים הבוחנים את איכות הטיפול הניתן לאם ולתינוק. שנות החיים הראשונות הינה תקופה משמעותית בה ניתן להנחות את המשפחה לאורח חיים בריא, לרפואה מונעת ולזיהוי מצבים אשר מצריכים טיפול.

מדד ביקור ראשון בטיפת חלב במהלך השבועיים הראשונים לאחר הלידה מדגיש את חשיבות המפגש עם צוות טיפות החלב תוך שבועיים לאחר הלידה. שיעור העמידה במדד בשנת 2018 עלה במקצת ועומד על 41%, אם כי אף תחנה לא עמדה ביעד.

במדד שימור הנקה בלעדית, המתייחס לשיעור האימהות שהניקו במשך 4 חודשים מרגע הלידה, מובילים שירותי הבריאות של לאומית עם 80%. לאחר מכן ברשימה- מכבי עם 70%, משרד הבריאות עם 67% וכללית בתחתית הרשימה עם 62%.

במדד איתור נשים עם דיכאון לאחר לידה מובילים שירותי בריאות כללית, שירותי בריאות מכבי ומשרד הבריאות עם 85%. מיד אחריהם מדורגות קופות החולים  לאומית עם 84% ומאוחדת עם 75%. המדד בודק את מספר הנשים אשר מילאו שאלון לאיתור דכאון לאחר לידה תוך 3 חודשים מיום הלידה, על פי נוהל משרד הבריאות.

בנוגע לשיעור הנשים שבוצע להן תשאול לאלימות כלפי נשים במהלך ארבעת החודשים לאחר הלידה, עמדו כל קופות החולים ביעד (80%), מלבד מאוחדת (75%).

במדד השלמת 3 מדידות היקף ראש לתינוקות שמלאו להם 8 חודשים, עמדו ביעד שירותי הבריאות כללית ומכבי עם 95%.

בנוגע לחיסונים, המצב נראה פחות מעודד. במתן ארבע מנות של חיסון מחומש לפעוטות שמלאו להם 18 חודשים, אף אחד מנותני השירותים לא הגיע ליעד שעמד על 90%, ובשיעור התינוקות שקיבלו 3 מנות חיסון נגד שעלת בגיל 7 חודשים, רק מכבי עמדה ביעד של 70%, כאשר השאר הגיעו קרוב אליו.

גם במדד שבדק את שיעור הפעוטות שמלאו להם 13 חודשים שקיבלו מנה אחת של חיסון משולש או מרובע, אף אחד מקופות החולים לא עמדה ביעד שעמד על 75%. יש לציין כי לאורך שנות המדידה כמעט ולא חל שינוי בשיעור הביצוע של המדד. בסוף שנת 2018 חלה עלייה בשיעור הביצוע של המדד, כנראה בשל התפרצות מחלת החצבת. למרות שרק 66% מהתינוקות חוסנו עד גיל 13 חודש, מעל 90% מהתינוקות מתחסנים עד גיל 18 חודשים.

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn