צילום: מידע 8

השבוע נשלחה הצעת תקציב עיריית קריית שמונה לשנת 2022 לעיון חברי המועצה, לפני הדיון במועצת העיר בעוד כשבועיים ימים. ברקע פרסום התקציב נשמעים קולות על תכנית המראה של הנהלת העיר, אך התקציב הצפוי מראה אחרת: עלייה נוספת בגביית הארנונה מהתושבים בסך 5 מיליון שקלים בשנת 2022 לעומת שנת 2021, עליה בגביית הארנונה המצטרפת לגבייה המאסיבית בארנונה שהחלה עם תחילת תכנית ההבראה של ראש העירייה אביחי שטרן והמנכ”ל יורם ביטון המסתכמת בעליה בסך של 19 מיליון שקלים יותר גבייה מהתושבים. הכסף מנותב בעיקר לכיסוי הוצאות העירייה ולא לתשלום חובות עבר. באופוזיציה טוענים כי התקציב הוא חנק לתושבים.

מטיוטת התקציב עולה שסך כל גביית הארנונה הצפויה בשנת 2022 היא כ- 67 מיליון שקלים. כאשר בשנת 2021 צפי הגבייה היה כ- 62 מיליון שקלים. המשמעות היא שייגבה מציבור עוד סך של 5 מיליון שקלים לעומת שנת 2021. 

על פי תקציב עיריית קריית שמונה לשנת 2018 סך הגבייה על ארנונה היה 47.966 מיליון שקלים,  שכאמור בשנת 2022 הגבייה הצפויה תהיה כ – 66.982.837 מיליון שקלים. דהיינו, עליה מטאורית של 19 מיליון שקלים בארבע שנים האחרונות מאז החלו ראש העירייה ומנכ”ל העירייה בתכנית ההבראה עליה מצטברת של כ- 40 אחוז בגביית הארנונה מהתושבים. 

בשנת 2018 הסתכם גרעון העירייה בסך של 8.053.423 מיליון שקלים ומכך עולה כי סגירת הגרעון נעשתה על חשבון התושבים, ועוד אמור להישאר עודף מהגבייה מההפרש בסך של 11 מיליון שקלים בשנה. אם כך, נשאלת השאלה לאן מנותב הכסף? היות וידוע שעד היום ובמשך שלושת השנים האחרונות צומצמו שרותי העירייה הניתנים לתושבים עולה השאלה כיצד עלו הוצאות השוטפות של עיריית קריית שמונה בסכומים אלו? לטענת חברי האופוזיציה מדובר בתקציב חנק לתושבים בעיקר שבתקופה קשה זו מתקשים עסקים רבים בעיר להתקיים יחד עם מגפת הקורונה. 

תקציב עיריית קריית שמונה המוצע לשנת 2022 גם הוא עם גבייה מאסיבית של ארנונה מהתושבים כפי שהיה בתקציבים בשלוש השנים האחרונות כאשר כל תקציב הביא עימו בשורה מרה נוספת לתושבים: נעשו קיצוצים בתקציבים במיליוני שקלים במגוון תחומי השירותים לתושב ובעיקר בחינוך, עם סגירת בתי ספר וגני ילדים שהביאו לפגיעה ישירה בתושב. 

התקציב מאוזן אך שירותים רבים נוספים נפגעו כמו ניקיון העיר, מחסור במקומות פרנסה מגוונים לתושבים, דיור מכבד ובטיחותי, בעיקר במקרה המבנים המסוכנים שעלולים לקרוס ברעידת אדמה ועדיין לא ניתן מענה לכך מצד הרשות, בנוסף למחסור בתרבות איכותית ומעשירה עבור התושבים, מופעים ופעילות לקהילה והגירה שלילית שמביאה לעזיבה של תושבים את העיר, כאשר רק בשנה החולפת, שנת 2021, כפי שפרסמנו עזבו את קריית שמונה 173 תושבים. המחסור בשירותים לתושב כבר ניכר במקביל לכך שנשית גבייה מוגדלת המכבידה מאוד על התושבים.

ראש העירייה אביחי שטרן ומנכ”ל העירייה יורם ביטון מתהדרים בכך שלאחר תכנית ההבראה שלהם ובאישור משרד הפנים, העיר תחל בתכנית המראה. בהנהלת העיר עמדו בכל היעדים שהציבו משרד הפנים, אך ביעדי התושבים ראש העירייה והמנכ”ל נכשלו. הס מלהזכיר שהחשבת המלווה הגברת נאידה מנסור עדיין מפקחת על התנהלות הכלכלית של הנהלת העיר שאף קבעו שהרשות נדרשת בליווי המשרד למרות העמידה באבני הדרך שעלו לתושבים בקושי כלכלי ונפשי. חשוב להבהיר כי הגרעון המאוזן הוא הגרעון השוטף בלבד לאחר גבייה של 19 מיליון שקלים נוספים מהתושבים כאשר התקציב המצטבר עומד תלוי ויציב.

ככל הנראה שבעוד מספר שבועות תעזוב החשבת המלווה את תפקידה וכספי הציבור יהיו פתוחים ללא ביקורת והביזבוז כפי שאנו רואים היום במסע  יחסיי הציבור העולה מאות אלפי שקלים מכספי הציבור עוד ייגבר.

מחבר מועצת העיר אלי זפרני נמסר: אנחנו שוב נחשפים לחוסר החמלה של ראש העירייה אביחי שטרן ומנכ”ל העירייה יורם ביטון. שטרן הבטיח שינוי לתושבים אך הם נכנסים לכיס של התושבים. ראש העירייה לא מצליח להביא כספים מהממשלה כפי שנעשה בהנהלה הקודמת. אני עצוב מכך שתושבי קריית שמונה סובלים מחוסר העשייה של הנהגה הנוכחית בבנייה וההתפתחות של קריית שמונה. בהנהלת העיר פועלים על פי משרד הפנים ומספרים לנו סיפורים על תכנית המראה אבל “לא דובים ולא יער”. תכנית ההבראה של מנכ”ל העירייה היא ללא חמלה. לא ייתכן שהתושבים צריכים לשלם על הגרעון שקיים בעירייה. גרעון זה דבר טבעי אך צריך לדעת להביא כסף מהממשלה לא לקחת את הכסף מהתושבים. לא יכול להיות שראש עירייה בשלוש השנים האחרונות לא מגיע לכנסת ישראל לשרת את התושבים. אנחנו נוכיח לתושבי קריית שמונה שנבחרי הציבור נבחרו לשרת את הציבור ולא ההפך”.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn